Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 9 juli 2011

Blixt och dunder

Av Lambergsfrua - 9 juli 2011 12:00

I går hade vi ännu en dag med klibbig fuktvärme, +25 och kvav luft.


Framåt kvällen kom en åskfront sakta mot oss från sydväst.


Klockan var bara halv åtta, men det blev mörkt inne i lägenheten, som om det vore sena kvällen. Några blixtar och åtföljande muller kändes inte särskilt hotfullt - men sen kom regnet. Det var som att öppna himmelens portar.


Jag sprintade (näja) till balkongen för att stänga fönstret där, men det hann bli rejält blött på de få sekunderna.


Idag har vi växlande molnighet och +18. Det känns riktigt friskt och fräscsht, så vi ska ta en promenad och samtidigt kolla Öhrnboet. Blomnoppning står på schemat vid varje besök - det blir ju fler blommor om man tar bort de vissna, framför allt på penséerna.


Önskar er alla en skön sommarhelg!

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

 
 
Ingen bild

Sonen

9 juli 2011 12:51

Det där var rätt tunga skyar får jag säga. Här i Gbg blir vädret nästan tvärtemot vad som sägs i prognoserna (spådomarna?). Som tur är har det inte blivit kallt och ruggigt när det regnat, snarare tryckande. Vad gäller svensk sommar i övrigt har jag insett att den är vacker på vykort, men i verkligheten handlar det mest om en myt. Visserligen tål jag inte värme särskilt bra, ändå längtar jag alltid efter den.

Det är inte bra att sprinta till balkongen hemma hos er, det är ju hal parkett i vänsterkurvan i vardagsrummet, så tag det försiktigt. Lite väta kan man alltid torka upp, men att fara rätt ut genom fönstret vid bordet är värre ;) / Kramis

Lambergsfrua

9 juli 2011 13:17

Det där med att längta efter värme och sen inte tåla den, känner jag igen mer än väl. Kommer det dessutom hög luftfuktighet till, mår jag dåligt rent fysiskt. Illamående, svettningar och tungt att andas - trots att jag är helt frisk. Suck. Myt? Nä, inte riktigt. De där fina dagarna är visserligen inte så många, men när de väl kommer är de helt underbara - som på vykort =DD

Ha ha ha! Du är roligt du - men jag "burkade" bra i vänsterkurvan på parketten så det var inga problem =D
Varma kramar,
Ma

 
Suss

Suss

9 juli 2011 15:42

Vi hade ungefär sådant där väder också igår. Det var uppfriskande med regnet måste jag säga, annars gillar jag när jag slipper frysa.
Jag noppar också alla vissna blommor och himmel vad det ger mycket tillbaka. Ha det skönt i solen, men glöm inte att dricka mycket vatten. Kram!

http://www.leontina.blogg.se

Lambergsfrua

9 juli 2011 19:41

Visst ger det resultat att noppa. Vi har haft en riktigt skön sommardag idag - och vi har bälgat vatten, faktiskt två liter redan. Men det kändes som det var nödvändigt.
Trevlig lördagskväll!
Kramar,

 
yvonne

yvonne

9 juli 2011 16:20

Ja, den åskfronten såg jag också dra över här! Spännande! Kanske ska ni till August i kväll och kolla på er granne? Ja, inte han med tågen då, utan Bertil Österberg... :)

http://www.yvonneeblogg.blogspot.comco

Lambergsfrua

9 juli 2011 19:39

Nej, ikväll har vi annat för oss, men vi lyssnar gärna på "vår" Elvis. Var ju på en av hans julkonserter i december och det var häftigt med hans starka röst i en kyrka. Vi har dessutom förmånen att få lyssna på honom vid en del sammankomster vi har i föreningen.
Andra grannen var inne hos oss i förrgår på ett glas vin på balkongen och det blev mycket tågsnack vill jag lova :D Mycket trevligt!
Kramar,

 
Ruth

Ruth

9 juli 2011 20:25

Så ni har haft riktigt busväder, tur att Åskan höll sig på avstånd, för den är inte trevlig när det blixtrar och smäller samtidligt.
Du har så rätt i att blommorna skall ansas från det som har gjoer sitt, det befrämjar den vidare blommningen. Nu skall jag kika på söndagens inlägg och se vad du har att berätta där.
Kram vännen
Kram vännen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 juli 2011 13:08

Nej, jag gillar inte åska, även om det inte händer så mycket här inne i stan. Vi bor dessutom nära ett vattentorn med åskledare, som fångar upp blixtarna. Fast det kan ju smälla bra ändå.
Ha det gott!
Soliga kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6
7
8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards