Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 12 maj 2011

Fortsättning på onsdagen

Av Lambergsfrua - 12 maj 2011 20:42

Eftersom vi hade gått så mycket under tisdagen och jag desutom fått en liten glasflis i hälen, när jag gick på vår mjuka heltäckningasmatta, skulle ju ta det lugnt på onsdagen. Vi började så smått med att utforska varuhuset El Corte Ingles övervåningar.


Avdelningen för solfjädrar och solhattar var stor och kändes helt rätt i tiden. Vi såg flera damer stå och provvifta. Ja, inte hattar förstås utan utan solfjädrar.


Färgen på baddräkt och sjalen runt höfterna och den där rocken bakom - mmmmums! Dojorna och halsbandet skulle jag aldrig ta med mig till stranden en solig dag, men gärna hatten. Den skuggar det mesta av den tunna kroppen - sa hon avundsjukt  


Tröttnade snabbt på varuhuset och tog bussen L2 till centrum och Gamla Stan.


Där tog vi först ett glas kallt öl på en servering i skuggan och kollade på folk. Jätterolig sysslesättning.   


Hoppade sen på det lilla tåget, som tar passagerarna på en entimmestur runt i Gamla Stans gränder, genom de judiska kvarteren och upp via Katedralen till bergets topp.


Många gator har stenläggning i vackra mönster. Det här finns på det lilla torget nedanför Katedralen.


Fin utsikt på vägen uppför berget.


  Häruppe ser man också stora delar av den gamla stadsmuren, som delvis är restaurerad, men stora delar är kvar i ursprungligt skick. 


Nere igen från berget kom vi förbi den här serveringen, som ordnat solskydd för sina gäster i form av stora olikfärgade plastblommor... hm.. tja, originellt... och färgglatt...


Vi hade tänkt äta middag på hotellet, men den serveras inte förrän kl.20 och MiML ville så gärna se hockeymatchen mellan Tyskland och Sverige. Därför åt vi på en liten bar/restaurang i närheten av hotellet. Där satt bara gubbs med ett ölglas framför sig och glodde på TV:n.


Ingen kunde engelska, men vi fick strålande bra service och mycket god mat - något som kallades hamburgesatallrik. En stekt färsbiff fjärran från Mc Dpnalds, nylagad pommes frites, stekt ägg och olika sorters krispiga grönsaker. Jag som aldrig äter pommes frites annars knaprade förtjust i mig nästan alltihop - samvetet hade tagit semester  


Idag tog vi tåget ner till Barcelona, men det får jag berätta mer om senare. I morgon eftermiddag bär det av hem till Karlstad igen.


Soliga kramar till er alla - och en god natts sömn i sköna loppelådan förstås, när det är så dags.

Lambergsfrua   

 
 
yvonne

yvonne

12 maj 2011 21:28

Jag börjar bli smått beroende av dina reseskildringar från Spanien! Om jag inte vore så flygrädd så skulle jag...vilja...åka dit nu! Girona verkar vara jättetrevligt! Och så skulle jag vilja besöka Blanes efter 35 år... :D Ha det gôtt!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

12 maj 2011 21:59

Varmt tack för det berömmet, Yvonne! Men vad synd att du är flygrädd. Det krånglar onekligen till resande en hel del, om man gillar att se sig omkring. Det är ju så smidigt och snabbt, när man kan resa ut direkt från Karlstad.utan att flyga Jag hoppas att du ändå kan få möjlighet att återse Blanes - utan att flyga dit.
I morgon bär det av hem igen. Foton och lite om dagens Barcelonabesök får vänta lite.
Nu är det dags att krypa ner i loppelådan och sova skönhetsömn ;)
Solig kram,
Lambergsfrua

 
Ingmarie

Ingmarie

13 maj 2011 08:53

vilka fina bilder
önskar dig en fin helg...kram

http://mimmiros.blogg.se

Lambergsfrua

13 maj 2011 09:19

Tusen tack, Ingmarie!
Önskar dig detsamma.
Solig kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Pelle

13 maj 2011 09:23

Se på hockey i Spanien? Är det typiskt Uffe eller typiskt Uffe?

Lambergsfrua

14 maj 2011 13:33

He he!
Kramar,
Svär-Ma

 
Ruth

Ruth

13 maj 2011 09:25

Glasbit i foten låter inte bra, var du till läkaren då ? Åter en dag med många roligheter. Tåget var ju för vackert, och stenläggningen skall vi inte prata om, vilket jobb att lägga det, var nog tidskrävande. Som alltid mycket intressanta foton du visar upp.
Önskar er välkommen hem i em.
Kramen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

14 maj 2011 13:33

Nej vet du Ruth, det var "oskönt" med glasflisan i foten milt uttryckt. Det visade sig sen vara två små rackare som satt där. MIML fick agera läkare och pilla bort eländet - det var ännu mera "oskönt". Jag hoppas och tror att det blir bra så här. Det känns ju att jag har en häl, men jag vill tro att det beror på petandet och inte att det sitter något kvar.
Sån där vacker stenläggning imponerar verkligen - ett fantastiskt vackert och säkert tidsödande hantverk.
Och tusen tack för berömmet och välkomnandet!
Önskar dig och din Arne en trevlig fortsättning på helgen med soliga kramar,
Lambergsfrua

 
Margit

Margit

15 maj 2011 11:05

Jag har tittat på alla fina bilderna...från Barcelona. Förstår att det var en fin resa!!!
Ja att få in nåt in foten, hälen...det är INTE så roigt...och kan vara svårt att få bort.
Min dotters kompis..dom var här i torsdag- fredag...Hon hade också fått in nåt i foten. Nu hade jag en GROV KANYL..som jag brukar koka och använda..för att ta ut stickor..och flisor...OCH nu fick jag hjäpla henne att ta bort en ca 5 mm lång sticka..som satt rakt in i foten. Det är inte alltid så lätt..att peta ut...nä man fått in nåt i foten..eller annat ställe...
Kram till dej!!

http://margitholm.blogg.se

Lambergsfrua

15 maj 2011 18:00

Vad bra att du kunde hjälpa din dotters kompis! Vi flög ju Ryanair med enbart handbagage och då får man inte ha med sig vassa saker. MiML kämpade på med synål (den var tydligen OK att ta med) tvättad i handsprit. 5 mm sticka låter väldigt ONT! Stackars henne!
Soliga kramar!
Lambergsfrua

 
Anita

Anita

16 maj 2011 17:08

Fy på mej !!! Detta har jag missat i bloggdjungeln men det var då det var turbulens på annat håll - Nu har jag njutit och varit med på varuhuset, sett den fina stenläggningen - fantastiskt fin men hur känns den att gå på?? Är det lätt att stöta i och flyga hädan - serveringen med underbara solskydd ser lockande ut och en härlig biff med pomes frites sitter naturligtvis fint - måste koppla bort samvetet ibland det hör till -
Nu väntar vi på Barcelona ... Nåå, MiML visst hade det väl varit kul att få bjuda KiDL på en Barcamatch eller ??
Ha det gott - nu har jag satt mig i skuggan och väntar på akt 2.
Stor kram från mig !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

16 maj 2011 23:33

Ja, usch på dej Anita =DD. Hur kan du bara missa en sån sak??
Stenläggningen behövde vi inte gå på, tåget rullade över hur lätt som helst - men jag tror inte att den var skön att gå på. Hm, samvetet - delvis dövat av ett gott kallt öl, delvis väldigt vaket och alert. Suck. MiML hade gärna bjudit med KiDL (ha ha ha) på en match, jag lovar. Nu fanns det ingen tid till det - oj, vad ledsen jag blev för det då ;)
Akt två kommer. Ska först bara skriva protokollet från stämman.
Soliga och varma kramar till dig min vän,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards