Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 1 april 2010

Av Lambergsfrua - 1 april 2010 18:15

Skärtorsdag

I Norge och Danmark är Skärtorsdagen helgdag, men inte här. Synd!

I stället stressar folk omkring i affärerna för att hinna köpa allt, som ska dukas upp på påskbordet och fyllas i påskäggen de närmaste dagarna. Matkedjorna övertrumfar varandra i äggstra-erbjudande både på mat, godis och dryck. Ja det gäller inte Systembolaget förstås, men där har ju varorna strykande åtgång ändå   


Nytt svanbesök

I går kom ett nytt svanpar på besök och de hade det bättre förberett vad gäller mat. Isen luckras upp allt mer och flera vakar av varierande storlek har bildats. Där samsas de med änder, vigg, skrak och andra sjöfåglar.

I morse hade svanarna klämt sig ner i en av de mindre vakarna och var ivrigt sysselsatta med att äta. Det såg bara för roligt ut.


Man ser knappast vaken för fågelkropparna täcker upp hålet. Om man inte visste bättre, skulle man lätt kunna tro, att svanarna frusit fast i isen med huvudena nerstuckna - men så var det inte alls. De åt och åt och åt och lyfte bara huvudena för korta stunder.


Gullefjun av Borghild Arnér

Jag vet inte om ni känner till visan om Gullefjun, den lilla äventyrslystna kycklingen, som rymde från hönsgården. På 60-talet sjöng jag den för och med barnen och det var en storfavorit. Jag får väl tillstå, att jag också gillade och fortfarande gillar den lilla kavata kycklingen.


Det var en kyckling som hette Gullefjun,

han skulle ge sig ut på promenad.
Och solen lyste och gräset lockade

och hela världen var så hjärtans glad.
Det fanns ett hål uti hönsgårns nät,

där genom trippade med lätta fjät,
den lilla Gullefjun, med mjuka silkesdun

och alla hönsen sa: Ka-ka, ka-ka!


Sen mötte han en katt, som trodde sig få en smaskig påskmåltid. Katten kom dock snabbt på andra tankar, när en stor hund dök upp på arenan. Katten blev minst sagt skraj och försvann som en oljad blixt. Gullefjun tackade hunden, som räddat hans liv och trippade snabbt hem igen till lugnet och tryggheten i hönsgården. Där blev han varmt välkomnad av hönsen med ka-ka-ka-ka   


Nya gardiner på inglasade balkongen

På våra balkonger finns ett litet förråd, där man kan ställa lite småprylar. Jag har blomkrukor, lite jord, vackra stenar och snäckor i ett skåp - och våra myggfönster står där också i väntan på sommartider.   


Det som stör mig är att dörren till förrådet är ful och tar bort rumskänslan. Därför har jag några olika gardiner, som jag hänger upp framför dörren, lite årstidsbundet. Röda vintertid, gröna rankor sommartid osv   


För ett tag sen visade Love sina nya köksgardiner och jag drabbades av ha-begär. Jag frågade Love var hon köpt den, men den butiken har vi inte i Karlstad.  Hon erbjöd sig genast att köpa ett par och skicka till mig - men MiML var tveksam och ville allt gärna se dem i verkligheten först. Lättare sagt än gjort.   


Men skam den som ger sig. jag chansade på en butik som heter Tygfabriken och minsann! Där fanns Gardinerna!Och MiML tyckte de var fina, när han fick se dem   


Tycke och smak ska man inte diskutera, men jag blir bara sååå glad, när jag tittar på de här sommarblomstren. Så tack för inspirationen Love!


Önskar er alla en riktigt trevlig påskhelg och skickar mina allra varmaste och soligaste påskkramar   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards