Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 20 februari 2011

Den här helgen

Av Lambergsfrua - 20 februari 2011 12:00

I fredags hissade jag ju flaggan för våra fyra "födelsedagare". Svar och tack kom från vännen Marica. Hon är i Dubai med sin man och njuter av sol och bad och värme.   


Vännen Anders finns inte heller på hemmaplan. Han är nere i Tanzania -  och fiskar      


Kusin Mia firade med sin man, som just genomgått en lyckad starroperation  


Vi bjöds på smarrig middag hemma hos Kära Dottern med familj - hemgjorda hamburgare med stark sås och fräscha tillbehör, bara att komponera efter eget tycke och smak.


 

Hon hade sytt en egen kreation, som hon invigde dagen till är - och dekorerat med minitofsar. Tofsar eller "tassels" är hett inom mode- och inredningsvärlden nu efter medias fokusering på den svenska Hollywoodfrun Maria Montazami - som ju fullkomligt ä-l-s-k-a-r "tassels". Om jag inte minns fel har hon ett drygt 80-tal av olika storlek och material i sitt hem.   


Presentbordet med både själslig och lekamligt godis, handgjord choklad, presentkort på massage, en ljuvlig filt med pälsstruktur "fur blanket" att svepa in sig i och läckra duntofflor att värma tassarna med.


 

Dottern provade genast. Den där fur blanket väcker definitvt mitt ha-begär. Den är både snygg och skön - och tvättbar   


Det var kära Barnbarnet som gav en lite ask med delikat handgjord choklad. Sån delikatess bör helst avnjutas i små, små bitar, som långsamt får smälta i munnen.


Kära Barnbarnet hade skrivit upp vad varje chokladbit innehåller och pekade och förklarade för sin mamma.


Så här nöjd och glad var Dottern på sin födelsedag!   


 

Bekvämt tillbakalutad i soffan.


Anledningen är att vi såg "På spåret" tillsammans och då fick jag förmånen att få låna filten - mmm, så skön.


I det soffhörnet kunde jag ha suttit kvar hela natten - men det gjorde jag självklart inte. Man har väl lite hyfs   


Igår var kära Barnbarnet här en sväng och åt lunch hos oss. MiML stekte pannkakor och till det serverades upptinade jordgubbar och vispgrädde: rena lyxen, men det var ju lördag och då kan man unna sig lite extra.   


Senare ringde en nöjd Dotter och berättade, att hon suttit på balkongen i solen, insvept i nya filten med tassarna instuckna i duntossorna och läst födelsedagsboken - och inte frusit det allra    minsta!


I natt har vi haft -23 och just nu är det soligt och "bara" -16.

Önskar er alla en underbar dag!

Soliga kramar   

 
 
yvonne

yvonne

20 februari 2011 16:24

Å, en sån härlig filt! Finns de att köpa här omkring? Inte för att jag har så kallt här i lägenheten (+24) men det är alltid gôtt med en filt att dra över sig ibland. Och så bra att du gjort pilar på bilden med tofsarna...för de var ju inte stora! ;) Nu hoppas jag på lite sydvästvindar...avskyr denna kyla... Kram!!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

20 februari 2011 18:08

Jo men visst Yvonne, såna där fur blankets finns i Karlstad. Nu kommer jag inte ihåg exakt var, käre Svärsonen nämnde det som hastigast igår. Jag återkommer i frågan, för jag skulle också vilja köpa en.
Här har du en sann bundsförvant i avskyn mot kyla. Det finns en grupp som heter "Vínterhatarklubben". Där skulle vi nog platsa direkt. - fast du kanske redan är medlem ;)
Ha det gott!
Kram!

 
Suss

Suss

20 februari 2011 17:47

Vilken lyckans ost jag är, för jag har en sådan pälspläd/furblanket som jag fått av min kära dotter. Hon vet vilken fryslort jag är och har gett mig och kärestan varsin. Han fick brun och jag svart och den är, som du nu vet, jätteskön!
Vilken toppenfödelsedag din dotter hade, med en massa härliga presenter! Kram.

http://www.leontina.blogg.se

Lambergsfrua

20 februari 2011 18:02

Åh lyckans du och kärestan som har varsin sån där ljuvlig fur blanket =) Jag funderar skrapt på att köpa en åt mig själv. Käre mannen i Mitt Liv fryser aldrig och skull troligen "smälla av", om han tvingades in under en sån filt ;)
Ja du go'a Suss, det var en verkligt lyckad födelsedag, trivsamt gott och avslappat.
Ha det gott!
Varma kramar!

 
yvonne

yvonne

20 februari 2011 18:27

Nä, de har fullt i vinterhatarklubben ;) Men jag har min egen lilla klubb och mina egna "hangarounds" :D Nu har vi en väldans varm lägenhet, men jag gillar gosiga filtar iaf! (Er granne/vän "Tåg-Per" fryser aldrig heller tror jag, han brukar vara med på en del av en gemensam väns fester (denna vän fryser aldrig heller ;)och när jag sitter med tre plädar på mig så tar de på sig en liten tunn tröja eller nåt :D

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

20 februari 2011 18:54

Ha ha ha! Det är typiskt "Tåg-Per". Växlade några ord med honom igår, när han kom hem från en uppfriskande skidtur. Ingen tjock skidjacka där inte och för ovanlighetens skull en stíckad toppluva med lite gullig tofs på skulten. MiML visade stolt sin bok om alla Sveriges järnvägar, som han fått av mig. Naturligtvis hade Per den också, om än en något äldre upplaga. De gossarna har intressanta saker att tala om *fniss*
Kram

 
Ingen bild

sussie

20 februari 2011 20:57

Oj va lik dej dottern va!! Hon e duktig på att sy.
Du ser ut att trivas i soffan =)
Kram

Lambergsfrua

20 februari 2011 22:25

Jag kan ju inte själv se att vi är lika, men våra röster lär låta väldigt lika. Tack, jag tycker också att hon är duktigt att sy, men hon gör det inte så mycket numera. Tycker inte att hon hinner. Därför var det extra roligt, att hon slog sig ner vid symaskinen och skapade den här tunikan. Snyggt med tights under - praktiskt och bekvämt mode, tycker jag ;)
Vet du Sussie, med den filten skulle jag trivas vart som helst - den vara bara sååå skön;)
Varm kram!

 
Ruth

Ruth

20 februari 2011 23:18

Så mycket gott för munnen och kroppen, den filten var ju bara för läcker, så lyxig, tofflorna gick i samma stil.
God mat, alla väljer sina favoriter att njuta av. Många mysiga foton, så lika ni är du och dotera, samma drag över munnen. Ett trivsamt födelsedagsparty.
Kram och god natt.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

21 februari 2011 10:30

Ja Ruth, det var verkligen ett trevligt firande. Filten är ju en sån där riktigt "vill-ha"-grej. Jag vet inte vad den kostar, men jag ska nog kolla. Tänk att få svepa in sig i en sån i sköna TV-fåtöljen =)
Det är många som säger att vi är lika, något som jag själv har svårt att se. Vi lär ha väldigt lika röster också, men det kan jag inte heller avgöra själv.
Ha en bra måndag. Hoppas ni har lite varmare i Lerum än vi har här. -17 är ingen höjdare.
Soliga kramar!

 
Ingen bild

Sonen

21 februari 2011 11:35

Ser ut som ni hade en trevlig och mysig kväll. Bra kombination också, mystofflor, filt, choklad och bok. Mycket mer än så behövs inte när det är minusgrader ute, eller hur? ;)

/ Kram

Lambergsfrua

21 februari 2011 16:02

Du har så rätt, Vännen=)
Hon var nöjd och det är huvudsaken. Du kansek rentav får prova filten, när du kommer upp ;)
Många kramar!
Ma

 
Margit

Margit

21 februari 2011 17:20

Oh!!! Så många fina bilde du visar oss!!! och filken tuff klädesel hon ahde sytt!!!! Ingen annan har en SÅN vacker!!!
Så många fina , goda och trevliga prenter också hon fick!!! och den där fina ljuvliga filten!!! DEN var ett extra!!!! Förstår att du blev sugen, att ha en sån också! Så passande att ni stannade kvar o tittad epå TV..så att du fick LÅNA den, och KÄNNA hur ljuvlig den var!!!
Du får önska dej en sån.....så får du säkert en du också...
Många kramar till er båda, från ett "snöigt Kolsva"
Margit o lasse.

http://margitholm.blogg.se

Lambergsfrua

21 februari 2011 22:49

Ja, vet du go'a Margit, det var en riktigt trevlig födelsedag. Och den där filten ska jag kolla in i veckan. Vet inte vad den kostar, men om den är inom min budget, ska jag köpa en. Jag fyller inte år förrän i augusti och så länge vill jag inte vänta ;)
Varmaste kramar till dig och din kära Lasse!

 
wiper

wiper

22 februari 2011 16:14

Vad härligt och festligt ni hade det i helgen. Vad duktig din dotter är som sytt så fin kreation. Den handgjorda chokladen såg jättegod ut. Jättefina bilder på dig och dottern. Hon har drag av er båda. vad mysigt det ser ut när du sitter i soffan med filten på.

Ha en fin tisdag också. Jag ligger efter lite ;)

Kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

22 februari 2011 18:31

Tack go'a Wiper, vi hade det heömysigt =) Ja du, den filten var tio gånger mysigare än alla de plädar jag har här hemma till balkongen. Funderar på att köpa en jag också.
Ha en skön kväll!
Varma kramar,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards