Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under september 2010

Av Lambergsfrua - 5 september 2010 12:40

Jag föredrar att säga sensommar så här i början av september, fast jag mycket väl vet, att vi är inne den första höstmånaden. I trädgårdarna blommar det fortfarande och vi har inte haft någon nattfrost - ännu. Det är väl bara en tidsfråga, för nattemperaturen har sjunkit och varit ända nere på +3 här.



På torget och i affärerna säljer man nu höstljung att plantera i krukor och balkonglådor, men jag har ingen lust att ta bort pelargonen vid vår  ytterdörr ännu. Det finns fortfarande ett par knoppar på den, som kanske hinner slå ut och glädja oss, innan frosten tar den. 


Spegelblank tjärn och lätta molnskyar. Det får allt bli en "stavning" efter lunch.

Önskar er en fortsatt fin söndag!

Soliga kramartill alla er som tittar in   

Av Lambergsfrua - 4 september 2010 12:49

Jodå, det var den där gamla träbåten som brann. När jag var inne och kollade på nwt.se hade de inga uppgifter ännu och sen kollade jag TV och brydde mig inte. Men i dagens NWT finns en liten notis och även på "Polisdygnet" finns en rapport: (Tack till Lars och Herrhags-TK!) 

"19.43
Brand i båt, Lambergstjärnet


Någon tände eld på en träbåt som stod uppställd på en trailer bakom Beijer Bygg. Enligt vittnen hade en man i ljusblå jacka uppehållit sig på platsen och sedan cyklat därifrån."


Så nu får alla män hänga in sina blåa jackor längst in i garderoben   


Och så här ser det ut i dag på förmiddagen. Ingen stor brand som synes - och flaggan är fortfarande hissad...   


En brand är inget att skratta åt, men jag måste ändå dra lite på munnen, då jag ser att en fender är utsläppt. För säkerhets skull liksom   


Dags att ge sig ut i solen och njuta av det vackra sensommarvädret - även om det egentligen är tidig höst.


Varma och soliga kramar till alla som tittar in!   

Av Lambergsfrua - 3 september 2010 21:00

Ja vet ni, idag känner jag så där härligt underbart antijante-nöjd med mig själv :D  Jag måste nog erkänna att just nu trycker glorian lite lätt på vänstra örat Men inte mer än att jag kan stå ut med det   


Inte nog med att jag har städat, jag har också tvättat alla fem fönstren i lägenheten plus de fem på balkongen. De är av den äldre modellen, som måste lyftas ut för att kunna putsas på båda sidor, inte såna där moderna saker, som elegant kan svängas runt hur som helst för rengöring. MiML lyfte ur, jag tvättade och MiML lyfte tillbaks dem igen under sammanbitet utövande av diverse kraftuttryck. Måttpassningen är väl inte den allra bästa och när fönstren ska tillbaks ner i sina spår igen, krävs både armstyrka och visst tålamod. Det förstnämnda har MiML mycket av...   


Bara för att visa hur rena och fina fönstren är nu, har jag fotograferat genom rutan i vardagsrummet.  Kan ju nämna att diverse spindlar har fått sina nät bortrivna också och att fönsterbrädan under dem är helt fläckfri: Attans vad de kan smutsa ner   


När jag senare gick ut på balkongen för att fotografera genom fönstren där också fanns det annat intressant som fångade min uppmärksamhet i stället.


Räddningdtjänstens bil med blinkande blåljus, en polisbil och en vanlig bil.    

Inne bakom träden på den plan som kallas "Leret" stod åtminstone en brandbil, eventuellt två. Vadan detta pådrag???   


Tyvärr vet jag inte. Det har stått en båt på kärra inne på Leret flera veckor och jag misstänker, att den kan ha brunnit. Den båten har stått på annan plats tidigare, slipats och pysslats om under våren och sjösatt på midsommaraftonen - för att direkt dras upp igen av någon anledning. Sedan har man jobbat med den under sommaren, men någon ny sjösättning har inte varit aktuell. Sen den drogs fram till "Leret" har ingen synts till vid den. Förrän nu.    


Nu är det inte alls så att jag är nyfiken - nej, nej. Jag vill bara VETA, vad som har hänt där på "Leret" :D   


Nu önskar jag er alla en fortsatt skön fredagkväll och en riktigt trevlig helg!

Mina allra varmaste kramar till er alla som tittar in!   


Av Lambergsfrua - 1 september 2010 13:39

Fast som tur var, hände inte det på samma dag.   

Härom eftermiddagen brände vi fast bulgur i en kastrull. Det luktade popcorn i hela lägenheten och kastrullen såg rent bedrövlig ut. Jag drog mig då till minnes, att såpa och vatten på det brända och ett uppkok skulle få eländet att släppa från kastrullen. Sagt och gjort. I väntan på uppkoket satte vi oss vid datorerna - och naturligtvis glömde vi kastrulleländet.   


När vi satt där i lugn och ro, sa det plötligt POFF - och allt blev mörkt!   

Vi trodde först, att det var något större strömavbrott och kollade ute i farstun, så ingen satt fast i hissen. Men där var det ljust och fint, inget avbrott alls.   


En titt vid säkringsskåpet visade att vår jordfelsbrytare löst ut. Slog på den ett par gånger och varje gång löste den ut. Superdetektiven Blomqvist förklädd till MiML ryckte ut och insåg snabbt, att något var fel med spisen. Där flöt såpvatten över hela spishällen! Och rann ner på golvet, där delar av mattan blivit plaskvåt Tydligen hade en del vatten även tagit sig ner under keramikhällen och blötan fick jordfelsbrytaren att reagera. Men det luktade väldigt rent och fräscht   


Vi torkade upp allt synligt vatten bestämde oss för att se tiden an och hoppas på, att vattnet skulle torka upp av sig själv, så spisen skulle fungera igen. Annars planerade vi att kontakta någon spissakkunnig. Såg i andanom hur hundralapparna eller rentav tusenlapparna flaxade iväg... Det blev kall mat till middag den dagen - men kastrullen gick att få ren...


Till vår stora lättnad fungerade spisen igen framåt middagstid dagen efter.   


I förrgår kväll, innan vi gick och la oss, öppnade MiML frysen för att ta fram bröd till gårdagens frukost. I går förmiddag upptäckte vi, att dörren till frysen stod lite på glänt - och hade gjort så hela natten. Suck, suck, tredubbelt suck.


Självavfrostning fungerar inte under så extrema omständigheter kan jag meddela er, som eventuellt har funderat på den saken. Fast det är ju inget man normalt sett funderar på. Och det hade bildats tjocka lager av is inne i hela frysen. Det var med nöd och näppe vi kunde lirka ut lådorna.   


Ner i källaren efter våra två kylväskor och sen packa över frysvarorna dit. Glassen fick vi förvara i goda vännerna Annelis och Runes frys för säkerhets skull. Sen började operation avfrostning. Vi värmde vatten på spisen och ställde på två hyllor i frysen, värmde på vattnet så fort det svalnade och så in med det heta vattnet i frysen igen - och jodå, vi stod och vaktade kastrullerna på spisen.   Det positiva är i alla fall att vi nu har en väldigt ren och fin frys...


Naturligtvis borde jag ha tagit några bilder på både våt spis och isig frys, men det hade jag inte en tanke på, när det begav sig.


Önskar er alla en fin fortsättning septembers första onsdag!

Soliga kramar till er all som tittar in här   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards