Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 4 januari 2010

Tomtar och Vise Män

Av Lambergsfrua - 4 januari 2010 11:48

En blek vintersol och -12 här just nu. Då tycker jag det kan passa med några foton från vår jul på Gran Canaria. Där är Trettondagen den stora dagen, då de tre vise männen kommer med klappar till barnen.


Många dekorerar sina husfasader med en klättrande och klängande tomte eller de tre Vise Männen med sina gåvor på väg att ta sig in till barnen.


I SPAR-butiken tassade personalen omkring i tomtedräkt - utan den där förskräckliga tomtemasken som skrämmer slag på våra barn   


Med detta önskar jag er alla en fin dag!

Varmaste kramar,


 


     


 
 
Ingrid

Ingrid

4 januari 2010 14:20

Jag känner igen de där klängande tomtarna, det är väldigt populärt med sådana på Sicilien också. Jag har en som jag fått av Eva, men han klänger inomhus i år.

Kram!

http://blog.stenstugu.com

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

4 januari 2010 16:27

Fina tomteflickor de har i SPAR-bitiken. Trevligt !!! Jag blir så tagen av alla fina bilder du visar. Spännande att titta och läsa .... Vi får ju vara med på ett hörn vi frostbitna hemmavargar också då !!!

kram på dig vännen !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Yvonne R

Yvonne R

4 januari 2010 18:12

HIHI härliga kort. Men det ser ju lite roligt ut på en plats där man inte är van att se nissar.
De tre vise männen ser ut att ha det jobbigt ;)
Gott att ni har haft en härlig semester

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

4 januari 2010 18:19

Ingrid: Ja, vad gäller de klängande tomtarna ligger vi väl lite efter vi i Sverige, men jag har sett ett några. Kul idé, tycker jag som gillar småstolligheter runt juldekorationer ;)

Skomakar-Lisa: Visst är töserna i affären söta - och de ställde genast upp på foto, när jag frågade. Det kommer lite fler foton med tiden - men Orsa kompani lovar inget bestämt eller snarare, lovar inte exakt NÄR ;) Och vet du vad kära Skomakar-Lisa, nu är vi precis lika frostbitna på utsidan som alla andra - men inte på insidan ;)

Yvonne R: Ja, inte får man någon julkänsla direkt, när det är sol och ca 24 i luften - trots de gulliga nissarna ;) De Tre Vise Männen tycker jag nog såg lätt fåniga ut på sin repstege. Men idén är kul!

Varmaste kramar till er alla tre!
Ha en skön kväll.

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
stinalill

stinalill

4 januari 2010 22:01

Vilka underbara blommor från öarna!! Såå härligt. Kan själv minnas känslan, när man går där i värmen mitt i vintern....

Och vicken kul tradition att hänga ut tomtar utefter väggen!! Själv hade jag tre små tomtar hängde på min innevägg, som höll sig i snören! Men egentligen är det ju rätt - det var ju de tre vise männen som kom med gåvor.....

Hoppas du har det varmt och gott och slipper frysa inomhus. Minnena kan värma lite i alla fall !!

Kramizar

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

4 januari 2010 22:33

Stinalill: Visst kan man glädjas åt och värmas av minnen! DEt är väl sånt som kallas att ladda batterierna. MIna batterier hoppas jag ska räcka över den här köldperioden i alla fall - och dagarna blir ju längre och längre för var dag. Mycket att glädjas åt :)
Varmaste kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

4 januari 2010 23:08

Så olika vi firar julen. Det är roligt att få läsa om det och få titta på dina underbara foton från resan. Har fått så många fina bilder från min syster som bor i Spanien också, fått se hur dom smyckar över allt och om sitt julfirande.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

5 januari 2010 18:06

Ruth: Det måste vara spännande och intressant att få ta del av din systers liv och leverne i Spanien. Tråkigt bara att ni bor så långt från varandra - tur att det finns mail och telefon:)
Varmaste kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards