Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 7 maj 2010

Fredagen den 7 maj

Av Lambergsfrua - 7 maj 2010 16:21

Möte om Lekplatsen

Kl.9.30 hade vi ett andra möte på föreningens lekplats med HSB:s sakkunnige på lekplatser och säkerheten kring dem. Vi ville få en del förtydliganden kring hans besiktningsprotokoll, vilket vi också fick. Men attans så kallt det blåste om öronen   

Jag tror det här är lekplatsens populäraste lekredskap. Sen 1986 har glada småbarn trampat runt, runt på den - och ska så få göra i fortsättningen också. Den har kultstatus!   

Nya sitsar, nya trampor och ny färg kommer att göra susen.


Sen funderade vi på, om det är lönar sig att reparera den här gunghästen. Kanske bättre ändå att köpa en ny - men de kostar ca 5 000 kronor.

Ny sadel och ny färg behövs och lita andra småjusteringar. Ja det låter ju vettigt, men betyder en hel del petigt jobb. Hantverkare idag tar ju en massa kronor i timmen och det här jobbet låter sig nog inte göras på en kafferast, om man vill behålla den gamla karaktären. Ja ja, inget är ännu bestämt. Det löser sig på nästa styrelsemöte.


Jobb idag - nej!

När jag sen kom till jobbet på LBC Frakt för dagens jobb, visade det sig att man inte hade lyckats få fram några fraktsedlar åt mig att jobba med. De fanns, men var inte klara för min ömma behandling   

På så sätt fick jag en oplanerad ledighet.


Blomtjuvar - igen!

När vi skulle äta vår lunch på balkongen, fick jag plötsligt se två små töser ca 8-9 år ivrigt plocka de påskliljor, som vi och en granne planterat alldeles vid bron för att glädja alla. Visst är det som förgjort med detta i år!   


Mannen i Mitt LIv har en kraftig stämma och la nu på ett extra kol, när han ropade till dem att sluta. "Låt bli blommorna! Dom har vi satt för det ska vara fint. Det växer inga påskliljor vilt här!" hojtade han med tordönsstämma.   


Töserna såg ganska förvånade ut, svarade snällt att det fanns några kvar och rann sen iväg som små vesslor med en stor bukett långskaftade påskliljor i handen. Undrar om mamma blev glad... Jag tror inte töserna kan glädjas åt dem i alla fall.


Gammelgäddan

Jag var senare ute en sväng på bron för att fotografera Tjärnen från min favoritplats.

Det blev ingen bra bild, men jag lägger in den ändå bara för att visa grönskan - och nordanvinden som upprör vattnet.


Då fick MiML plötsligt se den här stora gäddan flyta i fjolårsvassen - stendöd förstås. Undrar lite över dess öde och hur den hamnat där.


Önskar er alla en fin början på helgen!

Soliga kramar till alla som tittar in!   




 
 
wiper

wiper

7 maj 2010 18:05

Vilken fin karusell. Ni verkar ha en väl fungerande förening och det gör ett område attraktivt. Här blåser det nästan storm.

Hoppas ni kan reparera upp hästen för den är ju så fin. Ibland kan det ju vara bra att få lite ledighet sig till godo ;)

Vad tråkigt att ni blev av med dom fina påskliljorna. Förstår att tjärnen är din favoritplats det är jättevackert. Tråkigt med gäddan bara.

Ha nu en fin kväll själv och njut med mannen i ditt liv

Varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

7 maj 2010 19:31

Hejsan!
Varmt tack för din kommentar hos mig.
Så bra att din man fick se de där små blomtjuvarna och fick säga till dem. De kanske trodde att det var ok att plocka i rabatterna, nu fick de reda på att så gör man inte. Hoppas att de inte gör om det igen!

Gädda ser man aldrig till nu för tiden. Förr åt vi ofta gädda och jag tycker att det är väldigt gott med kokt gädda med hårdkokt hackat ägg, skirat smör och massor av pepparrot. Men antingen har gäddorna försvunnit eller också är det ingen som fiskar dem längre.

Jag såg i GA att just den här tiden på våren får man inte ens lov att fiska gädda, så tydligen är de sällsynta numera och ska fredas.

Nu hoppas vi på bättre väder, så att man äntligen kan få ta fram vårjackan!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Ingen bild

Sonen

7 maj 2010 20:51

Det är verkligen karaktär på karusellen, har inte sett att det finns pedaler på den. Men att sådana där prylar är dyra, det visste jag. Vad gäller gäddan kanske den har fått en vårpropeller i knoppen? / Kram Peter ;)

 
Margit

Margit

7 maj 2010 22:22

Tack min a kära bloggvän för de värmande o uppmuntrade orden!!!
Viisa stunder så "misströstar jag"...när det skär/bränner i mina revben...bak eller framsidan...jag vill då bara gråta.
Det som håller mig..vid mods...är att jag vet att det ÄR övergående. Tänkerr då på LA DEM som STÄNDGT har VÄRK....SOM INTE GÅR ÖVER...
Idag har det varit en "stilla dag"...inget särskilt förutom att Lasses ene son Roger med lille Måns kom oväntat! Jag tycker det är SÅ roligt att dom kommer helt spontant...sedan drygt ett år tillbaka. Så+ var det inte den "första tiden", men deras mamma, Lasses dog i maj förra året...och då känns det så bra att vi har en fin relation och att dom känner att jag är lika gästvänlig mot Lasses barn med familjer som mot mina...
Vädret har varit sol AV O TILL IDAG...
Önskar dig en fin helg, vännen!!!

http://margitholm.,blogg.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

8 maj 2010 11:38

Kommentar till Fredagen den 7 maj
Wiper: Ja, vi bor på ett verkligt fint område med välskötta fastigheter, men inget är så bra att det inte kan blir bättre. Återkommer om gunghästen. Än är inte sista ordet sagt om tottopållen från 1986.

Ingrid: Jag är jätteförtjust i gäddpaté, fram framför allt den som min gamla go'a vän och kompis Maggans man Roffe fixar till - finns inte dess like i hela världen ;)

Sonen: Ja men självklart är det så - en våryster båtpropeller har smäckt till gäddan i knoppen och gett den dess sista suck.

Margit: Du är en sån hjärtevarm person, som ingen kan vara sur på i längden tror jag. Du månar om dina nära och kära antingen det är dina eller din kära Lasses anhöriga. Hoppas nu bara att du snart blir bättre och slipper värk.

Varma och soliga kramar till er alla!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Cina

Cina

8 maj 2010 14:29

Önskar en fin helg!
Då jag har så ont i ryggen blir det inga långa kommentarer!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards