Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 4 april 2010

Av Lambergsfrua - 4 april 2010 12:54

Vad är nu detta, undrar ni säkert och med all rätt.  Det jag nu ska berätta utspelade sig just en påskdag nån gång i slutet av 50-talet och jag hoppas innerligt att ingen tar illa upp – men detta är dagens sanning.

 

Jag har vuxit upp i ett hem där religion inte direkt var prio ett.  Mamma sjöng visserligen ibland  ”frälsissånger”, med stor inlevelse och otroligt falskt. Dem hade hon lärt sig i ungdomen, när hon och min moster kunde slinka in på någon av Frälsningsarméns lokaler i Stockholm för att värma sig och uppleva en stunds gemenskap.

  
Jag är visserligen både döpt och konfirmerad, men söndagsskolan deltog jag i högst sporadiskt. Men skammens rodnad på kinderna  måste jag erkänna, att det skedde  företrädesvis i okober - november för att få möjlighet att vara med om den populära julgransplundringen i januari - med åtföljande gottepåsar...

 

Längre än så och till skolans berättelser om Gud och hans snälle, snälle son Jesus sträckte sig inte mitt religiösa engagemang.

  

I MiML:s hem rådde den totala motsatsen. Han är uppvuxen med Bibel, Tidegärd, Psalmbok och Psaltare - och självklart högmässa varje söndag följt av söndagsskola. Jag tyckte väldigt mycket om min blivande svärmor och vi kom mycket bra överens utan att för den skull bli bibeltrogen som hon.  Och MiML ansåg sig vara livstids vaccinerad.

  Min svärmor

 

Eftersom MiML bodde i föräldrahemmet, kom jag rakt in i denna miljö som förälskad tonåring. Jag var alltid välkommen där, men först efter några år råkade det bli så, att jag var ditbjuden en påskdag.  Entrén och kapprum var på bottenvåningen, där jag hängde av mig kappan. Min blivande svärmor kom ner för trappan, sträckte leende fram handen och sa ”Krist är uppstånden!”


 

Jag greppade handen, neg artigt och utbrast: ”Tack det samma!”

 

Va? Vad sa hon? Sa hon inte Glad Påsk? Det sa vi alltid hemma hos mig. Snälla, hjälp! Blivande svärmor fortsatte att le och visade inte med en min, vad hon tyckte. Och jag låtsades som om ingenting hade hänt, fast jag kände en sån oerhörd förvåning. Men om det funnits ett hål där i trappan, hade jag tacksamt sjunkit rakt ner genom det till källarvåningen och gärna fortsatt vidare genom jorden till Kina eller var man skulle hamna.

    

Vad MiML sa minns varken han eller jag


Så här såg vi ut när det begav sig - gissa om vi gillade Elvis!

 

Önskar er alla en riktigt GLAD PÅSKDAG!

Varma och soliga kramar,    

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24 25
26
27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards