Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 22 december 2009

Dan före dan före Dopparedan

Av Lambergsfrua - 22 december 2009 16:54

Mulet och -12 i morse, men när det var dags för soluppgång, gläntade solen på molngardinen och kikade fram med de mest fantastiska färgspel man kan tänka sig - och då var jag och MiML på bilverkstan utan kamera   . Jag som alltid brukar ha kameran i fickan, men nu hade jag tagit ur batteriet för att ladda, för vad kunde väl finnas att fotografera en tidig morgon vid en bilverkstad?


Ena bakljuset var nämligen trasigt och på vår Mitsubishi krävs det tydligen en utbildad bilmek med specialverktyg för att ta sig in och byta en helt vanlig lampa. Man kan bli mörkrädd för mindre. Bildesigners i alla ära, men inte ser de till det praktiska i första hand, inte.


I Karlstad är den så kallade dagen nu 5 timmar och 58 minuter lång eller snarare kort och det är inte mycket att tanka D-vitaminer på. Men nu har det vänt! 


Om en stund kommer kära Dottern med sin lilla familj hit för lite förjul med klappar - och årets rotmosmiddag    Rotmos en dag för tidigt, men det har sin randiga skäl och rutiga orsaker. I morgon har vi inte en möjlighet att äta rotmos - för då är vi allihop på Gran Canaria.


Vi saknar hennes käre Storebror, men vi får ta en repris i början av det nya året när han blivit av med sitt ryggskott (se föregående inlägg härnedan). Tur att han inte ville följa med till GC, när det nu blev som det blev.


Allt är klart för fest! Bubbelvinet för entré-nasslet ligger på kylning, rotmosen är "stampad", korv och gröna ärtor väntar på värmning och bordet är dukat. Bara att tända ljusen och n-j-u-t-a   


Fotnot: "Nassel" är samlingsnamnet på drinktilltugg av olka sklag allt efter tycke och smak. En bekant introducerade uttrycket för oss på en resa till Teneriffa för många år sen. Vi tyckte det var så bra, att vi tog det till oss direkt.   



Stor varm kram till er alla som tittar in!


Årets upplaga av rotmosmiddagen

 
 
Love

Love

22 december 2009 17:43

Får i förskott gratulera till bröllopsdagen. Vi gifte oss samma år men på midsommarafton. Jag var väldigt nervös och kommer inte ihåg så mycket men gift blev jag.
Stackars sonen som fick ryggskott får hoppas han blir bra till helgen. Kul att lösa om rotmosmiddagen som blivit tradition.
Sist men inte minst vill jag önska dig en underbar resa och att du får mycket D-vitamin men det roligaste är väl att ni alla kan åka tillsammans.
Ta hand om varandra och tänk lite på mig som sitter här i mörkret.
Stor lyckokram
Love.

http://vindalou.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

22 december 2009 18:06

Så härligt att få åka ifrån den här vintern, jag måste nog erkänna att jag är lite avundsjuk.

Hoppas att ni får det riktigt trevligt, Grattis på bröllopsdagen och en riktigt God Jul och Gott Nytt År!

Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Kram Ruth

Kram Ruth

22 december 2009 20:47

Men käranånnenedå, åter en ny resa, nu är ni riktigt på hugget, fira jul utan snö när det finns sådan skulle jag inte vilja byta bort mot Gran Canaria. hoppas ni får en trevlig resa.
En riktig mysig jul önskar jag er !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
katsura

katsura

22 december 2009 21:59

Jag känner igen det där med lampbyte... Jag fick lämna in min Renault Megane för att byta lampa och det tog killarna tre timmar! Då bestämde vi oss för att sälja den...

GOD JUL!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

22 december 2009 22:08

Love, Ingrid och Ruth: Tusen tack för era kommentarer!
Varmaste kramar!

http://httplambergsfrua.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14 15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2009 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards