Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2010

Måne, moln, kapsyl och pengar!

Av Lambergsfrua - 23 oktober 2010 14:01

Månen

Vi börjar med månen.

I morse, när jag vaknade syntes en blek måne på himlen omgiven av

moln, som färgades av den uppgående solen.


Behöver jag säga, att jag stod på balkongen i bara nattlinnet och knäppte kort efter kort. Kunde bara inte låta bli.   


Moln

När månen försvunnit, rullade dimmolnen in från norr och gömde solen.



Det var inte lika stora vågformationer, som jag visade er för en tid sedan. Nu var det klart mjukare vågor   Även fast dimmolnen har skingrats vid det här laget, syns inte skymten av någon sol - dimmolnen ersattes av helt vanliga moln.


Kapsyl

Vännen Maggan skickade några exempel på reklam från 1950-talet. Reklam, som om den publicerades idag, direkt skulle innebära en anmälan till jämo. Då på 50-talet tror jag knappast att någon ens reagerade. Det var ju på hemmafruarnas tid och reklamen skapades av män, som troligen hade en liten söt och pysslig fru därhemma. Eller?


 

Med dagens ögon kan man faktiskt kosta på sig att skratta åt tokerierna. Kanske var det menat att vara roligt redan då, men det säger samtidigt en hel del om dåtidens kvinnosyn - för visst har den väl ändrats???   


Pengar

I gårdagens inlägg visade jag vilken utrustning som förväntades finnas i småflickor lekstuga år 1916. Järnspisen kostade ju 15 kronor och konserveringsapparaten 12 kronor. Jag har kollat i SCB:s omräkningstabell och fann att 10 kronor då motsvarar 337 kronor idag. Järnpisen kostade alltså 505 kronor - kanske man kan få en begagnad järnspis för idag, men jag ä inte helt säker


Besök

Kära barnbarnet kommer hit i kvällningen för att vara med oss. Han ville inte sova över, utan cyklar hem vid läggdags. Hans ömma föräldrar ska ut och roa sig på egen hand och han tycker det är rätt tråkigt att vara hemma själv. Jag  förvarnade honom, att MiML och jag  kommer att se TV.programmet "Så mycket bättre" med bl.a Lasse Berghagen.

"Det är lugnt - då sitter jag vid min dator", var hans kommentar.  


Önskar er en skön fortsättningen på dagen.

Soliga kramar!   



 
 
Ailas

Ailas

23 oktober 2010 16:20

Mycket vacker himmel, inte snack om saken! Trevligt att du passade på med kameran.

När det gäller kvinnorollen, 50- och 60-tal och allt det där, så tycker jag att det egentligen var ganska gulligt. Jag kan känna en viss nostalgi och skäms inte ens. Samhället var mjukare, barnen tryggare och folk brydde sig mer om sina grannar och andra. Idag stressar alla runt som galningar och det enda som gäller är att äga mer...

Därmed inte sagt att det var problemfritt förr, det menar jag verkligen inte. Men, att det fanns goda poäng också.

Myskväll med pojken! Jag skulle spela spel eller något och skippa Berghagen. :)
Själv ska jag hem till äldstingen, kul ska vi ha!

Trevlig afton
Kram

http://ailas.svenskablogg.se

Lambergsfrua

23 oktober 2010 17:49

Jag håller helt med dig om samhället och kvinnorollen. Det som kanske stör mig är infallsvinkeln - till och med en lite gullig hemmafru kan vrida upp korken. Där har det ändrat sig rejält - jag kan till och med vrida upp korken på en vinkartong vid behov *fniss*
Nej Barnbarnet har vuxit ifrån spel för tillfället. Intresset kommer nog tillbaka - och känner jag honom rätt kommer han att sitta med oss och titta för sällskaps skull. Sen ska vi mysa :D
Förresten hinner vi mysa före TV:n också. Vi ska först sitta på balkongen och prata, han med ett glas cola, vi med ett glas vin och sen äta middag tillsammans. Dett blir mycket my i kväll;)
Önskar dig en trevlig kväll med äldstingen!
Kramar!

 
Ingen bild

Sonen

24 oktober 2010 09:27

Stekta sparvar alltså? Det trodde jag nästan bara var ett talesätt faktiskt, men å andra sidan var det säkert något av en delikatess. Jag tänker på uttrycket att stekta sparvar inte flyger in i munnen på en. För övrigt är det väldigt intressant med gamla annonser och reklam, jag brukar kika på sådana ute på nätet emellanåt. När det gäller 1916 kunde det lika gärna handla om livet på annan planet, det är inte klokt egentligen. Fascinerande på flera olika plan och kul att en sådan bok finns kvar.

Gillar din månbild, jag förstår att du knäppte flera gånger mot himlen ;)

/ Kram

Lambergsfrua

24 oktober 2010 21:28

Ja du, jag trodde nog inte heller att man verkligen tillagade och åt stekta sparvar. I boken fanns också recept på stekt duva, men det låter ju i alla fall lite mer matigt - och det var faktiskt något som fanns på menyn, när vi var i Tunisien 1968 - men det minns du antagligen inte;)
Stekt svan har jag hört talas om, men aldrig sett på någon meny och ännu mindre ätit.
Det fanns fler reklambilder tillsammans med den här med korken, som jag fick i mailet. Tyckte väl att den här var så knäpp att den var roligt.
Tack för berömmet för månbilden. I morse kunde månen bar anas i ett dis, så jag hade tur igår.

Ha det gott Vännen!
Många kramar,
Ma

 
Ingrid

Ingrid

24 oktober 2010 10:31

Vilken vacker himmel, där lyckades du verkligen bra. Det är lite knepigt att få till fina "himlakort" tycker jag.

Nu ska jag dra till med en jingel med anledning av ditt inlägg.

För många år sedan var vi samlade ett gäng kvinnor i olika åldrar, för snack och mys och givetvis skulle vi ha en flaska vin eller två också.

Värdinnan tog fram vinflaskan och skulle öppna den, men hade bara en vanlig korkskruv. Påhejad av oss andra skruvade hon i den och satte igång att dra och som hon drog. Vi försökte allihop, men det gick inte. Det slutade med att en av damerna tog vinflaskan med sig och cyklade hem till sin man som hjälpte henne att dra upp korken. "Five women couldn´t open it"!

Kram och ha en fin söndag!

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

24 oktober 2010 21:22

Tack för berömmet. Ja du Ingrid, att fotografera måne och himlaspel är lite knepigt och jag tog nog en tio - tolv foton. De flesta blev totalt misslyckade.

Ha ha ha! Den där om vinflaskan var riktigt bra! Men det var ju bara så, att ni fem hade tröttat ut korken, så den var lätt att dra upp av mannen sen;)
Soliga kramar tillbaka!

 
Ingmarie

Ingmarie

24 oktober 2010 11:34

Önskar dig en härlig söndag...kram

http://mimmiros.blogg.se

Lambergsfrua

24 oktober 2010 21:19

Åh, tusen tack go'a Ingmarie! Jag önskar dig detsamma:)
Soliga kramar!

 
wiper

wiper

24 oktober 2010 11:39

Vad vackert det ser ut på din himlabild, man blir lyrisk. Ja du detta var typisk reklam på 50-talet. I vårt hem lagade mamma och pappa lika mycket mat och mamma jobbade rätt mycket. Kvinnosynen har ändrats men inte till fullo förrens kvinnor och män får lika lön för samma jobb och lite annat som bör ändras på. Fast visst har det blivit bättre men vi skriver ju 2010 och nu är det en ny generation som vill bli små söta hemmafruar med förkläden fast i lyxtappning :)) för mig känns det jättekonstigt. Fast alla är ju inte lika tack och lov

Kul att barnbarnet kommer och föräldrarna roar sig lite för det behövs också.

Ha en fin söndag
varma kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

24 oktober 2010 21:18

Visst har kvinnosynen förändrats, men som du mycket riktigt påpekar - det kan aldrig bli riktigt jämställt förrän vi får lika lön för lika jobb. De unga tjejer, som vill bli hemmafruar idag, har inte en susning om vad det innebär, att vara hemmafru - det är mer än ett heltidsjobb. I mitt hem arbetade båda mamma och pappa heltid. Mamma kunde inte drömma om" att låta sig bli försörjd av en karl" Det var egen lön som gällde hela tiden. Och hon hade ingen hög utbildning eller flashigt jobb. För henne var det en självklarhet och gav henne ett egenvärde att ha ett eget jobb.
Soliga kramar!

 
katsura

katsura

24 oktober 2010 20:08

Vi vill gärna tro att kvinnorollen har förändrats och det har den nog i städerna, men jag som jobbar på landet på en naturbruksskola möts av så mycket gammaldags föreställningar att man inte tror sina öron. På den skånska landsbygden finns det mycket att göra vad gäller jamställdhet! :)

http://katsura.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

24 oktober 2010 21:13

Ja Katsura, jag tror faktiskt att kvinnorollen har förändrats, men kanske ändå inte så mycket ute på landsbygden. Vi har bott ute på landet i Västergötland i ca 30 år och där finns de gamla könsrollerna djupt rotade. även om det ser hyfsat ut på ytan. Det tror jag gäller landsbygden över hela vårt land, inte bara Skåne och Västergötland.
Soliga kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards