Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 21 maj 2010

Jag har fått en award

Av Lambergsfrua - 21 maj 2010 22:03

Jag har fått en award av Liz på Irland , något som naturligtvis gläder mig mycket. Tusen tack!

 


Till den hör att man ska berätta sju saker om en själv, som kanske andra bloggare inte känner till. Kan ju bli hur spännande som helst, he he     

Jag minns inte vad jag skrev förra gången, som jag fick en award och kanske lika bra det - man ska inte upprepa sig för alltför ofta...

Här kommer lite fakta om mig:

 

Sju saker om mig själv

1. Född och uppvuxen på västra Söder i Stockholm. En harmonisk uppväxt. Enda barnet - mycket omhuldad och älskad. Troligen ganska bortskämd. Om man nu kan bli bortskämd med kärlek. Duktig på att spela ut föräldrarna mot varandra. Mamma var lite strängare än pappa (fast hon var egentligen inte sträng heller). Fick jag nej från mamma, gick jag till pappa, som oftast sa ja.Och ibland tvärtom.   


2. Började skolan vid sju års ålder och blev skolvärlden trogen ända till pensioneringen vid 64 års ålder. Då var jag så övermätt på allt vad skola heter, att jag valde att sluta lite i förtid, något jag aldrig ångrat. Men skolan med allt vad det innebär finns ändå alltid med mig


3. Alltid varit förtjust i musik. Började spela först blockflöjt och sen piano i förskoleåldern. Tvåradigt dragspel byttes senare ut mot ett pianodragspel. Härligt ljud! Här protesterar MiML högljutt - han tycker det låter för bedrövligt. Önskade mig sen en gitarr och fick en av pappa.

Tog lektioner, men det instrumentet var mycket svårare atta bemästra, än vad jag hade trott. Jag var nog för ömhudad - fick skavsår på fingrarna av strängarna. Men visst var gitarren en snygg dekoration där på väggen...

Trumpet, klarinett och saxofon är nog mina favoritinstrument.    

Avskyr däremot säckpipa. För mig är det ett tortyrinstrument.     



4. Är sunt nyfiken på det mesta i livet och intresserad av mycket. Gillar att ha koll på saker och ting - kontrollbehov med andra ord. Här nickar mina närmaste kraftigt och mycket beskäftigt.   Älskar därför att resa, men det har väl inte undgått någon, som läser min blogg. Förutom att under många år gjort upptäcktsresor i vårt eget land från norr till söder, från öster till väster och noggrant undersökt Europa, har jag besökt alla världsdelar utom Asien och rest i 49 av USA:s 50 stater. Vet inte vad Kansas har gjort för ont, men den staten har jag och MiML missat under våra resor kors och tvärs i det landet. Svalbard eller Sydafrika, Newfoundland med Labrador eller Stora Barriärrevet, Fiji eller Stockholms skärgård - alla har  de sin tjusning och fantastiska naturscenerier att erbjuda. Nu står Island på tur - om inte askmolnet sätter stopp för den resan.   Resan bokades två veckor innan vulkanutbrottet.


5. Har jobbat i USA några somrar som ledare på ungdomsläger, dels med scouter i staten New York och dels med ungdomar från Philadelphias slum. Två totalt olika upplevelser. En blandning av mysiga lägereldar och dragna knivar - men ändå består minnet mest av mötet med så många fantastiska och engagerade människor. Har fortfarande kontakt med en del av dem.

MiML och jag har också haft en egen feriebostad i Cape Coral på Floridas västkust. Den såldes, när MiML drabbades av mailgnt melanom - han ska undvika sol, något som ju finns i överflöd där.   


6. Har gått ett år på Lanthushållsskola och kan både mjölka, mocka och sätta upp en väv om det skulle knipa. Kunskaper jag inte har så stor nytta av i mitt dagliga liv,, om man så säger.   


7. Min kamera är min ständiga följeslagare - ja, utom, när jag verkligen behöver den. Då igger den kvar hemma.


Jag kan inte välja ut någon av mina bloggarvänner för att ge en award till. Som förra gången ger alla er på min länklista en award för era bloggar, som ger mig så mycket glädje, värme och klokhet.

Tack alla för att ni delar med er av era liv!


Önskar er alla en god natts sömn i Loppelådan. Var rädda om er!

Soliga kramar från ett regngrått Karlstad! 













 
 
soffie

soffie

22 maj 2010 00:10

grattis till awarden,den är du verkligen värd
å va du har rest mycket visst är det underbart att få uppleva andra kulturer och platser på vår jord,
kram till dej

http://www.soffie69.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

22 maj 2010 09:08

Jag kan inte säga annat än tack till Liz på Irland för att hon gav dig den här awarden, för nu fick jag reda på mycket intressanta saker om dig. Tack till dig för den!

Varma kramar och en önskan om en fin Pingst!
Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Ruth

Ruth

22 maj 2010 09:09

Det var inte lite du har hunnit med i dina dagar, roligt att få läsa om ditt liv och levende. Hoppas inte askmolnen sätter käppar i hjulet för ännu en upptecktresa framöver.
Ha en fin pingsthelg !
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Love

22 maj 2010 10:58

I dag fick jag reda på mycket om dig och ditt liv.
Tyckte verkligen det var trevligt ska du veta.
Jag är själp uppvuxen i hammarby och mannen på Katarina Bangata på söder. Jag har gått på lantbruksskola utanför Bro i tre år och det var härliga tider. Rest mycket har vi gjort och haft lägenhet i Marbella under nånga år.
Vi får hålla tummarna för att askmålnet försvinner för på fredag ska vi vara i Bargamo.
När åker ni till Island? Dit skulle jag också gärna vilja. Ska du ut och tölta något på islandhästar. Nu kommer jag inte upp på en häst men i yngre dagar red jag en hel del. Tiderna förändras och vi med dom.
Väntar på dotter med sambo så jag har lite bråttom men önskar er en härlig dag med sol, utan åska och regn.
Varm kram från
Love.

 
Ingen bild

Sonen

24 maj 2010 07:43

Dragspel och säckpipor är väl besläktade? Stora saker med luft i som pressas ut under stort pip och oväsen. Som en politiker i valtider ungefär ^^

/ Kram

 
Riitta

Riitta

29 maj 2010 21:06

Så trevligt att du fick awarden. På det sätt fick jag veta ännu mera om min medbloggare.
Önskar dig en fortsatt bra helg. Kram

http://riittas-ordbilder.blogglatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards