Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 1 maj 2010

Valborgsmässoafton

Av Lambergsfrua - 1 maj 2010 13:03

Så har vi då kommit in i månaden maj, som inleder med ca +10 och mulet väder.


Vårbruk

I går eftermiddag var jag över hos Dottern ett par timmar och tillsammans idkade vi trädgårsdskötsel både hos henne och grannen Åsa. Åsa har problem med nackvärk och kan inte göra allt sånt, som hör vårbruket till - och som hon så gärna vill göra. Skönt att trädgårdarna är små...


Tova

Åsas katt Tova tittade till oss lite då och då. Just här på trappan blev hon kvar en bra stund efter att ha flytt undan en skällande hund.   


Entrékruka

Sen fick jag hjälp att plantera mina penséer i en kruka, som nu står vid vår entrédörr.

Krukan är ett långlån från Åsa - hon anser sig ha tillräckligt många ändå. Det är jag glad för   


Hemfärd

MiML kom sen och hämtade både krukan och mig för hemtransport. Lite otympligt att bära hem den själv, annars brukar vi gå mellan våra hem.  


Biffen och Bananen

Nä, jag vet inte alls vad hundarna heter, men tycker nog, att namnen skulle passa de här två, som är så olika i storlek


Skir grönska

Här sitter en cyklist och vilar på en av de fina bänkarna som nu finns runt vår Tjärn - hoppas ni kan se slöjan av grönt på träden   


Elegant vinbox

Till laxen öppnade vi vår nyinköpta box med vitt vin, som är så snygg i designen att den skulle kunna ställas direkt på bordet - nästan,

Smaken är ganska neutral, men det är ett rent nöje i alla fall - att titta på boxen   


Valborgsmässoeld


Eftersom det var lite småruggigt framåt kvällen bestämde vi oss för att stanna hemma och titta på brasan vid Café August från vår balkong


Och det var allt klokt av oss för det dröjde inte längen, förrän det började regna - men brasan syntes faktiskt ändå.   


Tusen tack alla ni som skrivit kommentarer hos mig. Önskar er och alla andra som tittar in en fortsatt fin helg.

Varma och soliga kramar!   

 
 
katsura

katsura

1 maj 2010 15:43

Härlig resumé av din Valborgsmässoafton. Det sista fotot på den regniga rutan var himla läckert! Ha en trevlig 1 maj!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Anita

Anita

1 maj 2010 18:53

Vilken snygg vinbox. Trodde först att du inköpt en ny handväska. Du ser så lite jag vet och förstår ... Nu vet jag !!!
Krukan är en favoritfärg hos mig. Älskar de blå lerkrukorna. De inger lugn och ro och glädje.
Ni måste ha ahft det gott hos dottern och Åsa med trädgårdsarbetet. Är man flera som jobbar på är det roligare.
Stora kramen från mej !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Inger Maryissa

Inger Maryissa

1 maj 2010 19:14

Här har också maj månad inletts med mulet väder och kyligare.
Men vi får hoppas den goa solen tittar fram snart igen.
Både vi och allt som växer behöver den så väl
Ursöt bild på kissen.
och övriga fina bilder du visar oss.
Ha en fin fortsatt helg
Kram

http://ingermaryissa1.blogg.se

 
Lena Roshultskan

Lena Roshultskan

1 maj 2010 20:26

ÅH, vilken fin entrékruka du har nu kära Lambergsfru =D
I em hade vi faktiskt lite sol här...hoppas den kommer tillbaka i morgon =)
Nu är det TV-time...ha det gott och kram på dig!!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
liz, livetpåIrland

liz, livetpåIrland

1 maj 2010 21:33

Gillar oxå den blåa krukan, jag har några sådana...
Ni bor centralt, inte långt till Cafe August och Kanikenäset, och in till stan, ser jag.
Vad bra att du fick in din Live Traffic Feed från Feedjit, det är roligt att se var alla besökare kommer ifrån, tycker jag.
Hoppas ni har det bra under resten av helgen!
liz

http://barazile.blogspot.com

 
Ruth

Ruth

1 maj 2010 23:03

Så många fina foton från din Valborgshelg. Regn var det på många platser i går och i dag +11*, mulet men isiga vindar. Har badat dom dräktiga tikarna i dag, men nu har det blivit ett bakslag på min rygg, rör mig som en 80 åring, hoppas det känns mjukare i morgon. Penséer är en av mina favoriter hela sommaren, så tacksamma till att blomma i månader, vackert i den blå krukan. Ser ut till att det kan bli frost i natt, bara +2* nu, våren sparkar bakut. Ha en fin söndag och njut av lite ledighet.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sonen

2 maj 2010 08:00

Den där elden ser lite tanig ut från er balkong. Hade det inte varit bättre rent underhållningsmässigt sett om de tuttat på den där fabriken igen, den ligger ju närmare ... ^^

Kramis / Peter

 
av irja

talisten.bloggplatsen.se " title="http://40- talisten.bloggplatsen.se " target="_blank">av irja

2 maj 2010 12:55

Kära Lambergsfrua !!!
Hos mig är det lite för tidigt att ens tänka på vårbruk, det har kommit en massa pensère till försäljning, men jag tycker det är för kallt än...Våren är som sagt sen i år,men värmen kommer väl så småningom,,,,Den som väntar på något gott ,väntar inte för länge....LER...Fin entrékruka det känns välkommande att stiga in,trevliga bilder ........HA en fortsatt trevlig helg.... KRAM IA.....

http://40- talisten.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

2 maj 2010 13:02

Katsura: Tackar! Ja, regn gör sig definitivt bättre på bild än i verkligheten ;)

Anita: Jag tycker också den vinboxen är snygg - och en märkesväska skulle jag aldrig lägga ut pengar. Dom kan man ha så mycket roligare för.
Visst är Blått vackert - en underbar färg!
Det var trevligt att pyssla i trädgården - synd bara att Åsa kände sig skamsen för att en grå panter utförde hennes jobb...

Inger Maryissa: Ja, visst är Tova fin. Hon är också ganska sällskapssjuk, men lite avvaktande inför okända personer.

Lena Roshultskan: Igår hade vi grått, tidvis duggregn och isande nordanvind. Idag skiner solen, men det är fortfarande kalla vindar. Och jag som plockade undan vantar och mössor igår...

Liz: Live Traffic Feed är en rolig tjänst och jag kollar allt lite då och då. Ja, vi tycker att vi bor centralt om än inte direkt inne i smeten. Det är bara 1,5 km ner till Drottninggatan och det tar ca 15 - 20 minuter beroende på hur snabbt man går. Sen har vi buss nästan utanför porten. Lamberget är lite av ett bortglömt och underskatta område.

Ruth: Åh vad tråkigt med din onda rygg :( Förstår att du känner dig frustrerad och deppad, när det gör ont. Skönt ändå att du fick hundarna badade.

Peter: He he - nu var du kul;) Sjuk humor kallas sånt. Vi såg i alla fall brasan vid Café August - storbranden här intill såg vi inte ett smack av hur otroligt det än kan låta. Inte ens röklukten nådde oss, tack vare vindriktningen.

Stort och varmt tack för era kommentarer!
Önskar er en fin söndag.
Soliga kramar!



http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

2 maj 2010 17:37

Irja: Ja, jag förstår att det fortfarande är lite tidigt med vårbruk på dina breddgrader ;) Penséer är ju annars relativt frosttåliga, men det får ju inte bli hur många minusgrader som helt - och inte vill man chansa heller. Det är bara att rusta sig med en stor portion tålamod, för som du säger, värmen kommer snart upp till er också :)
Önskar dig en fin fortsättning på söndagen.
Varma och soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Margit

Margit

3 maj 2010 01:03

Fina bilder...fin Penseplanterin gockså i den fina krukan!!
Ja, hundarna var verkligen varandras "motpoler"...stor o liten...festligt!!
Kramen!!

http://margitholm.blogg.se

 
Berith

Berith

3 maj 2010 08:28

Godmorgon =))
Ja även här har våren börja göra sig påmind , något vårbruka är det inte tal om än...men lite sol och värme på helgens snöblandade regn , så har vi snart barmark vi också =))
Vi var inte heller och såg majbrasan ...fyrverkerierna kunde vi se hemifrån , men inte självaste brasan =))
Härlig blid på regnet som strilar ner för fönstret =)
Önskar dig en bra dag , varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
Herr Nilssons Fru

Herr Nilssons Fru

3 maj 2010 11:20

Det är bra när man kan hjälpa till, de e bra när man kan få hjälp när man behöver. Tänk vilken nytta vi människor ändå har av varandra!!
Fin kruka du fått långlåna. Jag planterade i mina krukor oxå igår med lite av varje. Hade sån där blomdag - o njöt av våren.
Vinet - så läcker förpackning!! Jag dricker ju inte vin så jag ser heller inte så mycket sånt. Men den där var rent tjusig ju.
Ha en skön start på veckan
Kramiz Anki N

http://anki-nilsson.blogspot.com

 
elisabet

elisabet

4 maj 2010 08:44

Jag har också en sån vinbox.
Nu funderar jag på om man kan återanvända den på nåt sätt.
Kanske kan jag ha en stickning i den :-)

http://www.boxtown.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards