Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Blommor och bin, nassel och vin:)

Av Lambergsfrua - 19 juni 2011 17:53

I eftermiddags var vi bjudna till Dottern med familj på "ett glas vin och lite nassel".


Altanen såg hemtrevligt inbjudande ut med blommor och hissad flagga. 


Det här ett exempel på nassel - ett mycket smakligt sådant dessutom =D


Olika meloner därtill smakade mums. Vi satt på altanen med markisen utfälld, för visst kom det regn och inte lite heller. Det smattrade mot markisen och ingen vattning behövs i trädgården på ett bra tag.


Dottern och jag hade sedan lite Mamma-Dotter-tid, kollade bland annat  lämplig sommarlektyr och jag fick tånaglarna målade. Inga problem för mig att nå ner till tårna, men jag ser ju inte ordentligt. Jag skulle behöva ha tårna på ca 15 cm:s avstånd från ögonen - och SÅ vig är jag inte numera  


Regnvåt vallmo i annorlunda och mycket vacker färg.


Vi traskade hemåt, när regnmolnen skingrats. Här fångade jag ett riktigt hungrig bi på besök hos en åkervinda. Minns plötsligt Jeanna Oterdahls dikt Biet:


"Goddag", sa lilla biet, "goddag min lilla vän".

"Säg, får jag lite honung, förr'n jag far bort igen?"


"Goddag" sa jungfru Rosa - hon var så söt och skär.

"visst får du lite honung, stig in det finnes här!"


Fast det handlade ju om en ros och inte vanlig enkel åkervinda - och jag tror att det var en humla    


Här är det i alla fall en humla som smaskar i sig godis från en ljuvligt doftande jasmin. Man behöver inte vara humla för att lockas av den blomman.


Prunkande pioner i en trädgård på Herrhagen - en av mina sommarfavoriter.


Och i både tjärn och kanal blommar nu både vita och gula näckrosor. Om jag mste välja, föredrar jag de vita, som ser ut som stjärnor. De gula liknar mest förvuxna sjösatta kabbelekor.


Önskar er alla en skön kväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua     




   


 
 
Anita

Anita

19 juni 2011 19:03

Vilka fina bilder du tar med din kamera. Duktig du är, vännen !!! Så kul att se. Den mörklilavallmon är bara så vacker med sina regndroppar. Näckrosor som är mina favoriter bland allt annat sommaren har att bjuda.
Tack för att jag fick sitta med under markisen och se allt läckert ni petade i er. Hade ni flaskan under bordet?? Den såg jag icke !!!
Stor kram vännen från mej i ett regnigt Sverige !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

19 juni 2011 22:32

Tack snälla du för rosorna för kamerans kvalitéer =D De där mörklila vallmona är Dotterns favoriter, men nu blev de så slokörade i störtregnat.
He he, MiML:s rödvin stod i rummet och vårt vita i kylen - inga flaskor på bordet, sa alltid salig mamma och det har gått i arv till nästa generation. Och nästa ;)
Ja fy katten vad det har regnat, men det är typisk svensk sommar, så det är bara att gilla läget - eller...?
Varmste kramar!

 
yvonne

yvonne

20 juni 2011 07:17

Du måste väl vara nöjd med kameran, jättefina bilder! Har inte sett näckrosor än, bara de gula kabbelekorna. Nassel är ett roligt ord jag aldrig hört förut! :)

http://www.yvonneeblogg.blogspot.comco

Lambergsfrua

21 juni 2011 18:42

De där gula, tycker jag ser lite fåniga ut med sin länga stjälkar ovanför vattenytan. Ungefär som om de kollar läget, medan de vita flyter lugnt och elegant på ytan och är sig själva nog.
Vi gillar också ordet "nassel". Vi har inte hittat på ordet själva. Det var ett par trevliga människor, som vi en gång träffade på en resa till Teneriffa. På kvällen ville de alltid ha ett eller två glas vin och nassel, alltså något smått tilltugg. Det låter både gott och lite roligt, tycker vi.
Trevlig midsommarvecka!
Varm kram!

 
Love

Love

20 juni 2011 10:02

Håller med Anita bilderna är jättefina så du har fått tag i en bra kamera till en duktig fotograf.
Skulle gårna vilja ha den fina vallmon här finns "bara" den röda sorten. Får väl ge mig ut och leta.
Mina favoriter är fingerborgsblomma och lupiner.
Läste om ditt barnbarn och det är klart du ska vara både stolt och glad. Våra barnbarn är ju en del av oss själva och vi delar både deras glädje och sorg.
Vi ska ha fest här i helgen då Lukas fyller 18 år och vi firar 50 årig bröllopsdag
Ska nog bjuda på plockmat och jordgubbstårta med goda drycker därtill.
Önskar er en underbar midsommarhelg.
Visst ja jag glömde säga att din hemsida är så otroligt vacker. Vad du kan vännen.
Kram
Love.

http://vindalou.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

21 juni 2011 18:36

Tack snälla för rosorna du strör!
Den där mörklila vallmon är någon förädlad sort, men jag vet inte var den är köpt. Jag tycker också den är otroligt vacker. Lupiner har jag också som en stor favorit, men det finns ju så mycket vackert att välja på i blomsterriket. Prästkragar, blåklockor och liljekonvalj är andra favoriter - förgätmigej till exempel för att inte tala om pioner...
Vad roligt det låter att få fira både en 18-årsdag och ert guldbröllop nu i midsommartid. Dina tankar kring mat och dryck låter både gott och trevligt. Vi hade ett vinterbröllop och firar guldbröllop den 23 december. Det blir garanterat inget trädgårdsfirande i alla fall! =D
Hemsidan har jag inte fixat själv utan har fått hjälp med. Jag kan inte sånt, tyvärr. Jag tycker själv att den är fräsch och somrig - och så finns "min" tjärn med också. Den vill jag gärna ha med på toppbilden oavsett årstid.
Önskar dig och de dina en härlig midsommar och stort GRATTIS till guldbröllopet!
Soliga kramar,

 
Ruth

Ruth

21 juni 2011 08:56

Sitter här och blir riktigt hungrig av allt det goda på faten. Regnet har tagit hårt på blommorna ute, framför allt på pionerna, dom tycker ju inte så mycket regn och faller isär.
Superfina och skarpa foton.
Kram vännen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

21 juni 2011 17:49

Tack snälla du för berömmet!
J,a det smakade riktigt bra och trevligt sällskap gjorde inte saken sämre ;)
Sådant här slagregn förstör tyvärr mycket av växtligheten. Tråkigt att dina pioner slogs sönder av regnet. Det är så vackra blommor, tycker jag. Praktfulla! Jag har en pelargon i entrén, men den står under tak där och klarar sig bra. Däremot kräver den regelbunden vattning.
Önskar dig en en fin midsommarvecka!
Soliga kramar,

 
Ingen bild

Sonen

21 juni 2011 09:26

Zoomen på den nya kameran är ju helt fantastisk. Just den funktionen är något som skiljer en bar kamera från en mindre bra eftersom lite småkassa kameror aldrig lyckas få skärpa i zoomade bilder. Häftigt att du kan komma så nära rosorna där nere när du står på balkisen och dessutom är bilderna på den torkade rosen och jasminen hur vackra som helst. Jag förstår att du tycker detta är kul ;)

Jätteroligt med Eriks fina betyg, jag får dra iväg en rad eller två till honom om den saken. Måste nog säga att hela 22 avslutade kurser låter som ganska många, men vissa kanske inte löpte över hela läsåret. Imponerande är det under alla omständigheter ;p

Ha det fint så hörs vi / Kram

PS: Solnedsgångsbilden hör till de finaste du tagit från er lght, den är så härligt mättad med färger.

Lambergsfrua

21 juni 2011 17:44

Tack, tack och tack igen! Du strör rosor och jag slickar glatt i mig. Tyvärr blev inte den zoomade bilden på den lilla svanfamiljen särskilt bra, men de höll till ganska långt bort och jag har beskurit bilden kraftigt - då blir det som det blir.

Ja visst, det är jättekul att leka med kameran och ta bilder riktigt nära.

Erik kommer säkert att uppskatta ett par rader från morbror angående betygen. Vi träffades i söndags, men då hade han kompisar hemma, så vi pratade inte så mycket. Visst är det så att flera av kurserna är kortare än ett läsår, annars skulle det nog bli övermäktigt, även för honom =D
Den där solnedgången tycker jag nog själv är fantastisk i färgerna och jag har inte photoshoppat den.

Ha det gott och hälsa!
Kramar från oss båda,
Ma

 
Ruth

Ruth

22 juni 2011 09:39

Önskar dig och din andra ½ en riktig fin midsommar med vackert väder !
Kram vännen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

30 juni 2011 19:20

Åh, tack Ruth, man bugar och bockar för detta =D Hoppas du och din Arne hade en fin helg också.
Soliga kramar!
Lambergsfrua

 
Anki N

Anki N

23 juni 2011 15:30

Who vad många vackra bilder o goda..ja maten ser ju god ut. MMMMM
Glad Midsommar önskar jag dig.
Kramiz

http://ankistema.blogspot.com

Lambergsfrua

30 juni 2011 19:19

Varmt tack Anki!
VI har haft det jättebra på Gotland underhela midsommarveckan. Återkommer med foton och info senare.
ha det gott!
Varma kramar!
Lambergsfrua

 
kristina

kristina

23 juni 2011 22:26

Ljuvliga blommor och ljuvlig mat.
Jag önskar dig en underbar midsommar.
Goa kramar från mig1

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

30 juni 2011 19:18

Åh, tusen tack Kristina. Vi har haft det toppen - på Gotland. Foton och lite beskrivning kommer så småningom.
Soliga kramar!
Lambergsfrua

 
Ailas

Ailas

26 juni 2011 19:30

Ett tag sedan jag tittade in här, men desto trevligare att se allt det sommarfina! En blogg fin som ett konstverk!
Jag hoppas att du haft en fin midsommar och nu ska det ju bli ännu bättre, i alla fall vädermässigt.
Kram!

http://ailas.svenskablogg.se

Lambergsfrua

30 juni 2011 18:29

Tack snälla Ailas för "rosorna". Jag har inte gjort så här fint utan stor hjälp av kunnig vän - själv är jag mer än nöjd =D
Tack, vi har haft en fin midsommarvecka på Gotland och jag återkommer med bild och text inom kort.
Värme har vi fått och jag sitter gärna framför fläkten.
Önskar dig en fortsatt bra sommar!
Soliga kramar,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards