Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2011

Helt oplanerad dag

Av Lambergsfrua - 23 oktober 2011 19:19

Lördag


I går var det soligt och fint. Våra pelargoner tycks stortrivas med att ha hamnat inomhus och blommar för fullt. En och annan slurk med orkidégödning gör susen...


Vi tog oss ner till centrum och Panduro för att köpa klistermärken - "stickers". Vi har några datorfria vänner, som vi skriver kort och brev till. De pryder sina alster med diverse söta/gulliga/roliga klistermärken - och jag har hakat på. Förra gången blev det blommor och fjärilar, den här gången fastnade vi för en uppsättning små leende knubbiga bin. 


Det var +12, så vi föll för frestelsen och köpte varsin glass. Sedan satt vi på en av Gågatans bänkar och tittade på folk. Då ringde Dottern. Hon och Svärsonen var vid Bibliotekets café för att äta lunch och undrade om vi kunde tänka oss, att bli bjudna av dem. Jodå, självklart kunde vi tänka oss det.   


Så kom det sig att vi fyra lite senare befann oss lunchande tillsammans i det tydligen mycket populära caféet, som förutom vanligt cafésortiment även serverar dagens lunch - vällagad och god husmanskost. Inga foton, undrar ni kanske? Nä, batteriet hade laddat ur - attans!


Kära Dottern har tidigare bett om lite assistans för att rensa lite i sin garderob. Nu ägnade vi några timmar på sena eftermiddagen åt det med fokus på tröjor av olika slag. Det blev en bra rensning - och en stor kasse till Röda Korset och en stor kasse till en god vän. Jodå, Dottern har tröjor kvar ändå.


När vi var klara kom MiML traskande och sedan blev vi alla sittande vid köksbordet med vin och popcorn, medan vi kollade och testade Dotterns nya ASUS Eepad. Så roligt! Vilken liten behändig sak och vilken fantastisk "vill-ha"-pryl. Fast det förstås - den kostar ju en del ... suck.


Framåt niotiden travade vi hemåt igen nöjda och belåtna med en innehållsrik och trevlig dag - och helt oplanerad.


Söndag


I förmiddags såg det ut att kunna bli regn, men vi klarade oss från blötan.



Det ligger fortfarande några båtar kvar vid bryggorna, fast säsongen får anses vara över för den här gången. Den här båten drogs upp lite senare. Jag fick för mig att det var en försäljning på gång - men kan ha helt fel, förstås.


vi stavat runt Tjärnen, läst och sett på TV. En riktigt trivsam dag med andra ord.



Halv sex i kväll sjönk solen ner bakom Herrhagen...


Önskar er alla en fin kväll innan det är dags för sköna loppelådan.

Soliga kramar,

Lambergsfrua    

 
 
yvonne

yvonne

23 oktober 2011 20:14

Attans att jag inte var på bibblan då, när ni var där ;) det händer ju inte alltför sällan att jag har vägarna förbi... Lunchat där har jag aldrig gjort (kan bero på att jag inte är mycket för att äta lunch) men fikat nån gång! Och er utsikt går inte av för hackor nu när träden är så vackra! Kram!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

24 oktober 2011 10:40

Ja, det hade ju varit ett trevligt sammanträffande!
Vi äter oftast yoghurtlunch och praktiskt taget aldrig "ute" annat än på resor. Men man ska som bekant aldrig säga aldrig ;)
Träden är fortfarande otroligt vackra, även om en hel del löv rasade till marken efter senaste frostnatten.
Varma kramar!

 
Ingen bild

Herrhags-TK

23 oktober 2011 21:42

Fina foton!
Jag tog en eftermiddagspromenad precis förbi er (gissar jag). Från Herrhagen, under Hammarleden, över bron, bakom kiosken och sedan längs med Lambergstjärn och runt Kroppkärrssjön. En härlig promenad en härlig höstdag!

Som svar på din fråga på min förra kommentar (för rätt länge sen) så besöker jag "din" stad då och då i tjänsten. Vi har vårt huvudkontor strax norr om huvudstaden, i Sumpan för att vara exakt, så det blir någon eller några resor dit varje månad. Det är trevligt att träffa andra och se lite annat ibland - även i jobbet.

Ha det bra du och maken!
H-TK. :)

Lambergsfrua

24 oktober 2011 10:36

Hej Herrhags-TK!
Det är alltid lika trevligt, när du tittar in och lämnar ett litet avtryck =D Jo, du har gått precis förbi hos oss. Vi bor ju snett emot kiosken. Den promenaden du nämner gör vi gärna med stavarna, men i höst har det varit dåligt med långpromenader för min del. Min inflammation i hälsenan har inte gett med sig riktigt än - men nu kan jag i alla fall trampa runt Tjärnen utan större problem.
Trevligt med Stockholmsbesök lite då och då. Det är ju lite snabbare puls där än i Karlstad - på både gott och ont;)
Varmt tack för hälsningen till Mannen i Mitt Liv och mig!
Ha det gott du också!
Lambergsfrua

 
Gunnel

Gunnel

24 oktober 2011 11:06

Vilken utsikt du har från ditt fönster!!!! Ha en bra början på veckan

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

24 oktober 2011 16:52

Tusen tack, Gunnel och tack detsamma!

 
Anita

Anita

24 oktober 2011 19:20

Hej min goaste vän!!
Tack för mailet och det kommer svar snart. Nu är jag på banan igen och om du läser min blogg så ser du vad jag tycker ... Säg till om du vill ha hjälp.
jag har fått min dator ominstallerad nu och den springer ganska fort nu mellan sidorna. Glad är jag och mmin ögon har fått gelédroppar så jag trivs med livet ser du.
Ha nu en god kväll tillsammans och
stor kram till er båda från mig !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

25 oktober 2011 13:06

Hej go'a Anita!
Vad glad jag blir över att du känner dig bättre i ögonen nu! Gelédroppar låter nästan lite godis ;) Jag tänkte direkt på geléhallon - mums =D
Det är svårt att stå ut med en seg dator, så jag förstår fuller väl, att du är mer än nöjd nu, när allt flyter på snabbt. MiML:s dator kräver en hel del tålamod, framför allt när han är ute på FB...
Önskar dig en fin dag!
Varma kramar till er båda från oss båda!

 
Ingen bild

Sonen

25 oktober 2011 17:07

Bilden genom ert vardagsrumsfönster ser ut som en vacker tavla, tycker du inte det? ;)

Lambergsfrua

25 oktober 2011 23:17

Hm, jo kanske. Det hade jag faktiskt inte tänkt på, men när du säger det så.
Många varma kramar från oss båda,
Ma

 
Margit

Margit

25 oktober 2011 18:26

Så vackert i fönstret nu...med de vackra pelargonierna!!!
Så man kan ge pellisarna...orchide´näring!! Det visste jag inte!!
Tack för tipset!!!
Kram!!!

http://margiholm.blogg.se

Lambergsfrua

25 oktober 2011 23:16

Tack min vän! Nä, jag visste inte heller att pellisar gillar en dutt orkidénäring. Det var MiMl, som tyckte det verkade bra och på den vägen är det=D
Varma kramar,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards