Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 25 februari 2011

Av Lambergsfrua - 25 februari 2011 15:37

Bloggvännen Maria gav mig det här receptet på vaniljrutor, som hon brukar baka då och då för att ha till kaffet.

Jag har provat och de är både enkla att göra och smakar jättegott

Min ugn är nog varmare än vad gradtalet visar, så jag fick sänka till knappt 200 grader och minska tiden i ugnen - men var och en vet ju sin ugns egenheter.


Detta behövs till ca 30 bitar:
150 g smör
2dl socker
3 ägg
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker

lite florsocker att sikta över


så här gör man:
1. sätt ugnen på 225 grader. Lägg ett bakplåtspapper
i en liten långpanna (Jag brukar ta Margarin och stryka runt i plåten
Jag brukar inte ha ngt bakplåtspapper)
2. Rör smör och socker till en smidig kräm.
3. Rör ner äggen ett i taget.
4. Blanda mjöl,bakpulver och ev.vaniljsocker Rör ner
det i smeten.
5. Bred ut smeten i långpannan.
6. Grädda kakan i ugnen tills den fått fin färg och är genom-
gräddad,ca 20 min. Skär kakan i bitar sedan den svalnat.

Allra sista strör man på florsocker.
Jag säger som Maria sa till mig - LYCKA TILL!  

Av Lambergsfrua - 25 februari 2011 12:46

Den här månaden försvinner ju i ett nafs och vi är snart inne i mars   

Läste att våren har anlänt till Skåne något försenad. Nu rapporteras blommande snödroppar i en trädgård därnere.


På blomsterspråket betyder en snödroppe: "Du lockar fram kärleken i mitt hjärta". Jag skulle vilja ändra det lite och säga: "Du ger löfte och hopp om VÅR"!


Idag har vi bara en dejt med Fru Tvätta, men hon är ju ganska självgående och kräver minimal insats av oss.   


Det kommer att bli rätt mycket TV ikväll, AFV - America's Funniest Videos, På spåret, Skavlan och röstningen i Let's Dance. Sen kommer vi att ha fyrkantiga ögon   


Lägger för säkerhets skull in en vårbild till, så inte Kung Bore tror, att jag har glömt bort honom och mitt lilla privata krig mot honom.


Önskar er alla en riktigt trevlig helg!

Varma kramar,   

Lambergsfrua

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards