Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 20 december 2009

1-åriga bröllopsdagen

Av Lambergsfrua - 20 december 2009 17:05

När Mannen i Mitt Liv och jag hade varit gifta ett år, skulle vi naturligvis fira det med något gott att äta. MiML erbjöd sig chevalereskt att skaffa något lite extra till middagen. Strålande glad återvände han sen till hemmets lugna vrå med två paket i en kasse. Förväntasfull öppnade jag kassen och vecklade upp det första paketet - där låg en rejäl klutt hemkokt  rotmos! ??? Lite mindre förväntasfullt vecklade jag upp det andra paketet och fann - en ring med gråblek fläskkorv.???

Jag stirrade oförstående på det där orange kladdet och korvringen?????  


Med ett lyckligt leende och strålande ögon förklarade Mannen i Mitt Liv, att detta hade han inte fått på hela året och faktiskt längtat efter lite då och då. Visst skulle det bli gott!   


Låt mig bara säga, att det var ljusår från, vad jag hade tänkt mig.
Den enkla anledningen till att vi inte hade haft rotmos och fläskkorv på middagsbordet under vårt första år som gifta var, att jag inte är särkilt förtjust i den maträtten.   


När jag nu såg MiML:s  lycka över den här hemlagade, rejäla husmanskosten, började jag gapskratta. Kontrasten mot vad jag tänkt mig och det som låg där på diskbänken var så total.   Förvånat undrade han, vad som var så roligt. Jag hade ju inte sagt vad jag ville ha. Han hade fått fria händer - och jag förklarade. Då föll poletten ner - aha, hans kära hustru gillade inte rotmos och fläskkorv!   

Men vi dukade fint och tände ljus - och avnjöt vår bröllopsmåltid under god stämning. Det blev lite romantiskt trots allt.


Sen har det blivit tradition. Den 23 december äter vi alltid rotmos, men har bytt ut fläskkorven mot köttkorv. Faktum är att på vår silverbröllopsdag hade vi middag för släkt och vänner och bjöd på  - "hemstampad" rotmos och köttkorv! Gissa om det blev en härlig stämning med många glada skratt vid den middagen.  
Önskar er alla en riktig trevlig Dan för Dan!   




 

 

 
 
Ingen bild

Maria

20 december 2009 18:18

För mig är doften av rotmos detsamma som juldoft, vilket jag förmodligen är rätt ensam om. Ja, förutom Peter då som är uppvuxen med samma tradition. Fast i år blir det ju den 22:a, men det går precis lika bra.
Kram Maria

 
Ingrid

Ingrid

20 december 2009 19:03

Ännu en härlig historia från ditt minnesarkiv! Så trevligt och vilken underbar tradition. Jag tror nog ni är ensamma om att äta rotmos och köttkorv på bröllopsdagen.

Kram och tack för din kommentar hos mig!
Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Kram Ruth

Kram Ruth

20 december 2009 22:48

Hahahaha, ja se dessa karlar dom kan verkligen överraska med det mest otroliga, men en rolig tradition har ni fått och ett årsdagen glömmer ni aldrig. En rolig berättelse.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Daniel

Daniel

21 december 2009 09:38

Vad gulligt!

Grattar å hurrar!

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
Ingen bild

Kopings-Mailis

21 december 2009 09:51

Tack snälla för alla gulliga kommentarer jag fått under åren.
jag är inte alls så duktig på det som du,men du ska veta att jag uppskattar att du tittar in i min blogg då och då.
Här kommer länken till en underbar julfilm.
http://ak.imgag.com/imgag/product/preview/flash/pdShell.swf?ihost=http://ak.imgag.com/imgag&brandldrPath=/product/full/el/&cardNum=/product/full/ap/3173936/graphic1

Puss och kram från Mailis i ett kallt Köping.

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

21 december 2009 10:48

Jag har läst din blogg med ett leende, verkligen .... Hade du slängt ut honom så hade han kunnat få äta hos mig. Jag är väldigt förtjust i den maträtten men min livskamrat är som du ... Ändå så böjer han sig för faktum när jag sätter fram det på middagsbordet.
Livet får ju lite krydda om man överraskar på lite speciella sätt ... man behöver ju inte vara traditionell alltid. Du bemötte mannen i ditt liv väldigt gulligt måste jag säga !!!

Jag har inte hunnit med min blogg riktigt för jag är inte riktigt bra ännu och har prioriterat det viktigaste i marktjänsten.
Kram på dig min vän !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

21 december 2009 14:58

Till Dig, dina nära och kära en Riktigt GOD JUL
Kramar

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

21 december 2009 16:48

Maria: Ja, det har ju blivit så hos oss att rotmos är JUL!

Ingrid: Ja, jag är nästan helsäker på att man inte äter rotmos i något annat svenskt hem dagen före julafton;)

Ruth: Nej vi glömmer inte den första bröllopsdagen - vi glömmer inte heller bort vår bröllopsdag av förklarliga skäl ;)

Daniel: Tack för att du tittade in! Välkommen tillbaka, när det passar.

Mailis: Tack för den lilla julfilmen med hälsning! Den var riktigt gullig.

Skomakar-Lisa: Vilken tur att jag inte visste då, att jag kunde ha skickat MiML till dig - för då hade han kanske stannat kvar ;) Hoppas du kryar på dig snart.

Yvonne R: Tack snälla. Jag önskar detsamma tillbaka!

Varma julekramar till er alla!






http://httplambergsfrua.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

21 december 2009 17:06

Vilken minnesvärd upplevelse och fint skrivet. Jag hade nog blivit lite sur istället men du tog det på ett annat sätt. Fast själv blir jag nu sugen på fläskkorv och rotmos för det gillar jag. Ni hade ju i alla fall en kul middag med många skratt.

Varma kramar till dig också

http://wiper.bloggplatsen.se

 
soffie

soffie

21 december 2009 21:08

va roligt att ta del av din mysiga historia och kan tänka mej att rotmos å korv ger er glada minnen när ni äter det men jag håller med köttkorv ska det va,
GOD JUL om vi ej hörs innan,

http://www.soffie69.blogg.se

 
stinalill

stinalill

21 december 2009 21:43

Det var ett kul sätt att fira bröllopsdagen!! Och det var då för väl, att du kunde ta det med humor!! Och skratta gott åt "fest"måltiden! Antar att du nu lärt dig gilla rätten.....
Och nog står det väl klart, att rotmoset länkade er samman för lååång tid!!

Ha en lugn och trivsam jul efter bröllopsdagen!!
Julekramar till dig!!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
Berith

Berith

22 december 2009 10:04

Jag blev riktigt varm i hjärtat då jag läste ditt inlägg =))
Önskar dig och de dina en riktigt GOD JUL !!
Varma kramar =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

23 december 2010 17:10

GRATTIS till alla er a år tillsmmmans!!!
Och hostorien om rotmoset och fläskkorven...den var mycket rolig!!! OCH då förstår jag ..att efetr detta så blev det ERAN GEMENSAMMA tradition att fira denna årsdag!!!
KraM PÅ ER BÅDA!!!
Och önskar er båda en fin GOD JUL!!!

http://margitholm.blogg.se

Lambergsfrua

23 december 2010 17:52

Tusen tack för grat8ulationerna Margit. Just nu är Dottern med familj på väg hit för att fullfölja traditionen ;)
Önskar dig och din familj detsamma och ett riktigt Gott Nytt År!
Varma kramar!

 
Ingen bild

Sonen

20 december 2013 14:18

Det är som Maria säger; för oss är detta jul! :)

Lambergsfrua

20 december 2013 22:41

Visst är det lite knepigt att just den rätten blivit detsamma som jul för oss. Den är ett måste i juletid - men jag tror vi är ensamma i hela världen om den kopplingen ;)
Kramen,
Ma

 
Ingen bild

Birgitta

23 december 2014 12:26

Minns historien! Ha en skön jul med alla de dina!

Lambergsfrua

23 december 2014 12:44

Tusen tack Birgitta och detsamma till dig :)
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14 15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards