Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 11 januari 2011

VÅR DONAUKRYSSNING DEL 7 WIEN

Av Lambergsfrua - 11 januari 2011 12:02

Nyårsdagen


Vi vaknade till sol, blå himmel med små lätta moln och tre plusgrader!

Med tanke på den sena aftonen serverades ingen frukost i arla morgonstunden. Däremot fanns kaffe och snacks i salongen/baren från klockan 8. 


Klockan 11 fanns en stor brunchbuffé uppdukad i matsalen.


Min favorit var "hedgehog meat balls". Ett halvt vitkålshuvud där man skapat igelkottstaggarna genom att fästa en köttbulle och paprikabit på  en sptsig drinkpinne och sen stuckit ner i kålhuvudet. Många drinkpinnar blev det, men trevligt blev det också.


Vi packade ihop lite innan bussen tog oss på en liten överraskningstur.

Till Grinzing uppe i bergen! Dem hade vi inte ens sett dagen innan.


Det här är ett populärt utflyktmål för wienarna själva och förstås turisterna. Här kan man strosa runt i skogen och sen avsluta med middag på en av alla de små krogar som trängs här. Eller bara botanisera bland de olika vinerna.


Stackars tomten! Han tycks ha svårigheter att ta sig upp på taket;)


Wien sägs vara den enda stad i världen, som har vinodlingar inom stadsgränsen - och det är här i Grinzting. JU högre upp på berget vi kom, desto djupare låg snön.


Det var fin utsikt från toppen, men du store tid vad kallt det var i snålblåsten!


 

Tillbaka nere i Wien där vi kunde njuta av alla vackra ljusa byggnader. Det här huset med sin marsipangröna färg bröt verkligen av från mängden.


Men man måste ju bara beundra de små huvudena över fönstren - alla är olika!


När man är i Wien får man bara inte missa att gå på café. Vi beökte anrika Café och Restaurant Weimar. Det är det enda caféet i området som behållit sin ursprungliga stil med ädelträ, speglar, kristallkronor och vackra textilier.


Huset byggdes på 1880-talet och caféet öppnade år 1900 under namnet Café Orleans. I slutet av Första Världskriget döptes det om till minne av grundandet av Weimarrepubliken.


Sigmund Freud var en av stamgästerna på sin tid och än idag är det en populär samlingsplats för författare och artister - och turister!


 

Oskarp bild, men jag vill bara visa att man inte kan betälla bara Ein Kaffe. Kaffemenyn är omfattande som en bibel. Lätt överdrift, men ni förstår nog vad jag menar.


Intet är som väntans tider. Vi lyckades hamna vid ett bord som serverades näst sist...



Självklart serverades Sachertårta och till det fick vi Kaffe Mélange - kaffe latte på svenska *fniss*. Ganska mastigt men man beövde ju inte äta upp allt. Tyvärr kom jag inte på att fotografera förrän vi redan hade smuttat på kaffet.



Sen bar det av till Hofburg för efterlängtad nyårskonsert!


Det här med nyårskonsert kräver en liten förklaring. Här hemma har vi fått den uppfattningen ( i alla fall jag), att det bara finns EN nyårskonset i Wien och det är den som spelas av Wienerfilhamonikerna i Musikverein och sänds i TV. Så är det inte alls.


Wien har flera stora symfoniorkestrar och de börjar spela den första nyårskonserten redan på nyårsaftonen. Sedan har Musikverein ett par till på nyårsdagen bland annat den TV-sända. Väntetiden för biljetter till just den konserten är flera år och priset ligger runt 1.000 Euro...


Hofburg Orchestra ger också konsert på nyårsafton och sen tre olika på nyårsdagen. Vi var på eftermiddagskonserten dit biljetterna "bara" kostade 150 Euro - alltså ca 1 300 svenska kronor och det ingick i resans pris.


Till saken hör att de olika orkestrarna erbjuder i stort sett samma program till nyår och alla avslutas med An der schönen blauen Donau och Radetzkymarsch. Ingen nyår i Wien utan An der schönen - fast den numera är brun;)


Pampig entréhall.

Slott har ett förflutet som kejsarpalats.

Det byggdes mellan 1200- talet och 1800-talet, så resultatet är en mix av olika byggnadsstilar.


Ända fram till 1918 regerade Habsburgdynastin här.


Redan i den pampiga marmortrappan upp möttes vi av musikunderhållning.


Den magnifika Festsaal fylldes till sista plats.

Kejsar Franz Joseph lät bygga den i början av 1900-talet och 1923 stod den klar att tas i bruk


Jag måste ju bara visa de läckra små  förgyllda stolarna vi satt på - men aj aj aj, vad de var obekväma! Träsmak är bara förnamnet...


Konstnären Schramm har utsmyckat salen med målningsr, fresker och statyer på uppdrag av kejsar Franz Joseph.


Scenen var smyckad med vita julstjärnor och arrangemang med vita orkidéer. Elegant och vackert.


Sen fick vi njuta av ett pärlband av musik med tonvikt på verk av Strauss, Mozart och Léhar. Vår sångpedagog var tårögd av lycka över skönsången.


Som på alla nyårskonserter fanns det utrymme för humor också.


Här är det dags för det stora finalnumret. Ja, enligt programmet alltså.

För självklart måste publiken applådera fram de traditionella extranumren - och visst kom de. När de första tonerna av An der schönen blauen tillrande fram, ökade applåderna - men tystnade tvärt på dirigentens tecken. Och vi njöt.


Men vadå! Radetzkymarsch måste väl komma också? Mer applåder - och så fick vi höra den också, förstås.

Hela konserten i den fantastiska miljön var en sann njutnig för både öra och öga.


I bussen tillbaks till fartyget fick vi varsin dubbel-CD med den musik och sång som Hofburg Orchestra spelade och artisterna sjöng på konserten. Mycket uppskattat!


 

Rolig juldekoration på en kontorsbyggnad. Andra halvan av "granen" finns runt hörnet.


Captain's Dinner


Före middagen var det samling i salongen/baren för en drink och avtackningsceremoni.


Kaptenen tackade för trevliga gäster. Sånt hör ju till även om han inte sett mycket av oss. Cruise manager Nicu gjorde detsamma, liksom Assitance Cruise Manager - och de två hade verkligen haft mycket med oss att göra under hela resan, framför allt vid de olika utflyktsarrangemangen.


Sen var det tacktal av vår reseledare Tage, som samtidigt lämnade över ett kuvert till kaptenen. Det var dricks, som han skulle dela ut till alla anställda ombord.


På alla såna här resor förväntas gästerna ge dricks till personalen, men här ingick det helt enklet i resans pris, sä vi behövde inte fundera på hur mycket och till vilka. Smart tycker jag, för då får även den personal, som jobbar i till exempel maskinen del av dricksen.


Den danske reseledaren upprepade procduren - och sen var det dags att inta matsalen.


Styvmanglade vita tygservetter varvade med röda papperservetter  var inte ett tribut till den danska gruppen - det är Österrikes färger också.


 

Kvällens festmeny var något alldelse extra.


Entrérätten stod redan på bordet och det svala vita vinet upphällt i glasen. Olika skaldjur med Calypsosås. Jag känner inte till den såsen, men den smakade bra.


Nä det här är inte huvudrätten - det är en appetizer! Sesamfrötäckta köttbullar, knaperfriterade strimlor av kyckling, leverfyllda baconrullar, ångade champinjoner med dill och ostglaserad äggplanta (aubergine)


"Der kleine Prinz" specialitet.

Fläskfilé med vitvinssås, biff med provencalisk sås, serverat med "pommes dauphiniose", sur grädde och gul ost och tomatconcassé. Mmm... Och tänk vad fint man kan kröka till purjlöksblad och en hyvlad morotsskiva!


Under middagen var det musik- och sångunderhållning.


Kocken gjorde entré med "Omelet Alaska"


Fantasifullt namn på en delikat flamberad glasstårta.


Bubbelvin hälldes i glasen. Medan glasstårtan serverades gick kaptenen runt vid borden och skålade med alla gäster i bubbelvin. Noteras bör att han inte en enda gång förde glaset till munnen. Drycken var lika orörd, som när han tog emot sitt glas. Proffsigt. Så proffsiga var ingen av oss andra - men vi var ju å andra sidan inte i tjänst;)


Ja sen återstod bara att packa ihop det sista, sova gott och sen flyga hem till Sverige igen, många minnen rikare.


Jag hoppas att ni har haft lika trevligt på den här kryssningen på Donau, som vi har haft!

Önskar er alla en skön forsättning på den här dagen.


Varma kramar,

Lambergsfrua


OBS! Alla bilder är klickbara till större format





 
 
yvonne

yvonne

11 januari 2011 16:16

Det har varit jättekul att få följa med er på er resa! Och helt kalorifritt också ;-)

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

11 januari 2011 16:30

Tack snälla!
Kul att jag har kunnat glädja fler än närmast familjen.
Det där med kalorierna vill jag bara inte höra talas om - ämnet är lite känsligt just nu ;)
Kram,
Lambergsfrua

 
wiper

wiper

11 januari 2011 16:16

Jag har inte ord för allt fantastiskt du visar upp här. Ni har ju haft det så underbart så jag förstår att ni är helt uppfyllda. Lyckostar som sett en Strausskonsert och maten får det att vattnas i munnen. Alla dina senaste inlägg är njutbara och jag vill ge mig iväg själv och uppleva saker. Festsalen är ju en skönhetsupplevelse bara den. Vad rätt ni gör i att åka ut och bara njuta av livet.

Ha en fin kväll
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

11 januari 2011 16:28

Ja Wiper, det här var en resa utöver det vanliga. Det kommer att ta lång tid innan vi hunnit smälta alla upplevelser - och kalorier med för den delen;)
Tack för alla rosor du strör :)
Varma kramar,
Lambergsfrua

 
Anita

Anita

11 januari 2011 17:10

Oj, vad mätt jag är .... och trots all fantastisk mat du serverat här så fanns laxöringen från igår i mitt huvud. Precis hela tiden ... Ja, det är det bästa jag vet.
Konserten var ju fantastisk också och gratis ;-))
I Wien har vi varit också dock inte på nyåret. Dryga 30 grader varmt hade vi så det var ganska tröttande.
Tack för att vi fick smaka lite bubbel också.
Tack för allt vi fått vara med på ... Detta får man allt titta tillbaka på flera gånger för att inte missa några detaljer ;-))
Jag har svarat dig i min blogg.
Stora kramen från mej och mail kommer snart !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

11 januari 2011 18:08

Ja du kära Anita, du är inte ensam om att vara mätt! Vi har inte hämtat oss riktigt ännu - och vi lär få sota för detta en lång tid framöver. Men det var det värt ;)
Vid vårt första besök i Wien med omnejd var det också rejält varmt och jag ser på fotona att jag går klädd i solklänning, en söt blå sak med vita prickar, volanger och tunna axelband;) Så skulle jag ju inte klä mig för ett stadsbesök idag - av olika skäl *fniss*

Alltid lika trevligt att höra från dig!
Varmaste kramar,
lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

11 januari 2011 17:32

Vilken underbar resa du har bjudit oss med på. Tack för det! Min svåger och hans fru gjorde en liknande resa för många, många år sedan och de var helnöjda, men så tjusigt som hela er med kryssning och allt, kan jag aldrig tro att det var. De var också på en nyårskonsert, men när du nu berättar att det finns flera olika, så blir jag osäker på vilken de var med på.
Tack i alla fall för att du delat med dig av er fantastiska resa.
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

11 januari 2011 18:04

tack Ingrid för alla rosor!
Resan var helt fantastisk och jag är säker på att din svåger och fru hade en lika underbar upplevelse med sin nyårskonsert var de än var - alla de här musikerna är superproffs och bjuder underhållning av högsta klass.
ha det riktigt gott!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Agneta

Agneta

11 januari 2011 21:08

Hej!

"Wien, Wien nur du allein..trala..la la la.. lalalala..! Kommer du ihåg den "käcka" melodin ;-) Finns på Youtube med bl.a Placido Domingo!

Ja du, nu har även jag varit i Wien och smakat på en av mina favoriter, Sachertårta :-) Lyssnat till musik som jag älskar, Wienervalser och sett den tjusiga gröna fasaden som är ett konstverk i sig med alla olika ansikten på. Undrar just om det var "kändisar" eller religiösa motiv.
Alla caféer är så fina och bakverken lär vara riktigt goda.
Undrar just om Sigmund Freuds ande vilar över gästerna som besöker café Weimar ;-) Den fasaden är vacker som en saga, den med, trots avsaknad av grönt ;-)

Förstår att Nyårskonserten var fantastisk, trots obekävma stolar. Så vacker utsmyckning och så stämningsfullt.

Underbar mat förstår jag att ni fått och det är bara för mig att tacka för en helt fantastisk resa :-)
I Österrike har jag varit, men dock aldrig i Wien, tyvärr. Så detta var jätteroligt.

Har även kikat på alla de andra fotona också fr. Bratislava m.m Men det får bli några ord här. Har ju skrivit så mycket tidigare så du börjar väl snart tröttna på mina kommentarer ;-)

Denna resan lär ni kunna "smaka på" länge liksom alla vi som tittar in här....!

Funderar över Grinzing! Finns det ett vin med det namnet eller är det i en operett som man besjunger Grinzing? Eller är det jag som är ute och seglar? Någonstans i bakhuvet surrar toner med Per Grundén i samband med Grinzing..eller..?

Reseföretaget borde ge dig något i kompensation för allt jobb du lagt ner, alla fina foton du tagit, redigerat samt lagt ut, vilket ger gratisreklam i överflöd ;-)

Tusen tack kära vän för en trevlig resa och hoppas vi ses på nästa ;-)

Kryssningar är det bekvämaste sättet att resa på, slipper man packa upp och ner stup i kvarten som på bussresor. Gå till sängs i ett land och vakna i ett annat. Kan det bli bättre?

Krampå dig vännen!
/Agneta

http://www.agnetas.name

Lambergsfrua

11 januari 2011 22:51

Absolut, Agneta att jag känner igen den sången. Roligt att du ville följa med mig på resan;)
Jag blev också lite fundersam på det där gröna husets fasadbilder, just för att de alla var olika. Någon skulptör har alltså gjort sig besvär med att forma de här ansiktena och inte bara nöjt sig med samma mall. Kanske det var kändisar eller byggherrens familj. Spännande tankar!
Jag tröttnar definitiv inte på dina kommentarer, go'a Agneta. Tvärtom - de gläder mig :)
Jag har inte kollat det där med vinmärket Grinzing, men eftersom området är ett känt vindistrikt, är det mycket troligt. Du gjorde mig nyfiken, så jag ska kolla både det och Per Grundén på google senare.
Någon kompensation från reseföretaget är nog inte aktuell. Det fanns med en proffsfotograf under hela resan och han har givit oss fri tillgång till alla ca 200 bilderna - men vi får inte publicera dem eller använda i kommersiellt syfte. Flott gest ändå, tycker jag.
Ja du, att flodkryssa är toppen. Packa upp väskan, besöka nya platser varje dag och inte behöva leva i kappsäck.
Däremot skulle jag nog inte trivas med att kryssa på de större fartygen som är "till sjöss" en eller fler dagar mellan strandhuggen. Båtlivet som sådant gör mig bara rastlös.
Varm tack för att du var min reskamrat!
Natti natti!
Stor varm kram,
Lambergsfrua

 
Cina

Cina

12 januari 2011 13:22

Även jag tackar för att jag fått vara med om denna fina resa ni har gjort.
Helt underbart att få läsa och titta på alla fina bilder och framför allt den goda maten!
Tusen tack!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

12 januari 2011 13:40

Roligt att du ville följa med på resan;)Ja, vi fick så mycket god mat, men portionerna var oftast så stora att vi inte orkade äta allt Borde nog ha lämnat lite till;)
Varm kram!
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

12 januari 2011 15:25

Café & Restaurant Weimar ser onekligen tjusig ut, men allra mest spännande får jag nog säga att Alaskaomeletten verkar. Sicket namn alltså ;) Väldigt fint i det gamla palatset där ni avnjöt nyårsmusiken men precis som ni har jag i alla år vilseletts att tro, att det bara är en konsert som gäller. Fast det kan ju folk gärna få tro när ni berättar om det, då blir det ju bara ännu maffigare ;D

Skall du för övrigt inte släpa med dig fadern till frisören snart, han är visserligen stilig som vanligt men påminner måhända i vissa vinklar om Professor Kalkyl ^^ / Kramis

Lambergsfrua

12 januari 2011 17:16

Café Weimar var en skön upplevelse. Synd bara att servicen inte var den allra snabbaste - många gäster den där eftermiddagen. Pappa fick Sachertårta, men jag och ett par till fick en slags nöttårta.Visserligen delikat, men ändå.
Sachertårtan var helt enkelt slut!

vad gäller nyårskonserter glömde jag nämna att Schönbrunn också har en egen orkester, som har nyårskonserter. Den orkestern hade ett bejublad nyårskonsert med Linda Lmapenius här i går - i alldeles nybyggda konferenscentret CCC.

He he, vadå Professor Kanyl? :) Vi pratade om det senast idag. Han tyckte att besök hos "Elias" vore på plats. Jag bara tittade på honom - klippning behövs men INTE hos Elias. Där blir man inte klippt, man blir SKALAD. Sista ordet är inte sagt i denna saken än;)
Ha det gott Vännen!
Ma

 
Ruth

Ruth

12 januari 2011 22:29

Är så ledsen, sidan orkar inte ladda upp bilderna, hoppas det går bättre i morgon, vet att du har mycket kvar att berätta för mig.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

13 januari 2011 10:39

Kära Ruth!
Jag lider med dig som inte har en till 100% funkande dator däruppe i norra Värmland;) Skämt åsido, visst är det trist men förstås ingen katastrof. Nu har du ju något att se fram emot i stället *fniss*
Varma kramar,
Lambergsfrua

 
wiper

wiper

16 januari 2011 12:45

Vilken fantastisk tur ni var ute på. Jag gillar alla byggnader som du visar, rena arkitektkonstverken. Sen att bara få bli serverade frukost och mat och bara sätta sig och njuta ;) underbart.

Det är så förstklassigt alltihopa från mat till betjäning. Kul med en massa överraskningar. Det känns verkligen som man fått följa med på er resa och jag tackar för din fina guidning och alla foton mm.

Ha en fin dag
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

16 januari 2011 12:56

Tusen tack go'a Wiper för rosorna!
Visst fick vi se många vackra byggnader framför allt i Budapest och Wien. Wien är nog i särklass den stad som bjuder på den allra vackraste arkitekturen, framför allt då i den centrala Inre Ringen.

Resan var en höjdare i sig och att bli servad med både mat och bäddning/städning gör ju inte saken sämre.

Ha det gott!
Varma kramar,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards