Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 14 maj 2010

Vår Falsterbodag

Av Lambergsfrua - 14 maj 2010 22:09

Vi lämnade Löddeköpinge i grådis och +9. Körde förbi stora fält med blommande solgul raps.

 

 Efter Höllviken fick vi se en skylt vid vägkanten "SVENSKA JORDGUBBAR". Några hundra meter bort fick vi syn på ett litet stånd under parasoll där det satt en väl inbyltatd kille framför några askar jordgubbar.

Eftersom årets första svenska gubbar kostade 884 (!) kronor kilot eller 221 kr asken för en månad sen, brydde vi oss inte ens om att stanna. Antar att priset låg runt 100 kronor för en ask. Det avstod vi så gärna   

Tät trafik ut på Falsterbonäset.

Vår goda vän Eva tog emot med öppna famnen och vi hade en trevlig pratstund innan det var dags för lunch


Hennes katt är nu 10 är och lite försiktig vid nya bekantskaper. Han lät sig i alla fall nådigt bli kliad under hakan ett par gånger.


Eva undviker tillsatser och tillagar helst all mat från grunden. Hon bjöd på en delikat soppa gjord på hemkokt hönsbuljong och förra årets skörd av egenodlade tomater. Hembakat bröd, ekologisk pastej, salladsblad från trädgården och några goda ostar blev pricken över i.


Sen gjorde vi en liten rundvndring i Evas trädgård.

"Vi har ju inte haft någon vår i år!" utbrast Eva, där hon stod under det blommande krikonträdet omgiven av mängder av blommor!

 

Om inte detta är vår, vet jag inte vad som är vår - även om den är sen och kylig.


 

Rikligt med blom på röda vinbärskbuskarna.


Läckert färgade tulpaner vid husväggen.


Lupinblad med kvardröjande droppar från nattens regn.


Rosa smultronblom - fast jag har bara sett vita förr. Såg ut som nyponrosor som hamnat lite fel.  

  En rofylld plats i trädgården som gjord för avkoppling och kanske meditation.


Jo Eva, ni har haft och har vår här nere i södern - mer än vi andra, som inte bor i klimatzon 1. Vi har tacksamt njutit av Våren hos er och ser fram mot mer vår hemma hos oss.


I natt sover vi på Eurostop i Halmstad i ett rum på 8:e våningen med vidsträckt utsikt över land och hav. Och rakt under våra fötter ligger ett stort shoppingcenter. Inte för vi ska handla något, men lite häftigt är det allt.


Vi har kollat lite på Talang och nu är det dags att krypa ner i Loppelådan.


Sov gott alla människobarn och tack för att ni tittade in hos mig.

Och varmt tack till er som har skrivit kommentarer till mina inlägg från resan. Jag är glad och tacksam för att ni bryr er.   

Soliga kramar!   

 
 
Ruth

Ruth

14 maj 2010 23:36

Har inte haft tid med att besöka bloggarna dom senaste dagarna, men såå många nya inlägg det var här, underbara bilder och skriverier. Ni har verkligen fått en försmak av sommaren, så mycket grönska och blommor, så fint så fint. Trivsamt har ni haft och det är ni förunnat. Lite avkoppling från vardagen och allt jobb behöver ni. Njut varje minut tills ni kommer hem
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

15 maj 2010 14:16

Jag blir alldeles anfådd av alla vackra bilder som du visar upp. Ni ser verkligen ut att njuta av er resa. Trodde inte att katten var så gammal. Ser vädigt majestätisk ut.

Soppan ser jättegod ut och vad härligt med mat som lagas från grunden med bara dom bästa råvarorna. Det är en fantastisk trädgård Eva har. Bersån med bänken ser så rogivande och vacker ut.

Ha en fortsatt bra resa
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
liz, livetpåIrland

liz, livetpåIrland

16 maj 2010 23:13

Hej! Du har skrivit många inlägg och jag har inte hunnit läsa alla, men ni har haft det roligt ser jag i alla fall.
Jag gillar bilden av lupinblad med dropparna i mitten, en moster till min far hade sådana och jag kommer ihåg att som barn jag var alltid fascinerad av att dropparna satt kvar som små kristaller i lupinblad.
När jag skriver så är ni hemma igen (tror jag) och jag hoppas att Karlstad börjar visa sitt våransikte nu!
kram
liz

http://barazile.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards