Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 25 februari 2011

Maria Blickers vaniljrutor

Av Lambergsfrua - 25 februari 2011 15:37

Bloggvännen Maria gav mig det här receptet på vaniljrutor, som hon brukar baka då och då för att ha till kaffet.

Jag har provat och de är både enkla att göra och smakar jättegott

Min ugn är nog varmare än vad gradtalet visar, så jag fick sänka till knappt 200 grader och minska tiden i ugnen - men var och en vet ju sin ugns egenheter.


Detta behövs till ca 30 bitar:
150 g smör
2dl socker
3 ägg
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker

lite florsocker att sikta över


så här gör man:
1. sätt ugnen på 225 grader. Lägg ett bakplåtspapper
i en liten långpanna (Jag brukar ta Margarin och stryka runt i plåten
Jag brukar inte ha ngt bakplåtspapper)
2. Rör smör och socker till en smidig kräm.
3. Rör ner äggen ett i taget.
4. Blanda mjöl,bakpulver och ev.vaniljsocker Rör ner
det i smeten.
5. Bred ut smeten i långpannan.
6. Grädda kakan i ugnen tills den fått fin färg och är genom-
gräddad,ca 20 min. Skär kakan i bitar sedan den svalnat.

Allra sista strör man på florsocker.
Jag säger som Maria sa till mig - LYCKA TILL!  

 
 
Maria Blicker

Maria Blicker

25 februari 2011 16:57

Hej! Bli inte förvånad,jag brukar inte skriva i din blogg,men nu kan jag inte låta bli,Vad kul att du lade ut receptet,hoppas bara att ngn/några kommer att gilla det,för dom är verkligen goda,önskar dom verkligen Lycka till med kakorna.Nu skall jag ge mig ut innan det blir svart ute,ha en fortsatt bra eftermiddag och kväll.

http://mariablickersblogg.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

26 februari 2011 12:17

Jätteroligt Maria, att du skrev ett inlägg här hos mig =) Det är nog så du får göra, för att väcka nyfikenhet hos andra bloggare. Ett nytt namn vill man gärna kolla upp och på så sätt får du kanske lite fler besökare
Som du ser av mina kommentarer här, är det flera som ska baka efter ditt recept. Ska bli roligt att höra vad de tycker.
Ha det riktigt bra!
Kram,

 
Ruth

Ruth

25 februari 2011 22:04

Blundar när jag ser detta recept, får ju inte äta sådant och då avstår jag, får inte jag får ingen annan, så då blir det inga sådana godsaker här i huset.
Kramiz

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

26 februari 2011 12:05

Go'a Ruth!
Vilken tur att jag inte la in en bild på godsakerna då;)
Här i huset har vi sånt för kära Barnbarnets skull. Ibland får vi fnatt och nallar av "hans" lilla förråd, men oftast rör vi det inte.
Varma kramar!

 
Ingrid

Ingrid

25 februari 2011 22:09

Tack för receptet, det låter gott och jag kommer nog att prova det nästa gång det ska bakas någonting. Jag började ta av sista bullpåsen idag, så det får nog bli i nästa vecka någon dag.

Ha en fin fortsättning på kvällen!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

26 februari 2011 12:02

Ingrid!
Vad roligt om du provar att baka Marias kakor=)
Både hon och jag är naturligtvis nyfikna på att sen höra, vad du och Åke tycker om dem.
Ha en fin helg!
Varma kramar!

 
Ingen bild

Sussie

25 februari 2011 22:56

Detta ska testas en ledig dag...

Lambergsfrua

26 februari 2011 12:01

KUl! Är nyfiken på vad du tycker om dem=)
Kram!

 
Anita

Anita

26 februari 2011 09:02

Åhhh ... vårbilder som ger hopp om sol och värme. Den här vintern har inte varit nådig och man vet inte från ena dagen till den andra hur termometern skall bete sig. Den djupdyker alldeles för ofta.
Tack för dina varma goa ord i min blogg. Jag super i mig allt ... så snart vinglar jag på moln.*skrattar*
Den där bilden på bakugnen kommer jag ihåg sen jag var liten. Alla de där bilderna satte sig och finns kvar livet igenom ... De ger trygghet på något sätt. Skall skriva av receptet fast jag bakar inte så ofta. Är liksom inte min grej !!!
Stor kram till dig min vän !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

26 februari 2011 12:00

Anita min vän!
Du vet, att jag tänker mycket på dig, nu när det är lite extra tufft med Jeppe och hans knäskada.
Ja du, de där bilderna från "Vill du läsa?" sitter som berget. Jag älskade att titta på dem, fantisera kring dem och leva mig in i dem. Eftersom det inte fanns TV, hade vanliga bilder stor betydelse. För att inte tala om undervisningsplanscherna =)
Nej jag bakar ju inte heller normalt sett, men Maria Blicker uppmuntrade mig dör att de här kakorna är så lätta att göra.
Varmaste kramar till dig - ha en fin helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards