Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

Tjernobyl-resa!

Av Lambergsfrua - 30 oktober 2011 12:16

Ja, nu är det inte Mannen i Mitt Liv och jag som ska ut och resa. Det är barnbarnet Erik, som tillsammans med tre klasskamrater reser till Oslo i morgon för att på tisdag fortsätta till Kiev i Ukraina. Därifrån fortsätter de till spökstaden Prypiat för att ta sig till kärnkraftverket Tjernobyl - det som exploderade 1986.


Tredjeårseleverna i gymnasiet, där Erik går, ska göra ett projektarbete och ämnet är valfritt. Erik och hans likasinnande kamrater har valt det udda ämnet Tjernobyl! Målet är att filma och dokumentera området 25 år efter katastrofen. Filmen kommer att presenteras i april - det krävs ju en hel del tid och arbete att sammanställa och redigera materialet.


Ungdomarna blir borta en vecka. De har arbetat hårt med förberedelserna. De har jobbat ihop pengar till resan, gjort omfattande research och skaffat fram alla nödvändiga dokument, som biljetter och diverse tillstånd. Det är inte helt enkelt att besöka det här området, som omges av diverse restriktioner bland annat av säkerhetsskäl.


  Footprints of disaster

De har självklart skapat en egen hemsida (se rubriken) för detta och de finns också på Facebook. Gå gärna in på hemsidan och Gilla! På Facebook behöver man klicka sig fram till hemsidan för att Gilla. Varje Gilla är uppskattat, det vet jag med säkerhet.   


På Facebook hoppas de kunna göra inlägg under resans gång - men helt säkert är det kanske inte, att det fungerar som tänkt.


Idag är det packning inför resan som gäller och någon resfeber hos Erik har jag ännu inte märkt av. Ännu... Även om han är en mycket resvan ung man, är det här ändå så annorlunda. Det finns ingen förälder eller lärare att vända sig till. De måste lita på sig själva och sin egen kapacitet.


 

Nog borde detväl  finnas någon liten fjäril  i magen ändå.


Jag avslutar med att önska ungdomarna en lyckosam resa - och er andra en skön söndag!

Varma kramar,

Lambergsfrua   


(Fotstegen har jag lånat från nätet)

 
 
yvonne

yvonne

30 oktober 2011 14:45

Å, så spännande! Det går säkert bra...och jag har sett en naturfilm om djuren i området, mycket intressant. Jag ska gilla, absolut!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

30 oktober 2011 14:48

Jo, men visst kommer det att gå bra! Vi ska över till familjen senare i eftermiddag för att prata lite om resan och krama Erik.
Jättefin krans du har gjort.
Jag säger nog blad om enstaka eller om det är ett bladverk. Annars löv - men kanske det ska vara tvärtom =D
Varma kramar!

 
Ingrid

Ingrid

30 oktober 2011 16:34

Vilken spännande resa de ger sig iväg på!
Det är klokt av dagens ungdomar att ta lärdom av och med egna ögon se vad en härdsmälta kan ställa till med.
Hoppas att det blir en bra resa och att de får ut mycket av den, för jag förstår av ditt inlägg att det inte varit helt lätt att få till det.

Ha en skön söndagskväll!

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

30 oktober 2011 16:40

Tack go'a du för välgångshälsningen! Jag ska framföra den till Erik, när vi ska till Öhrnboet om en stund.
Det har varit en lång process att få till den här resan, så nu håller vi tummarna för att det blir så intressant och lärorikt som de hoppas.
Ha det gott!
Varma kramar!

 
Suss

Suss

30 oktober 2011 20:32

Jag hoppas det går bra för dem, jag har hört att man reser dit numera. Jag skulle inte vilja, jag tror det är deprimerande och det finns så mycket annat kvar jag vill hinna med medan jag orkar. Ha det bra och nog kommer det så klart att gå bra för ungdomarna. Kram!

http://leontina.blogg.se

Lambergsfrua

30 oktober 2011 21:20

Jag har inte heller inte något intresse av att besöka Tjernobyl, men vi var villiga att ställa upp, om det hade behövts. Erik nämnde detta resmål för länge sedan och vi sa: "Självklart om ingen annan vill följa med". Nu har tiden gått och andra är intresserade av att följa med - jämnåriga klasskamrater. Säkert mycket bättre än att resa med morföräldrarna.
Jag tror detta kommer att bli en mycket nyttig och lärorik resa, som får ungdomarna att uppskatta, vad de har här hemma.
Varma kramar!

 
Ruth

Ruth

30 oktober 2011 22:45

Säkert så pirrar det i maggropen på pojkarna, det är en lång resa långt hemifrån, men unga i dag är så duktiga i dag och med framåtanda så detta fixar dom helt galant. Nu får dom visa vad dom klarar på egenhand och det stärker dom otroligt mycket för den vidare resan genom livet. Lycka till på eran resa !

Denna dagen har varit så mörk, regning och lång, att en timmas flytt på klockvisaren gör så mycket på tidsuppfattningen är inte klokt.
Ha en fin kommande vecka då vi även byter månad.
Kram min vän.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

31 oktober 2011 16:53

Jag tror, att du har helt rätt min vän. Ungdomarna klarar sig säkert alldeles utmärkt på egen hand. Jag tror inte att någon av oss hade haft lite fjärilar i magen, om det inte varit för valet av resmål. Ukraina är ju inte direkt jämförbart med England, Tyskland eller till exempel Spanien. Men vi lutar på att allt går bra. De kommer i alla fall att få ett minne för livet.
Tänk, jag brukar aldrig reagera på tidsomställningar på en timme hit eller dit, men det har jag gjort nu. Jag vaknade runt 4-5 på morgonen och hade svårt att somna om igen. Hoppas det har gått över tills i natt;)
Varma kramar!

 
Ingen bild

Pelle

31 oktober 2011 09:00

Ja, de kommer säkert att få en soännande resa. Det är första gången Erik reser utan vuxet sällskap, men han är ju 17 år så det är väl dags nu. Men lite pirrigt är det allt.

Lambergsfrua

31 oktober 2011 10:42

Jo, men visst är det så Pelle. Jag tror att vi är flera inblandade, som har lite fjärilar i magen inför den här resan. Skönt ändå att de alla fyra är mogna, stabila och ansvarskännande ungdomar.
Stor kram,
(Be)Svär-Ma ;)

 
soffie

soffie

31 oktober 2011 18:50

va spännande för Erik att få göra en sån resa, intressant men usch va läskigt att bara gå där i den spökstaden, hoppas deras resa blir jättebra:!

http://www.soffie69.blogg.se

Lambergsfrua

31 oktober 2011 20:51

När vi träffades igår frågande jag hur det kändes inför resan. "Helt overkligt" svarade han. De har planerat resan så länge och så är det plötsligt dags.
Just nu är de fyra i Oslo och i morgon bär det av till Kiev med Lufthansa via München. Ska bli roligt att följa dem på FB,
Kram,

 
Gunnel

Gunnel

31 oktober 2011 20:15

Det låter som det kommer att bli en spännande resa. Jag tycker ungdomar idag gör rätt som ger sig ut och ser sig om i världen. De är så öppna för nya intryck och har fantasi och är inte rädda för att omsätta nyheter i praktiken. Ha det bra.

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

31 oktober 2011 20:47

Ja, jag tror också att den här resan blir ett vekligt minne för livet. Jag tycker bara att det är så häftigt, att de valt just det resmålet. Jag skulle aldrig ha kommit på tanken.
Ha det gott!
Kram,

 
wiper

wiper

1 november 2011 07:48

Det kommer säkert att bli både en spännande resa och jobbig. Vilka härliga ungdomar som vill dokumentera detta och göra nåt lärorikt av det. Dom verkar ha lagt ner ett stort arbete innan resan och bara att få in pengar tar ju tid så jag beundrar dessa ungdomar. Detta kommer att vara så lärorikt och berikande för dom och ett minne för livet.

Det är säkert många fjärilar i magen på dom. Jag önskar dom också en händelserik och spännande resa.

Hur länge skall dom vara borta?.

Ha nu en härlig första november du och din man
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

1 november 2011 15:03

Jag håller helt med dig, Wiper. Det är alltid lärorikt och utvecklande att resa och dessutom pröva på att stå på helt egna ben. Just nu är de väl i luften någonstans på väg till Kiev. Jag vet inte exakt, när de skulle land, men det är troligen nån gång på eftermiddagen.
De blir borta en vecka, så de har gott om tid att utforska området.
Önskar dig och Mannen en fortsatt bra dag!
Varma kramar!

 
Ingen bild

Barnbarnet1

3 november 2011 17:21

Allt har gått bra, inga problem och det har varit en fantastisk upplevelse. Vi vilar nu på hotellrummet i Kiev. Mer info kommer när vi kommer hem.

Lambergsfrua

3 november 2011 22:29

Vad skönt att allt har gått bra, kära Barnbarnet! Jag tror att det ni har upplevt slår det mesta av vad du har varit med om i reseupplevelser tidigare - och det är en hel del. Det kommer nog att ta lite tid innan ni har smält alla intryck och landat mentalt. Vi ser fram mot att få höra mer och se dina/era foton.
Stor kram från oss båda!
Mormor

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards