Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 23 januari 2011

Av Lambergsfrua - 23 januari 2011 15:25

Man ska nte jämföra sig med andra, men när jag kikar runt i bloggar och på Facebook ser jag ju att "alla andra" fyller sina dagar med massor av aktiviteter - matlagning, bakning, umgänge, träning konserter och annat trevligt.


Jag har inte gjort något vettigt alls.

Jag letat som en stolle efter foton från en Ålandskryssning med Birger Jarl - ja båten alltså ;) Vi kom att prata om den, när vi var hos goda vänner i går. Våra åsikter om båten är totalt olika. Vännerna tycker att resorna med Birger Jarl är helt fantastiska och åker gärna ett par gånger varje år. Bara för att njuta.  "Östersjöns absolut trivsammaste båt". Tycker de.


Båten byggdes 1953 på Finnboda varv i Stockholm och såg exteriört ut ungefär likadant, när vi åkte med den i november 2002. jag vet att båten har byggts om flera gånger sen dess.


Vi  upplevde vår resa som skräp, men den var så billig, att man inte ens kunde med att klaga. Då var promenaddäcken öppna (nu inbyggda), hytterna var slitna (vi hamnade längst ner vid maskinrummet) och det fanns inte ett enda utrymme, som var rökfritt.


Vi åkte med ett värmländskt bussföretag (finns inte längre) och vi kunde inte uppgradera hyttvalet vid bokningen. Det fanns inte heller möjlighet att byta, när vi väl kom ombord. Tro mig, vi försökte. Fullbokat!    


Det var många partyglada människor ombord, som både tog sig en svängom till den polska tremannaorkern (inget ont om dem) och idogt frekventerade baren och vad som där erbjöds till "sjöpriser". Vi drog oss tillbaka ganska tidigt. Det gungade rejält på Ålandshav.


Nästa dag fortsatte sedan festandet efter frukost, medan båten gungade tillbaka till Stockholm. Tyvärr tillhörde ett gäng av de mest partyglada vår bussresa, så hemresan blev inte helt lugn. Först hittade flera av dem inte sitt bagage (de såg väl dubbelt), när de skulle lämna båten och sen var det en kvinna, som ennvisades med att röka nere på busstoaletten - som är tillverkad helt i plast.   


Chauffören blev arg, stannade bussen och skällde ut henne efter noter vid två tillfällen. Tredje gången hotade han med att tvinga henna att lämna bussen med väska och allt (även den dubbla, he he). Då först dämpade hon ner sig - och somnade under ljudligt snarkande.   


Jag inser ju att båten har fräschats upp och förbättrats på många sätt och numera får man ju inte röka inomhus - men jag får ändå inga positiva tankar om den båten. Där ser man hur otroligt viktigt det första intrycket är - i alla sammanhang!


Önskar er alla en fortsatt bra söndag!

Varma kramar   


PS Jag har hittat fotona DS


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15
16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards