Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 15 februari 2011

Hälsokontroll

Av Lambergsfrua - 15 februari 2011 11:40

För en tid skrev jag om, hur svår det är att få en helt vanlig hälsokontroll på vårdcentralen, om man inte är sjuk på något sätt. Det går alltså inte inom Landstinget, men inom privatvården är jag välkommen. Naturligtvis, för de vill ju ha mina pengar   


Jag känner mig frisk, men har inte fått mina värden kollade på över tio år. Jag har ingen aning om varken blodtryck eller annat och jag vill ju kunna fortsätta att känna mig frisk åtminstone 10 år till   


Sen blir det en liten tur på stan. Kära Dottern fyller snart år och något litet paket måste det ju bli. Sånt är bara roligt.   


Önskar er alla en härlig dag!

Varma kramar,

Lambergsfrua

 
 
Ingrid

Ingrid

15 februari 2011 12:29

Hejsan!
Det var väl konstigt att du inte kan få boka en tid för en hälsokontroll vid din vanliga vårdcentral.

När jag sökte hjälp för min rygg i somras pratade jag med vår familjeläkare och sa att jag inte kollat varken blodtryck eller blodvärden sedan jag var gravid 1972 och då föreslog han att jag skulle boka en hälsokontroll. Det är dyrare än ett vanligt läkarbesök, men det skulle inte vara några problem alls.

Han tyckte att jag skulle göra det om något år eller så om jag så önskade, även om han personligen var av åsikten, att så länge man mår bra finns det ingen anledning att leta fel.

Hoppas att de konstaterar att du är frisk som en nötkärna!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

15 februari 2011 18:18

Ja, det varierar nog från landsting till landsting. Här är det stört omöjligt på vårdcentralerna, om man inte har några symptom.
Även om man känner sig helt frisk, kan det ju vara bra att kolla upp just blodtryck, blodsocker och kolesterolhalten - åtminstone vart tionde år ;)
Varm kram!

 
yvonne

yvonne

15 februari 2011 12:57

Man kan ju "fuska" lite och ringa vc och säga att man känner sig lite konstig ;) Då tas det lite prover! Men klart man kan gå privat, om det inte är allt för dyrt...

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

15 februari 2011 18:16

Jo visst skulle man kunna det, men jag har lite svårt för att "valsa" så där. Jag mår ju egentligen väldigt bra. 500 kronor - hyfsat pris för en timme.
Kram,

 
Ingen bild

Maria

15 februari 2011 19:15

Det där med paketinköp låter intressant :D

Lambergsfrua

15 februari 2011 19:27

He, he - förstår jag att du tycker =) Du får allt lugna dig till fredag ;)
Varma kramar,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards