Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 11 juli 2010

Av Lambergsfrua - 11 juli 2010 16:40

Ja, nu har vi fått riktig medelhavsvärme här och det tycker nog de flesta är helt underbart - men inte jag och MiML. Jag antar att man har svårare att tåla värme, desto äldre man blir - och det bådar ju inte gott för framtiden. Jag som har tänkt mig att få vara pigg och frisk och bli minst 100   


I helgen har många tagit sina båtar och stuckit ut till sina sommarställen eller bara till någon ö för att bada och sola.


Det är sällan man ser så många bilar parkerade borta vid bryggorna som idag. Båt på ingående vid lunchtid - de kanske ville hem till skuggan...   


Även längs Lambergkanalens bryggor står bilarna fortfarande i rad nu på eftermiddagen. Där brukar det på sin höjd stå två tre bilar. De andra båtägarna bor i närheten och har gångavstånd till sin båt.


En ut och en in. Den stora båten mullrade dovt, när den försökte hålla fartgränsen - inte lätt. när det finns resurser i skrovet. Aj aj aj vad det måste svida i plånboken att tanka den för en liten tripp...   


Flera kvällar i rad nu har vi sett måsar fladdra runt parklindarna här utanför. De nästan slår sig ner på grenarna (fast de inte kan) i sin iver att fånga - ollonborrar alternativt kastanjeborrar.


Borrarna brukar svärma runt träden i maj-juni, men det här måtte vara några eftersläntrare, Borrarna är så klumpiga i sin flykt att de är ett lätt byte för måsarna.

Här kan du läsa mer om dessa insekter - inte så himla romantiskt som i visan om


Flicka från Backafall
T: Gabriel Jönsson
M: Gunnar Turesson


Flicka från Backafall, briggen Tre Bröder,
kryssar ikväll i Karibiska sjön.
Medan en landvind från kustern i söder,
stryker som sunnan där hemma kring ön.
Luften är kryddad av tusende salvor,
men jag ger bort dem var endaste en.
Mot att få vandra bland Backafalls malvor,
- allt medan månen går vakt över Hven.


Vänta mej inte till sommaren Ellen,
då skall jag ännu ha linjen i norr.
Men när du står invid kyrkan om kvällen,
tänk då att jag är en yr ollonborr,
som utan lov tar en törn mot din tinning,
och - medan du med små händerna slår -
letar sej ner under bluslivets linning,
- allt medan månen i malvorna går.


Känn att inkräktaren bara vill veta,
om dina bröst är som malvornas blom.
Var gång du känner min tanke vill leta,
hem från sin vakt vid mesanseglets blom.
Känn att det blott är din gosse som sänder
hälsningen att han som bärgad kapten,
landar en gång under Backafalls stränder,
- allt medan månen går vakt över Hven.



Åh vad SKÖNT! Det regnar nu   


I kväll blir det förstås fotboll tillsammans med Sonen.

Mina varmaste kramar till er alla som tittar in   



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards