Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 16 februari 2011

Vaniljrutor

Av Lambergsfrua - 16 februari 2011 13:36

Idag har jag överträffat mig själv och bakat Maria Blickera vaniljrutor. Hon försäkrade att de var lättgjorda och var snäll nog att skicka receptet till mig. Jag som praktiskt taget aldrig bakar "gottebröd".   


Nu ville jag baka, för kära Barnbarnet skulle komma en sväng idag för att hjälpa "grannen med den krånglande datorn". Nu behöver grannens skrivare få lite hjälp för att komma igång. Kära Barnbarnet gillar "gottebröd", men nu har besöket ändrats till lördag i stället, så "gottebrödet"  får  vänta i burken till dess.   Nä, nä, jag ska INTE nalla!


Ha en bra dag!

Varm kram,

Lambergsfrua


 
 
yvonne

yvonne

16 februari 2011 14:28

Jag gillar ju att baka...men här blir det mest bröd, annat blir inte uppätet. Kanske skulle ha kaffefrämmande lite oftare ;) Vaniljrutor har jag aldrig gjort, men det lät gott!!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

16 februari 2011 23:27

Här är det också matbröd som gäller och den delen ansvarar MiML för. Kul att pröva på något annat och gott blev det ;)
Kram!

 
Ingen bild

sussie

16 februari 2011 18:25

Kanske du kan lägga ut receptet på gottebrödet så andra får ta del i det goda =) Kan tänka mej att det är ett barnbarn som gärna hjälper till lite extradå det vankas gottebröd ; )

Lambergsfrua

16 februari 2011 23:23

Men visst, Sussie kan jag lägga ut receptet, men inte i kväll, för det är snart dags för loppelådan;)
Jajamen, kära Barnbarnet ställer upp till 100% när det vankas gottebröd - han kan unna sig, lång och smal och vältränad som han är. Sa hon med ett stänk av avund...
Kram!

 
Agneta

Agneta

16 februari 2011 19:58

Hej!
Men åh vad gott...! Jag som älskar allt som finns med vanilj på/i. Klart du ska unna dig en ruta eller två till kaffet nu när hälsan är helt ok. Vad duktig du är som bakar kaffegodis.

Det var väldigt vad grannen har problem med datorn, kanske är den av modell äldre? Nuförtiden måste man ju byta väldigt ofta, både skrivare och datorer, vilket väl är meningen...

Nu nu min vän är det dags för TV:n och Uppdrag Granskning.

Ha det så gott!
Kram, Agneta

http://www.agnetas.name

Lambergsfrua

16 februari 2011 23:21

Tack, tack! Visst är det gott med vanilj i både bakverk och glass.
Ja du, grannens dator är en bärbar sak, som han köpte "till bra pris" för fyra år sen. Då fixade kära Barnbarnet ett bra virusskydd och annat som behövs- Av någon outgrundlig anledning fanns det inte kvar och självklart blev det då problem. Nu är det ordnat.

Skrivaren är av samma årgång. om inte äldre.
Om man inte är så hemma i tekniken är det inte lätt alla gånger - och det kostar multum att låta en firma hjälpa till...
Vi har sett den danska serien Borgen.
Sov så gott nu.
Varma kramar!.

 
Ruth

Ruth

16 februari 2011 23:09

Han är duktig ditt barnbarn, tur vi har dessa duktiga hjärnor när det kniper och strular, den nya tekniken är svår att förstå sig på.
Så duktig du har varit som har gjort vaniljrutor, säkert gottigotta.
Kram

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

16 februari 2011 23:15

Tack Ruth för berömmet=) Kära Barnbarnet kan en hel del och delar med sig av den kunskapen också. Skönt ha honom som privat support ;)
Vaniljrutorna blev väldigt goda - alldeles för goda, egentligen *fniss*
Varma kramar till dig min vän!

 
Ingmarie

Ingmarie

17 februari 2011 09:54

låter jätte gott, var dom svåra att göra?

http://mimmiros.blogg.se

Lambergsfrua

17 februari 2011 14:55

Nej då, inte alls. Jag ska lägga ut receptet senare.
Ha det gott!
Kram

 
Anita

Anita

17 februari 2011 17:25

Jasså du har bakat ??? Det låter gott men hur gott det än är så är det ytterst sällan som jag äter kaffebröd. Godis och kaffebröd lockar mig inte ... fast om man tittar på mig tror man nog att jag ljuger. Fyllig kan man vara ändå.*skrattar*
Barn och Barnbarn är bra att ha när det gäller det tekniska. De är värdefulla på många sätt.
Här är kyligt ända in i märgen men våren är på väg !!!
Stor varm kram från mig, vännen !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

17 februari 2011 22:34

Mmm, jag har slagit både omgivningen och mig själv med häpnad ;)Jo, godis lockar míg, men jag försöker undvika det i mesta möjliga mån. MiML har diabetes och då finns det ingen anledning att köpa sötsaker av något slag. "Traditionellt byggd" (uttrycket lånat från Damernas Detektivbyrå)kan man bli även utan sötsaker ;)
Barnbarn är både bra att ha, är värdefulla - ja mer än värdefulla och berikar våra liv.
Gråkallt här också. Har suttit vid TV:n med stora duntofflor på fötterna och med en värmande filt om benen.
Snart ska jag krypa ner i den sköna Loppelådan, så go'natt min vän.
Varmaste kramar till dig!

 
Kristina

Kristina

17 februari 2011 21:36

Så gott det låter, vanilj också som är så gott.
Jag har inte bakat kakor i år.
Det kanske är dags att gotta sig lite.
Vad skönt att det gick bra på hälsokontrollen.
Ha det så gott!
Kramar till dig.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

17 februari 2011 22:28

Jag brukar sannerligen inte baka "gottebröd" av något slag. Här är det matbröd som gäller, grovt med men mycket hälsosamt i.
Tack Kristina, det är skönt att hälsan 'är kollad och befunnen OK.
Varma kramar!

 
Suss

Suss

18 februari 2011 22:43

Jag älskar att baka, i synnerhet "slisk". Idag i skolan, på hemkunskapen bakade vi kolakakor och sedan åt vi tills vi mådde illa. Det är så otroligt gott när det är helt nybakat. Kram!

http://www.leontina.blogg.se

Lambergsfrua

19 februari 2011 13:52

Kolakolor - mmmm. Nybakat smakar bäst och doftar ljuvligt också =)
Här i huset försöker vi undvika allt härligt slisk och godis eftersom MiML har diabetes 2 och kära Dottern diabetes 1. Lite kan de unna sig, men inga utsvävningar precis och vi andra är lojala - för det mesta;)
Varma kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards