Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 15 februari 2011

Av Lambergsfrua - 15 februari 2011 18:18

Ja, så har jag då varit på hälsokontroll och befunnits må bra. Det visste jag redan förut, men ville ju få bland annat blodtryck, blodsockervärde och kolestrolvärde kollat.   


Enda möjligheten att få det gjort här i stan är via privata entrepenörer. Via kära Dotterns kontakter var jag hos Amidas, som drivs av två legitimerade sjuksköterskor med lång yrkeserfarenhet. De ägnar ca en timme åt varje patient/kund och vid behov remitterar de till läkare, som snabbt här av sig. Vilken vårdcentral slår det?   Ingen i Värmland i alla fall.


Målsättningen för de här "syrrorna" är, att man ska må psykiskt bra, oavsett fysiska eller medicinska problem. De lyssnar vekrligen och kommer inte med några "pekpinnar", däremot en hel del tips. Eftersom jag utan större saknad skulle avstå från ett och annat kilo kroppsvikt, fick jag med mig några användbara förslag, som jag ska försöka ta till mig i verkliga livet. Mentalt har jag redan gjort det.   


Blodtrycket på 135/70 tyckte hon var riktigt bra för min ålder. Visst är det lite svårt att ta till sig uttrycket "för din/min ålder". Jag som möter en främmande gammal tant i spegeln varje morgon. En mycket äldre tant än jag.   


Nu mina vänner ska jag njuta det där glaset svalt vitt vin, som Mannen i Mitt i Liv ställde fram till mig alldeles nyss. "Ett glas är helt  OK", sa "syrran" Agneta. "I din ålder måste man få unna sig lite också"...


Varma kramar till er alla som tittar in här   e




Av Lambergsfrua - 15 februari 2011 11:40

För en tid skrev jag om, hur svår det är att få en helt vanlig hälsokontroll på vårdcentralen, om man inte är sjuk på något sätt. Det går alltså inte inom Landstinget, men inom privatvården är jag välkommen. Naturligtvis, för de vill ju ha mina pengar   


Jag känner mig frisk, men har inte fått mina värden kollade på över tio år. Jag har ingen aning om varken blodtryck eller annat och jag vill ju kunna fortsätta att känna mig frisk åtminstone 10 år till   


Sen blir det en liten tur på stan. Kära Dottern fyller snart år och något litet paket måste det ju bli. Sånt är bara roligt.   


Önskar er alla en härlig dag!

Varma kramar,

Lambergsfrua

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards