Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 19 januari 2010

Mulen tisdag

Av Lambergsfrua - 19 januari 2010 22:15

Tack kära Ragnvi, Wiper, Irja, Skomakar-Lisa, Margit och Ruth för era kommentarer här. Jag blir alltid lika glad när ni hör av er  .


Nej, inte är vi 30 längre och det känns sannerligen sådana här dagar som igår, men att jobba fyra timmer varje måndag känns bara roligt och positivt. Fast igår blev det ju lite längre, som sagt. Vi arbetar med att kavlitetssäkra arbetet med reklamutdelning och vårt jobb handlar till största delen om att ringa en utvald skara trevliga människor, som accepterat att bli uppringda en gång i veckan och svara på några frågor.

En gång i månaden krockar det med bostadsrättföreningens styrelsemöte, men det är inga större problem det heller. Det handlar mest om,att förberda sig noga i förväg. Då blir man inte så trött. Igår fick vi ju behandla lite tuffare ärenden, som av naturliga skäl inte var med på dagordningan. Det är ju svårt att förutspå vattenläckor och dålig snöröjning  


Idag har vi gjort en nödvändig långpromenad i halkan med stavar och broddar. Det är ungefär som att använda hängslen och livrem    

Vi skulle hämta ut ett rekommenderat brev på det postkontor, som finns på vår närmaste ICA-butik, som inte alls är vår närmaste affär. Jag spände sig så, att det det gjorde ont i ryggen och jag glodde energiskt ner på marken hela tiden för att inte dratta på ändan i halkan.   


Men skönt var det och efter en dusch och en koppp kaffe, kände jag mig som en ny människa   


Önskar er alla en god natts sömn! I morgon är en ny dag.

Mina varmaste kramar!   

 
 
katsura

katsura

20 januari 2010 09:14

En hälsning från en mulen onsdag!
Ha en trevlig vecka!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Peter

20 januari 2010 09:40

Vattenläckor är så klart svåra att förutse. Däremot är det svårare att förstå är varför organisationer såsom kommuner och HSB missar att det blir vinter en gång om året, samt att det snöar på vintern. Självklart sparar man pengar på att inte ha en snöplog stående året runt, men att spara in på en sådan sak är lika smart som att ha en fiskebåt och spara in på näten. Trött blir man.

Hoppas allt löste sig till slut i alla fall ;)

Kram / Peter

 
Yvonne R

Yvonne R

20 januari 2010 10:21

Ja nu får man akta sig för att inte dratta omkull. Snön har blivit slipprig.
Ha en fin dag

http://yvonne.bloggagratis.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

20 januari 2010 11:16

Ni är duktiga som håller i gång både med hjärnan och kroppen, den sociala biten är också viktig. Man skall hålla i gång så länge kroppen vill, och den vill länge med eran iver och flit.

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

20 januari 2010 12:29

Katsura: Tackar! Här är det också mulet och ett par minusgrader. Har just Googlat på katsura och fått klart för mig att det är en mycket elegant buske (eller träd), med vackra blad, som skiftar efter årstiden och omges av en doft av - kakor! Intressant namnval på din blogg;)

Peter: Vattenläckan var på vinden, där ett rör frusit sönder och droppat vatten ner till våningen under. Det blev jourutryckning för att minska förödelsen.

Njae, HSB har inte glömt bort att det blir vinter varje år. Det är bara det, att man inte har egna fordon för snöröjning utan man anlitar olika entreprenörer. Det är oftast där missen sitter.
Entreprenören får underlaget och skriver på kontraktet. Sen har han kanske flera anställda som kör åt honom - och de har tydligen inte full koll på, vad som ska göras. Då blir det som det blir, tyvärr.
Gillar liknelsen med fisknäten ;)
Ha det gott Vännen!

Yvonne R: Ja, så är det. Läste i dagens NWT att man nu kör med alla maskiner man har för att röja bort modden på trottoarer och cykelvägar - och de större gatorna. Det tackar vi för :)

Ruth: Ja, duktiga vet jag inte om vi är. Det är roligt och kräver ingen större kroppsanträngning;) Däremot är det säkert bra motion för hjärnvindlingen
*fniss*

Mina varmaste kramar till er alla fyra!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

20 januari 2010 17:35

Vad gulligt skrivet av dig i början ;)

Ja du man börjar känna att man är äldre för orken finns inte på samma sätt en viss del går att skylla på krämpor men ändå. Jag är jätterädd för att ramla själv eftersom jag har en konstgjord höftled.

Hoppas du haft en bra dag
Kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

20 januari 2010 22:54

Wiper: varken ork eller smidighet finns längre - fast jag vet inte om jag nånsin varit smidig ;). Men man faller tyngre och klumpigare med åren. Jag har inga konstgjorda höftleder, men käre Mannen i Mitt Liv har två, så jag vet rädslan för att falla. Jag har ett pajat knä och det räcker så bra för mig:
Varma kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bosse Bus

21 januari 2010 00:14

Nej det är sååå sant, vi är inte 30 längre fast vi ser ut som sjutton ;=)


Från det ena till det andra så är du nog en av de raraste människor jag "mött"

Krammmm på sig Lamberskan ;=)

 
Berith

Berith

21 januari 2010 09:03

Broddar och stavar är vad som gäller nu ...inte vill man ligga där med ett brutet ben eller arm ;))
Fler som ni skulle det finns i föreningsvärlden =))

Ha en bra dag , kram =))

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

21 januari 2010 10:06

Tänk att en enkel liten dusch kan göra så man känner sig ny..de e fantastiskt o gott. Uj ja, de e inte lätt att balansera på gatorna nu i halka o snö. Var inne i Köpingen o jag får lov att säga....de såg ut som de inte hade plogredskap där...kanske de inte har. De här istapparna o all snö som faller från taken nu med, de är redigt läskiga. Första gången det hände här på vårt hus trodde jag det var jordbävningen eller nått...inte konstigt hunden blev fundersam o rädd.
Jag förstår att de som inte kan röra sig helt fritt har stora problem nu i halka o snö, för de har även de som kan röra sig fritt.
MEN VET DU VAD?? Snart kommer våren...jag ropar på henne varje dag....så snart kommer hon..de har hon lovat...
Kramiz Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

21 januari 2010 23:13

Bosse Bus: Ja nog ser vi ut som sjutton numera - eller nej, det är bara livserfarenheten som har ristat lite i våra fejs och fått de flesta övriga kroppsdelar att rasa ner en våning - minst *garv*
Tack för komplimangen - och varma kramar tillbaka;)!

Berith: Ja, jag har till och med köpt kängor med inbyggda broddar för att hålla mig på rätt köl i halkan ;). Tack för de vänliga orden om oss och varma kramar till dig!

Herr Nilssons Fru: I vårt område bor flera äldre med rollatorer. De har inte en chans att komma ut nu i snömodd och halka - men visst kommer VÅREN snart! Dagarna är redan längre. Skickar varma kramar till dig!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards