Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under januari 2010

Av Lambergsfrua - 27 januari 2010 22:19

Idag luktar det apa hos oss om man kommer utifrån.   Vi känner det inte själva som tur är. Jag är ofattbart förtjust i kålpudding och idag har MiML  gjort kålpudding efter sitt eget recept. Först gjorde han den mustiga kålsoppan och jag provsmakade förstås. Mmmm.  


När soppan svalnat, körde han den tillsammans med köttfärs och ett ägg i matberedaren. Ägget behövs inte men idag kände han för det.   


Sen in i ugnen på 200 i 40 minuter. Serveras med lingonsylt. Svärsonen tycker man ska ha potatis och sås därtill, men för mig är det kålpuddingen som är viktigast. Gissa om jag njöt av vår middag   


Vi har förstås sett Robinson. Tyckte allt lite synd om Veronica, som fick panik där i sanden. Fattar däremot inte varför inte fler av deltagarna ger sig ut på matjakt. De ligger där på stranden eller gräset och klagar över sin hunger och matthet. Några tog sig samman nu och hittade ju brödfrukter - varför inte tidigare? Tydlligen är det så att kolhydratbristen gör dem dumma i huvudet, som någon uttryckte saken.


Dags för Loppelådan, så gonatt alla människobarn - önskar er Sov Gott!

Varmaste kramar!   

Av Lambergsfrua - 26 januari 2010 22:50

Eftersom vi jobbar på måndagar brukar tisdagar vara lite av slappardagar hos oss - så icke idag. Hade ett möte inbokat efter lunch och sen diverse ärenden på stan att uträtta.


Normalt sett brukar vi uträtta ärenden och veckohandla på onsdagar, men nu har ju SMHI varnat för snö och eländes elände i morgon, så vi valde att klara av allt sånt idag.   


Nya bilen, som vi kallar Silverpilen    har ett bagagerum som mest liknar ett skämt. Bilen är ca 20 cm kortare än vår gamla och det verkar som om de där 20 cemtimetrarna har tagits från bagagerummet. Matkassarna får väl ställas i baksätet, men det går också att fälla ner baksätets ryggstöd för större bagageutrymme. Ja ja, vi vänjer oss väl.


Visst är Silverpilen ganska söt, trots sin korta rumpa   


Gonatt alla människobarn! Sov gott i Loppelådan .  

Varmaste kramar till er alla!   

Av Lambergsfrua - 25 januari 2010 11:29

Solen strålar, det är ca -7 och dagarna blir allt längre - visst känns det underbart!     Och så ska vi som vanligt jobba några timmar i eftermiddag.


Vill egentligen bara påminna om Provinstidningens finalröstning om årets bästa bild. Tycker du som jag, att Svärsonens bror Lars-Ove har tagit den häftigaste bilden - tveka inte att rösta! Det tackar både han och jag för.


Önskar er alla en skön dag!

Varma soliga kramar!

Av Lambergsfrua - 24 januari 2010 16:08

I veckan har jag fått två likadana awarder, som gjorde mig både smickrad och glad    och lite omtumlad.   Hjälp, nu måste jag ju tänka till, leverera något vettigt - och länka och ha mig   . Nu har jag hunnit sansa mig, så tusen tack Wiper och Katsura för att att ni tänkte på mig.


 

Så här går det till:

A: Kopiera awarden på er blogg!
B: Länka till personen som gett dig awarden!
C: Berätta 7 intressanta fakta om dig själv!
D: Välj 7 andra bloggar som du vill ge awarden till!
E: Länka till deras bloggar!
F: Lägg en kommentar i deras blogg att du gett dom denna award!


Nu tycker jag det är jättesvårt att välja ut bara sju bloggare, som jag tycker är värda en award, så jag tar mig faktiskt friheten att skicka den här awarden till alla mina bloggarvänner och hoppas att ni tar upp utmaningen - för det är vad jag tycker det är. En trevlig utmaning, där vi kanske avslöjar lite mer än vad vi skrivit i presentationen.

Jag ser fram mot lite roliga och kanske oväntade fakta på era bloggar   


1. Född och uppvuxen på Söder i Stockholm

Vid Högalidskyrkan hade vi vår scoutlokal, här blev jag invigd som scout, här är jag konfirmerad - och här ligger mina föräldrar begravda.


2. Trygg uppväxt - enda barnet.

Önskade mig syskon men fick aldrig något. Hade min bästis Maggan i stället   


3. Gått ettårskurs på Vackstanäs Lanthushållsskola,

vilket var behövligt. Jag kunde i princip bara koka tevatten, när jag började där    Där lärde jag både koka tevatten och en massa annat nyttigt - jag kan både mocka och mjölka en kossa om det skulle behövas. Tur att det inte behövs nu   

 

Idag är det ett gymnasium - då en skola för "unga kvinnor att lära sig alla i ett lanthushåll förekommande arbetsuppgifter". Då ett internat, dit många unga bondtöser fyllda 18 sökte sig för att sen kunna bli hemsamariter. (motsvarar ungefär dagens undersköterska inom hemtjänsten). Det var aldrig min ambition - jag visste inte alls vad jag ville bli   

Mamma följde med, när pappa skjutsade mig och mina tillhörigheter dit på kringelikrokvägar gemon skogen ca en mil utanför Södertälje. Hon blev helt förtvivlad och utbrast :" Kära barn! HUR skadu KLARA dig här så långt från allt?"    Det gick jättebra och jag stortrivdes - ett underbart år!


4. Älskar kålpudding framför allt den som Mannen i Mitt Liv gör.
I stora drag går det till så här: han kokar först en mustig soppa på vitkålen, kör sen kål och köttfärs i matberedaren och husch in i ugnen.

Avnjuts med lingonsylt. Ingen potatis eller sås eller annat krafs - bara kålpuddingen. Mums! Jag blir helt lyrisk  


5. Har rest och reser fortfarande mycket.

Första flygresan gick med propellerplan till USA 1960 för att jobba fyra månader som ungdomsledare på sommarläger. Det tog l-å-n-g tid att komma fram vill jag lova. Iklädd mörkblå kamgarnsdräkt, vit orlonjumper, nylonstrumpor (och ni kära bloggardamer, vet vilket åtsmitande korvskinn de hängde fast i) och skor med liten klack damp jag ner i ett ångande varmt New York. Hettan dallrande mellan husväggarna i sommarens första värmebölja och jag fullkomligt flöt i mina varma kläder. Med platt hår odh svettig nos svor jag på att ALDRIG nånsin mer "klä upp mig" för en flygresa.


Har sen under årens lopp varit i 49 av USA:s 50 stater - utan att medvetet ha "samlat" på dem. Har missat - Kansas!    

 

6. Kan spela både piano  - och pianodragspe 

Mannen i Mitt Liv tycker dragspel låter för dj---igt   


7. Intresserad av och sunt nyfiken på nya influenser och allt vad livet kan ge.


 Nu kära bloggarvänner  lämnar jag över awarden till er!

Jag ser fram mot era sju punkter om er själva


Önskar er godnatt - dags för loppelådan   

Varma kramar!




Av Lambergsfrua - 23 januari 2010 18:24

Kanske ni minns omröstningen om den bästa bilden i Provinstidningens fototävling i november. Svärsonens bror Lars-Ove deltog med ett foto från Höga Kustenbron, som faktiskt vann den deltävlingen   


Nu har man samlat alla 12 vinnare från 2009 års deltävlingar. Där finns flera fina foton, men jag tycker fortfarande att Lars-Oves foto högst upp från Höga Kustenbron är svindlande bra.   


Kolla på  Provinstidningen Tycker du också att Lars-Ove förtjänar att vinna, blir jag (och han, förstås!)  jätteglad om ni kära bloggarvänner tar er tid att rösta.   


Önskar er alla en skön lördagkväll!

Mina varmaste kramar till er alla   



Foto av Lars-Ove Öhrn på brandmannautbildning på hög höjd.

Av Lambergsfrua - 22 januari 2010 19:29

... för ca ett år sen var vi i Egypten på en spännande och mycket intressant resa. Vi reste "all inclusive" med Solresor till ett superfint hotell i Hurghada Förutom mat och dryck ingick alla utflykter - och de var många och innehållsrika. Många foton blev det.


Kan kanske verka fånigt att betala för all inclusive, man bör ju stödja de lokala restaurangerna, men med tanke på att vi längre är helt unga och inte alls är vana vid den bakteriekulturen, var det nog klokt. Vi blev aldrig magsjuka och bara ett fåtal av våra medresenärer kände sig lite dåliga en eller ett par dagar - det visade sig, att de  hade varit ute och ätit på lokala restauranger.   


På hotellresturangen serverades fantastiska lunch- och middagsbufféer med god mat och många olika sorters färska grönsaker. DEt ska man ju akta sig för vet varje resenär - men allt var faktiskt sköljt i mineralvatten! Det hade ju varit dålig reklam för hotellet, om gästerna blivit sjuka av den mat som serverades, eller hur?


I Luxor gjorde vi en båttur på Nilen med en s.k felucca i solnedgången. Magiskt vackert.   


På en utflykt till ett beduinläger i öknen skojade vår guide till det lite och gjorde en trickfotografering, så jag ser ut som en något åldrad Pippi Långstump - men hon lär väl å andra sidan också ha kommit upp i pensionsåldern vid det här laget, om man tänker efter. Och det gör man ju ibland   


Hur guiden gjorde? Jo, han höll en sten liten sten framför sin kamera, bad mig lyfta upp armarna och så tog han fotot. Kul idé tycker jag  


Nu är det snart dags för Let's Dance.

Önskar er alla en trevlig helg!

Många varma kramar till er alla!   

Av Lambergsfrua - 21 januari 2010 23:13

När Herr Nilssons Fru skrev i en kommentar hos mig om faran med alla istappar, som hänger på tak och stuprännor nu, vill jag gärna visa ett några istappar, som hängde på vår balkong i mars för några vintrar sen.


Vi har ju inglasad balkong och hade suttiit därute en hel del kvällar med värmefläkten på. Ja, jag vet att det är oekonomiskt och slöseri med elen. För varje kväll växte sig istapparna längre och längre. Eftersom det bara är en gräsmatta nedanför balkongen där ingen går, lät vi dem vara.


I år har vi bara några små löjliga tappar, som inte är någon större skönhetsupplevele   


Så var det dags att hoppa i Loppelådan, som bloggarvännen Bosse Bus uttrycker saken, när man tar en säng på ryggen.

Skickar många varma kramar och önskar er alla en god natts sömn!   

Av Lambergsfrua - 19 januari 2010 22:15

Tack kära Ragnvi, Wiper, Irja, Skomakar-Lisa, Margit och Ruth för era kommentarer här. Jag blir alltid lika glad när ni hör av er  .


Nej, inte är vi 30 längre och det känns sannerligen sådana här dagar som igår, men att jobba fyra timmer varje måndag känns bara roligt och positivt. Fast igår blev det ju lite längre, som sagt. Vi arbetar med att kavlitetssäkra arbetet med reklamutdelning och vårt jobb handlar till största delen om att ringa en utvald skara trevliga människor, som accepterat att bli uppringda en gång i veckan och svara på några frågor.

En gång i månaden krockar det med bostadsrättföreningens styrelsemöte, men det är inga större problem det heller. Det handlar mest om,att förberda sig noga i förväg. Då blir man inte så trött. Igår fick vi ju behandla lite tuffare ärenden, som av naturliga skäl inte var med på dagordningan. Det är ju svårt att förutspå vattenläckor och dålig snöröjning  


Idag har vi gjort en nödvändig långpromenad i halkan med stavar och broddar. Det är ungefär som att använda hängslen och livrem    

Vi skulle hämta ut ett rekommenderat brev på det postkontor, som finns på vår närmaste ICA-butik, som inte alls är vår närmaste affär. Jag spände sig så, att det det gjorde ont i ryggen och jag glodde energiskt ner på marken hela tiden för att inte dratta på ändan i halkan.   


Men skönt var det och efter en dusch och en koppp kaffe, kände jag mig som en ny människa   


Önskar er alla en god natts sömn! I morgon är en ny dag.

Mina varmaste kramar!   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards