Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under maj 2010

Av Lambergsfrua - 14 maj 2010 22:09

Vi lämnade Löddeköpinge i grådis och +9. Körde förbi stora fält med blommande solgul raps.

 

 Efter Höllviken fick vi se en skylt vid vägkanten "SVENSKA JORDGUBBAR". Några hundra meter bort fick vi syn på ett litet stånd under parasoll där det satt en väl inbyltatd kille framför några askar jordgubbar.

Eftersom årets första svenska gubbar kostade 884 (!) kronor kilot eller 221 kr asken för en månad sen, brydde vi oss inte ens om att stanna. Antar att priset låg runt 100 kronor för en ask. Det avstod vi så gärna   

Tät trafik ut på Falsterbonäset.

Vår goda vän Eva tog emot med öppna famnen och vi hade en trevlig pratstund innan det var dags för lunch


Hennes katt är nu 10 är och lite försiktig vid nya bekantskaper. Han lät sig i alla fall nådigt bli kliad under hakan ett par gånger.


Eva undviker tillsatser och tillagar helst all mat från grunden. Hon bjöd på en delikat soppa gjord på hemkokt hönsbuljong och förra årets skörd av egenodlade tomater. Hembakat bröd, ekologisk pastej, salladsblad från trädgården och några goda ostar blev pricken över i.


Sen gjorde vi en liten rundvndring i Evas trädgård.

"Vi har ju inte haft någon vår i år!" utbrast Eva, där hon stod under det blommande krikonträdet omgiven av mängder av blommor!

 

Om inte detta är vår, vet jag inte vad som är vår - även om den är sen och kylig.


 

Rikligt med blom på röda vinbärskbuskarna.


Läckert färgade tulpaner vid husväggen.


Lupinblad med kvardröjande droppar från nattens regn.


Rosa smultronblom - fast jag har bara sett vita förr. Såg ut som nyponrosor som hamnat lite fel.  

  En rofylld plats i trädgården som gjord för avkoppling och kanske meditation.


Jo Eva, ni har haft och har vår här nere i södern - mer än vi andra, som inte bor i klimatzon 1. Vi har tacksamt njutit av Våren hos er och ser fram mot mer vår hemma hos oss.


I natt sover vi på Eurostop i Halmstad i ett rum på 8:e våningen med vidsträckt utsikt över land och hav. Och rakt under våra fötter ligger ett stort shoppingcenter. Inte för vi ska handla något, men lite häftigt är det allt.


Vi har kollat lite på Talang och nu är det dags att krypa ner i Loppelådan.


Sov gott alla människobarn och tack för att ni tittade in hos mig.

Och varmt tack till er som har skrivit kommentarer till mina inlägg från resan. Jag är glad och tacksam för att ni bryr er.   

Soliga kramar!   

Av Lambergsfrua - 14 maj 2010 18:50

Idag har vår go'a Svärson födelsedag, så vi vill skicka en hälsning via bloggen (och vi har förstås ringt också) som påminner om Tilos i dn älskade grekiska övärld.


Här på terassen stod hela klanen plus goda vänner för några år sen och firade en annan av dina födelsedagar. Vi vet att du längtar tillbaka till solen, värmen och atmosfären...

Ha en skön och trevlig fölsis hemma i Karlsta'!

Varm och solig kram från Svär-Ma och Svär-Pa   

Av Lambergsfrua - 14 maj 2010 10:06

Jaha, den där snön som överraskade oss några minuter, övergick till regn. Det måtte ha varit kallt i de övre luftlagren i går kväll...


Tänk, i morse när jag vaknade kom jag plötsligt på en sak. Kaj Wirenbook hade ju forskat lite runt pappas kära faster Ingar, fått fram fakta om både hennes föräldrar och en bror och lite annat smått och gott om kusiner, m.m Det som plötsligt gick upp för mig var att Faster Ingars föräldrar ju är min farfars föräldrar också!

Snacka om "kortis i roten" hos Lambergsfrua.   

Nu betyder ju de uppgifterna ännu mer för mig. När jag kommer hem ska jag nysta lite mer i detta.


Önskar er alla en fin dag!

Soliga kramar från ett mulet och disigt Lödde.   

Tulpanfröjdi Skåne

Av Lambergsfrua - 13 maj 2010 22:34

Jag tror inte mina ögon och fattar inte att det är sant. Här jag sitter i Skåne, klimatzon 1 den 13 maj strax efter halv elva på kvällen - och det SNÖAR!


Lambergsfrua är ett enda stort frågetecken   

Av Lambergsfrua - 13 maj 2010 21:56

Hej igen!

Nu har vi kommit tillbaka till hotellet efter en trevlig eftermiddag hos kusin Mia och hennes man Anders. Deras trädgård är liten men helt fantastisk. Allt tycks trivas där.

 
Jag vill mest visa hur långt våren har kommit härnere i klimatzon 1


Strax utanför Lödde växer det maoosr av gullvivor - och det menar jag massor.


Hos Mia och Anders bjöds vi på en läcker trerätters middag.

  Entré med lax


  Fläskfilé med tillbehör - läckert både för öga och gom.


Åter till Torna Hällestad

Vår guide Kaj Wirenbook hade tagit fram en hel del fakta om pappas faster och hennes släkt - saker jag inte kände till. Huset där Fastern bodde är delvis rivet, men den kullerstensbelagda lilla gårdsplanen finns kvar.

Det kändes verkligen mycket speciellt att kliva fram på de stenar, där jag vet att både pappa och hans kära faster har gått - om än för länge sedan.


Klart lysande forsythia


Ljuvlig magnolia


Glödande röda blom på rosenapeln - tack Mia för den imformationen, för jag hade faktiskt inte en aning:


Kusin Mia, hennes Anders och Kaj Wirenbook i bystugan Tolvans trädgård


Efter vandringen bjöd Kaj hem oss på kaffe. Förutom historieintresset, spelar han flera musikinstrument, undervisar i musik och bäst av allt - han har ett stort tågintresse!  Här ser vi ett vackert tågsätt, som pryder ett bord i vardagsrummet. Även om han gillar tåg i sig, är han mest fascinerad av gamla banvallar och att vandra på dem mellan övergivna stationshus.


När han sen plockade fram ett tummat exemplar av "Sveriges järnvägar 1921"  var Mannen i Mitt Liv hellycklig. Där hittade han alla gamla stationer långs Nynäsbanan till exempel. "Fast jag går inte på banvallarna - jag åker tåg på dem", sa han glatt.


Mia och Anders är inte det minsta tågintresserade, men lirkade in Kaj på stationshus i Skåne och då blev det genast intressantare.

Som avslutning på besöket körde Kaj oss till de gårdar där pappas faster och föräldrar bodde, innan de kom till Torna Hällestad.


Vi är tacksamma för och imponerade av Kajs engegemang för oss och hans vänliga och trevliga bemötande. En eldsjäl, som inte lämnar någon oberörd.


Nu mina kära vänner är det snart dags för Loppelådan. I morgon blir det en tur ner till goda vännen Eva i Falsterbo.


Önskar er alla en god natts sömn och tack för att ni tittar in hos mig!

Soliga kramar   


Av Lambergsfrua - 13 maj 2010 15:47

Hej alla!

Idag har vi haft en fanstastisk träff I Torna Hällestad med amatörhistorikern m.m Kaj Wirenbook. Vi fick en historisk genomgång av byn, där min pappa har tillbringat mycken tid hos sin kära Fasters Ingar. Kajs mamma Signe har skrivit två böcker om byn och den senaste kom ut nu i dagarna när hon är 90 år.


Jag återkommer med bilder och mer info senare. NU ska vi iväg till min kusin Mia och hennes Anders för middag och umgänge.


Önskar er alla en fin fortsättning på dagen!

Varmaste kramar   


 
Vy från Torna Hällestad

Av Lambergsfrua - 12 maj 2010 21:36

Jag mår bra nu, men hesheten har inte gett sig riktig än. Låter kraxig, så MiML har svårt att höra vad jag säger - värre än vanligt, alltså   

I morse gav vi oss i alla fall iväg söderöver till Skåne. Soligt och +8.

Så här såg det ut i vår park utanför porten, när vi åkte.


I Åmål mulnade det på och i Göteborg mötte vi regnet. Pessimisten kallar det regn - optimisten kallar det flytande solsken.   Jag föredrar det senare.   


I Dalsland pågår ett par stora ombyggnader av E45:an och där fick vi ta oss förbi i konvoj med hjälp av lots.

Här står vi och väntar medan konvojen kommer från andra hållet med sin lots först. Gissa om långtradarna tog det försiktigt, när de skulle passera arbetsfordonen - det var minst sagt trångt   


Stannade till i Björkäng strax söder om Varberg för lättare lunch och hann bli rejält blöta på den korta vägen från parkeringen och in.


Riktig vårgrönska kom inte förrän nere vid Hallandsåsen. Där är björkarna utspruckna och bokskogen i ljuvligt skir grönska.

Bilden har jag lånat från nätet - ville inte stanna och fotografera i det flytande solskenet...


Vidsträckta mattor av vitsippr fanns redan uppe i Dalsland, men så mycket som vi såg ner mot  Halland - Skåne har vi inte sett på mycket länge.

Ännu en bild från nätet - men precis så här såg det på många ställen. Visst är det underbart vackert   


Nere i Skåne fick vi här och var syn på vita moln av blommande hagtorn.


Och slånbuskarna börjar få lite vitt gräddskum på kvistarna, så otroligt vackert.

 


Trodde nog att häggen skulle ha kommit här nere, men icke sa Nicke

Kanske vi får se någon i morgon, när vi ska till Torna Hällestad på byvandring. Snälla, håll tummarna för i får uppehållsväder!


Vi checkade in på Dahls Hotell i Löddeköpinge f.d Scandic i eftermiddags. Allt är sig nästan likt sen Scandictiden, men atmosfären är varmare och bemötandet är mycket personligare. Tog det lugnt och strosade sen runt i ett av Södra Sveriges största shopping center, som ligger bredvid hotellet. Mötet med min kusin och hennes man blir inte förrän i morgon.


På Dahls Hotell serveras gratis middagsbuffé till gästerna måndag till och med torsdag mellan 18 - 20. Klart vi ville prova! I kväll bjöds vi på stekt falukorv med kulpotatis, stekt ägg och salladsbord, bröd och smör. Enkelt men välllagat och gott.


Tack alla ni som har tittat in hos mig. Jag önskar er en god natts sömn i sköna Loppelådan, när det är så dags.

Soliga kramar!   




Av Lambergsfrua - 11 maj 2010 22:24

Först och främst - föreningens årsstämma i går kväll gick mycket bra. Men det var enormt skönt att sen komma hem och bara sitta ner och smälta alla intryck - och landgången som vi stoppat i oss   


Den mättade bra vill jag lova.


I dag har det funnits fiskare av olika slag både på och runt Tjärnen. Det började så här i förmiddags.

Men HALLÅ! Två vuxna karlar som beter sig så bottenläst oförståndigt. Det må vara grunt där, men SITT NER i båten!   


Sen i eftermiddags och i kväll har det varit ganska många fiskare på stränderna - kanske nån form av fisketävling? Kristi Himmelsfärdshelgen är väl egentligen den första riktiga metardagen, har jag för mig. Kanske handlade det om lite tjuvstart   

Kolla hur solen blänker i fiskelinan!   


En i mitt tycke rofylld bild - även om motorbåten puttrade lite


Barnbarnets engelska besök

I söndags kväll anlände 8 ungdomar från England med sina tre lärare för att  besöka Karlstad en vecka. De har alla fått en värdfamilj hos elever i den klass, där de ska tillbringa dagarna. Barnbarnet var eld och lågor och anmälde sig direkt som "värd".

  
Sent i söndags kväll hämtade Barnbarnet och hans ömma föräldrar en snart 15-årig lite grabb, som var både trött och lite vilsen. Första utlandsresan och flera dagar borta från föräldrarna. Klart det är tufft.   

Meningen är att de unga gästerna ska följa sina värdar i det dagliga livet med skola, läxor och fritidssysslesättningar. Jamie är väl inte så intresserad egentligen, tyvärr. När Barnbarnet idag skulle träna Shorinjikempo, ville hans unga gäst bara inte följa med . Han valde att stanna hemma med en stor skål nypoppade popcorn och en film i stället. Att följa med Dottern och Svärsonen bort till MiML och mig, pratat lite och sitta vid datorn fanns över huvud taget inte i hans värld - vilket jag kan förstå.   


Önskar er alla en god natts sömn i Loppelådan!

Varma och soliga kramar!   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards