Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under augusti 2011

Av Lambergsfrua - 10 augusti 2011 14:40

Idag har jag tillbringat några timmar hos frissan för att få en och annan lock i mitt hår som är "självspik". När det blev dags att plocka fram tiningarna frågade Theres, om jag ville läsa i Ipad eller som vanligt.


Klart jag tog chansen att testa Ipad och det var riktigt roligt!

 Det fanns en bland annat en uppsjö av tidningar och tidskrifter att välja mellan. Jag kunde roa mig med t.ex att maila eller gå in på FB eller bloggen. Det fanns hur många funktioner som helst, kändes det som.

Med andra ord en riktigt vill-ha-grej  


I morgon får vi besök av käre Sonen och en Barndomskamrat till honom och kära Dottern. Vi har inte setts på evigheter, så det ska bli spännande.

Ja, jag menar förstås Barndomskamraten - Sonen såg vi senast för ca en månad sen.


Önskar er alla en fin forsättning på dagen!

Varma kramar från ett mulet Karlstad,

Lambergsfrua    

Av Lambergsfrua - 9 augusti 2011 18:28

När jag var färdig att slänga en eller två av våra orkidéplantor för att de såg så trista ut, visade sig plötsligt knoppar - på båda två!


Nu blommar de för fullt. Den ena har större lila men inte så många blommor blommor. Den andra har många vita mindre blommar på två stänglar.


Den ena stängeln har så många blommor att jag inte ens har kunnat räkna dem. Jag vill inte peta för mycket och riskera att den bryts av.


Jag har fallit för frestelsen att försöka skapa lite maritim känsla på balkongen och inhandlat en liten fyr och något som ska likna en segelbåt. En större snäcka och några fina stenar fulländar mitt stilleben (fast de sakerna syns inte här).  Och så en ljuslykta förstås. Såna kan man aldrig få för många av.  


Det regnar och ögonen är lite bättre.

Önskar alla en skön kväll - med eller utan Allsång på Skansen.

Varma kramar,

Lambergsfrua

Av Lambergsfrua - 7 augusti 2011 14:20

Tack alla go'a bloggvänner för uppmuntrande kommentarer på gårdagens inlägg. Det känns helt klart bättre nu, när jag blir "ynkad"   


I går var vi ju gäster i Öhrnboet tillsammans med käre Svärsonens föräldrar.


Och visst var fasadflagga hissad, som jag ju trodde. Fasadflaggan i gårdagens inlägg var från ett tidigare datum, nu är blomsterprakten en hel annan.


Det var så roligtt att träffa käre Svärsonens föräldrar igen och samtalet rörde allt mellan himmel och jord. Deras äldste son ville också vara med på ett hörn...    


Senare dukades det fram läckerheter vill jag lova. Västerbottenspaj toppad med löjrom och rökt lax från Lillängshamnens Rökeri på Hammarö.


Rökt sik och sen olika såser från samma ställe, därtill färskpotatis.Mums


Käre Barnbarnet visade sin odling. Två plantor med små söta tomater.


Och så en planta med små chilipepparfrukter.


Sen fick jag beundra de supersnygga boots, han hade med sig hem från USA. Helläckra - och så doftade de läder så gott.


Idag har det regnat hela dagen och regnar fortfarande. Det gläder mig, för då fladdrar inte gråbopollen och annat krafs omkring i luften och stör mina ögon.


Önskar er alla en fin fortsättning på denna söndag.

Varma kramar!

Lambergsfrua   


Av Lambergsfrua - 6 augusti 2011 12:38

Så har den då drabbat mig igen - allergin. Det är nu tredje året i rad som jag får rinnande och kliande ögon och plötsliga nysattacker vid den här tiden på året utan att vara förkyld. Tabletter och ögondroppar lindrar lite.


 

Gråbo är en av bovarna.


Jag är säker på att även vass är en bidragande orsak - och där vi bor finns det mycket av den varan. Ja gråbo också förresten... 


Svullna och ljuskänsliga ögon döljs bäst bakom solglasögon (glajjor som de numera kallas). Just den här bilden tycker jag är lite roligt, för den fotograferande Dottrens ben och armar speglar speglar dig i glaset.


Jag har förstås laddad ordentligt med pappersnäsdukar för både nysningarna och de rinnande ögonen. Jag har pappersnäsdukar i varenda fick tror jag.


Idag är fasadflaggan hissad i Öhrnboet. Käre Svärsonens föräldrar är på dagsbesök från Åmål. I eftermiddag är vi bjudna till dem för att träffas. (Ja till Öhrnboet inte till Åmål - det blev lite syftningsfel där). 

Det ska bli riktigt trevligt. Nu håller jag bara tummarna för att det inte blir regn, så vi kan sitta ute.


Önskar alla en skön och avkopplande lördag.

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 5 augusti 2011 22:44

Torsdag 4 augusti

I går kväll firade vi vännen Anneli på födelsedagen.


Vi hade med oss en presentkasse med bubbelvin, ostar, kex, druvor och choklad - allt invirat i färgglatt silkespappar.


Rune hade gett sin fru en riktigt vacker och romantisk bukett blmmor.


Vi bjöds på läckra räksmörgåsar och vitt vin. Sedan satt vi ute på deras balkong och njöt av den sköna kvällen.


Vi var bevakade av det här husdjuret, som höll sig på behörigt avstånd. Han eller hon hängde från balkongräcket hos grannen ovanför.


Lite längre ner hängde det här som vi ijte riktigt vet vad det är. En luddig spindel? Eller något som storspindeln har fångat och "luddat" in. Hur som helst var det ganksa vackert att se på.


Fredag 5 augusti

Idag har det varit en dag full av frustration - och regn dessutom. Bredbandsuppkopplingen fungerade inte! När vi skulle ringa med mobilen för att klaga kom meddelandet "Det är problem med uppkopplingen i ditt område. Beräknas vara åtgärdat ca kl.11.38" Alltså cirka och sen en exakt tid.


Självklart var det inte klart varken cirka eller exakt 11.38 Inte på hela dagen. Först framåt kvällen. Här kan man verkligentala om abstinens. Men nu är jag go' och gla' igen!


Önskar alla en god natts sömn!

Varma kramar,

Lambergsfrua   



Av Lambergsfrua - 4 augusti 2011 08:44

 

Idag hissar jag flaggan i solsken!

Goda vännen Anneli fyller "ojämnt jämnt" och ska förstås firas.


Blommor i favoritfärgen vid ett svalkande hav ger vi också till Anneli och hoppas det ska bli en riktigt trevlig dag.

Både MiML och jag bugar och bockar och hurrar!


Önskar självklart också alla andra en härlig sommardag!

Lambergsfrua och Lambergsfruas man   

Av Lambergsfrua - 3 augusti 2011 16:23

Idag har jag varit nere i vår vackra Stadsträdgård, som är en riktigt oas här i stan.


Fontänen har en central plats omgiven av blommor i "olika nyanser av blått.


Det finns lite andra färger också, som gör ett tappert försök att bryta av och ge kontrast mot det blåa. 


Besöket berodde på att Bloggvännen Yvonne och jag hade stämt träff där för att fika och prata lite. Vi bor ju båda i Karlstad, men aldrig träffats "på riktigt" - IRL.


Yvonne fikade och jag tog en glass. Eftersom MiML också gillare glass och gärna ville träffa Yvonne, följde han med. Vi satt under skönt skuggande träd och det var behövligt. Vi hade riktigt trevligt och samtalet flöt lätt. Vi pratade om allt mellan himmel och jord och tiden bara flög iväg. Efter närmare tre timmar bröt vi upp och förhoppningsvis kommer vi att träffas igen.


Nu önskar jag er alla en fin fortsättning på dagen.

Soliga kramar!

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 2 augusti 2011 19:50

Har ni tänkt på så mycket vackert det finns att se på marken i en stad. Det gäller bara att sänka blicken lite.


I Malmö beundrade jag locken till vattenledningarna (tror jag att det var i alla fall) där under.


Vi är inte sämre i Karlstad. Det här vackert utsirade locket finns över stans VA-system. Det ser ut som hjärtan och spjutspetsar. Kan hjärtana symbolisera det rena fina dricksvattnet och pilarna avloppet, eller - nä så enkelt är det nog inte. Undrar hur man tänkte.


Karlstad är en riktigt blomsterstad och även i år kan vi glädjas åt blomsterprakten i de centrala delarna. Alla broar har mängder av blomlådor med prunkande innehåll. Här är det Ankerbron mellan Herrhagen och Tingvallastan. Årets tema är "olika nyanser av blått", och jag hade nog gärna sett lite fler inslag av ljusare blått som kontrast. Men fint är det.


Vi har en svanfamilj som bor längre ut mot Vänern, men gärna kommer in i Tjärnen för att äta sig mätta. Häromdagen hamnade mitt emellan två ingående motorbåtar. Båtarna tog det mycket lugn, men svanpappan kände sig nog lite stressad och gillade helt klart inte läget. fast han hade inte mycket att sätta emot...


Sen simmade den lilla familjen lugnt ikväg och tog sin rundliga tid vid det dignande middagsbordet inne i Tjärnen


Dottern kom förbi och visade upp sin nya cykel. En riktigt fin sak. Klok investering eftersom hon cyklar så mycket. Grattis säger vi förstås. Lås den ordentligt bara ..


Önskar alla en fin kväll!

Soliga och varma kramar,

Lambergsfrua   


     

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards