Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 21 maj 2010

Av Lambergsfrua - 21 maj 2010 22:03

Jag har fått en award av Liz på Irland , något som naturligtvis gläder mig mycket. Tusen tack!

 


Till den hör att man ska berätta sju saker om en själv, som kanske andra bloggare inte känner till. Kan ju bli hur spännande som helst, he he     

Jag minns inte vad jag skrev förra gången, som jag fick en award och kanske lika bra det - man ska inte upprepa sig för alltför ofta...

Här kommer lite fakta om mig:

 

Sju saker om mig själv

1. Född och uppvuxen på västra Söder i Stockholm. En harmonisk uppväxt. Enda barnet - mycket omhuldad och älskad. Troligen ganska bortskämd. Om man nu kan bli bortskämd med kärlek. Duktig på att spela ut föräldrarna mot varandra. Mamma var lite strängare än pappa (fast hon var egentligen inte sträng heller). Fick jag nej från mamma, gick jag till pappa, som oftast sa ja.Och ibland tvärtom.   


2. Började skolan vid sju års ålder och blev skolvärlden trogen ända till pensioneringen vid 64 års ålder. Då var jag så övermätt på allt vad skola heter, att jag valde att sluta lite i förtid, något jag aldrig ångrat. Men skolan med allt vad det innebär finns ändå alltid med mig


3. Alltid varit förtjust i musik. Började spela först blockflöjt och sen piano i förskoleåldern. Tvåradigt dragspel byttes senare ut mot ett pianodragspel. Härligt ljud! Här protesterar MiML högljutt - han tycker det låter för bedrövligt. Önskade mig sen en gitarr och fick en av pappa.

Tog lektioner, men det instrumentet var mycket svårare atta bemästra, än vad jag hade trott. Jag var nog för ömhudad - fick skavsår på fingrarna av strängarna. Men visst var gitarren en snygg dekoration där på väggen...

Trumpet, klarinett och saxofon är nog mina favoritinstrument.    

Avskyr däremot säckpipa. För mig är det ett tortyrinstrument.     



4. Är sunt nyfiken på det mesta i livet och intresserad av mycket. Gillar att ha koll på saker och ting - kontrollbehov med andra ord. Här nickar mina närmaste kraftigt och mycket beskäftigt.   Älskar därför att resa, men det har väl inte undgått någon, som läser min blogg. Förutom att under många år gjort upptäcktsresor i vårt eget land från norr till söder, från öster till väster och noggrant undersökt Europa, har jag besökt alla världsdelar utom Asien och rest i 49 av USA:s 50 stater. Vet inte vad Kansas har gjort för ont, men den staten har jag och MiML missat under våra resor kors och tvärs i det landet. Svalbard eller Sydafrika, Newfoundland med Labrador eller Stora Barriärrevet, Fiji eller Stockholms skärgård - alla har  de sin tjusning och fantastiska naturscenerier att erbjuda. Nu står Island på tur - om inte askmolnet sätter stopp för den resan.   Resan bokades två veckor innan vulkanutbrottet.


5. Har jobbat i USA några somrar som ledare på ungdomsläger, dels med scouter i staten New York och dels med ungdomar från Philadelphias slum. Två totalt olika upplevelser. En blandning av mysiga lägereldar och dragna knivar - men ändå består minnet mest av mötet med så många fantastiska och engagerade människor. Har fortfarande kontakt med en del av dem.

MiML och jag har också haft en egen feriebostad i Cape Coral på Floridas västkust. Den såldes, när MiML drabbades av mailgnt melanom - han ska undvika sol, något som ju finns i överflöd där.   


6. Har gått ett år på Lanthushållsskola och kan både mjölka, mocka och sätta upp en väv om det skulle knipa. Kunskaper jag inte har så stor nytta av i mitt dagliga liv,, om man så säger.   


7. Min kamera är min ständiga följeslagare - ja, utom, när jag verkligen behöver den. Då igger den kvar hemma.


Jag kan inte välja ut någon av mina bloggarvänner för att ge en award till. Som förra gången ger alla er på min länklista en award för era bloggar, som ger mig så mycket glädje, värme och klokhet.

Tack alla för att ni delar med er av era liv!


Önskar er alla en god natts sömn i Loppelådan. Var rädda om er!

Soliga kramar från ett regngrått Karlstad! 













Av Lambergsfrua - 21 maj 2010 21:28

Åska är inte att leka med
I går drabbades Värmland av regn och åska som påverkade vårt vardagsliv.

Varmvattenstopp
Vid femtiden på torsdagen slog åskan ut ett ställverk i Karlstad. Hedenverket, som levererar fjärrvärme, blev helt utan ström. Som en konsekvens blev alla fjärrvärmekunder utan varmvatten under någon timme.   

Fast det märkte vi faktiskt inte. Vi brukar inte duscha vid den tiden på dygnet och jag hade precis avslutat fönsterputsningen.

Tågtrafiken stoppad

Åskan igår ställde till det även för tågtrafiken. Dottern kom från Stockholm och skulle anlända till Karlstad strax före fem.

 
När hon närmade sig Karlstad ringde hon till vår Svärson för att bli hämtad vid stationen. Men det kom inget tåg. 


Ett blixtnedslag orsakade ett omfattande signalfel, så all tågtrafik till och från Karlstad stod helt still under flera timmar.

Tåget blev stående på spåret i Skattkärr – en stadsdel i Karlstad. Ingen fick lämna tåget ”av säkerhetsskäl”, dörrarna var låsta och där satt passagerarna och väntade. Och väntade. Och väntade.


Även en fin miljö kan upplevas som ett fängelse.

Efter ca två timmar rullade tåget in på Karlstad Central med ett antal ganska trötta och frustrerade passagerare får man förmoda


Soliga kramar från heldagsregn i Solens stad!

 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards