Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 14 november 2011

Kråka och sol

Av Lambergsfrua - 14 november 2011 16:49

I morse var det soligt! Det piggade upp, även om det ofta blir svårare för oss att få tag i folk då, när vi jobbar på måndagarna.


 

I det här trädet sitter det ofta en kråka och spanar ut över nejden och i förmiddags satt den där igen. Jag vet ju inte om det är samma kråka varje gång, men jag vill gärna tro det.


Framåt middagstid gled molnslöjor framför solen, men det blev aldrig helt mulet. Kanske var det ändå molnen som gjorde, att jobbet gick bra idag. Våra kontaktpersoner höll sig inomhus och svarade, när vi ringde.  


När det finns moln på himlen blir solnedgångarna mycket vackrare, än när det är helt molnfritt.

 

Så även idag - men kära nån,så tidigt den går ner nu!

Inte heller den här gången har jag mixrat något med fotot.


Önskar er alla en skön kväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua   




 
 
Ingrid

Ingrid

14 november 2011 17:27

Vi har två skator som sitter i ett träd en bit bort. De sitter alltid på samma ställe och vi inbillar oss också att det är samma och att de är ett par. Till våren kanske vi får skatungar - det vore roligt?

Kram och ha en skön måndagskväll!

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

14 november 2011 22:56

Lustigt det här att skator och kråkor verkar vara lite revirtänkare. Om de nu tänker;) Det vore väl roligt om de boade hos er, såni fick se skatungar till våren.
Varm kram!

 
Ingen bild

Maria

14 november 2011 19:05

Härlig bild på kråkan! Här har vi hängt upp nötter i körsbärsträdet - jag hade hoppats att det var till småfåglarna, men är ändå lite imponerad över skatornas ihärdighet. Det ser verkligen ut som om de samarbetar :)

Lambergsfrua

14 november 2011 22:55

Ha ha! Ja du ser, kråkor och skator är mästare på att hitta mat, även den som är avsedd för småfåglarna. Men det är alltid roligt att se fåglarna komma fram och plocka i sig den mat vi ger dem.
Stor kram från oss båda,
Ma

 
Anita

Anita

14 november 2011 19:12

Men ... vilka fina bilder. Kvällshimlen var helt fantastisk. Du är en mästerfotograf vännen !!!
Visst går solen ner tidigt nu för tiden eller hur??? Mörkare och mörkare blir det men veckorna går så fort så snart vänder det igen. På både gott och ont. Ja, att tiden går fort. Hinner inte med helt enkelt.
Stor kram till er båda från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

14 november 2011 22:54

Åh tack för allt beröm som du öser över mig go'a vän!=D
Mörkret kommer allt tidigare, men det dröjer bara ca 6 veckor, så vänder det igen! Man måste tänka positivt;)
Varma kramar i retur till er!

 
Ruth

Ruth

14 november 2011 19:24

Solnedgången är nog dom vackraste fenomen och solen i Karlstad slår alla rekord det har du gett bevis på många gånger.
Tycker pippifågeln i trädet ser mera ut som en skata, men prektig är även den.
Kram vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

14 november 2011 22:52

Jag är kanske lite besatt av dessa underbara solnedgångar och kan aldrig får nog.
Du kan ha rätt i att det är en skata. Lite svårt att avgöra på så långt håll, men visst är den ståtlig.
Varma kramar!

 
yvonne

yvonne

14 november 2011 20:11

Kråkor har sina favoritplatser! Din kråka kanske inte behöver slåss med några skator om toppen, som de får göra här...Och solnedgångarna, tur att jag får se dom här! En del ser jag ju härifrån också, men det är lite hus i vägen...Men jag har ju uppgångarna! Kram!!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

14 november 2011 22:50

Den här kråkan verkar vara kung av björktoppen, för jag har aldrig sett några kompisar till den där. Soluppgångarna är också vackra, men jag ser dem inte härifrån - och jag är sällan upp då. Bar att du plåtar, så jag får njuta av dem också=D
Kramar!

 
wiper

wiper

15 november 2011 10:55

Vad häftigt att ni har en kråka som sitter och spanar ;)Jättefina foton och att få dom så bra utan att behöva mixtra. Jag får gå in i fotoprogrammet hela tiden ;)

Ha en härlig tisdag också
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

16 november 2011 19:36

Kråkfotot har jag bara beskurit och solnedgången är helt orört. Ibland ska man ha tur ;)
Varma kramar!

 
Ingen bild

Love

17 november 2011 14:51

Hejsan!
Tänk att vi har en sån vacker jord med dessa solnedgångar.
Man tröttnar aldrig så fortsätt plåta jag njuter av dina kort.
Skulle ha gjort massor i dag när Leif är på klubben men kraften tog slut innan jag hann börja. För att inte bli jäktad och på dåligt humör ska jag plocka fram allt ill advent och gardinerna ska också vara uppe då. Jag blommar upp ur detta mörker när man får börja pynta för jul. I dag skiner solen även här men timmarna är räknade innan mörkret sänker sig över Vildfagre. Då tänder jag massor av värmeljus. Borde få rabatt så många som jag köper.
Håller på med ett dagsverk som tar lång tid, jag klipper ner hunden och vi tar lite varje dag. Till julen ska han väl vara så fin och ha ett rött sidenband om halsen.
Thetime här nu för Leif kommer och då är det mysigt med en stund och han får berätta vad som varit i dag. Jag har ju inte gjort något men middag blir det i alla fall. Kassleromelett med lök o tomater står på agendan.
Jag sänder en varm kram till er båda och önskar en trevlig kväll.
Love.

Lambergsfrua

18 november 2011 12:07

Stort och varmt tack för din kommentar! Och tack för att du gilla mina foton! Visst finns det mycket vackert att njuta av i vår värld och jag tar alldeles för många foton av framför allt solnedgångar. Det fantastiska är ju att ingen är den andra lik, även om de naturligtvis ofta påminner om varandra.
The tillsammans med Leif,när han kommer från klubben känns som en skön och lugn stund - för er båda två. Han får berätta om sina upplevelser och du får vara lite av ett bollplank.
Vi tänder också många värmeljus nu, när mörkret kommer allt tidigare på eftermiddagen. Jag öppnade just ett nytt 100-paket igår.
Tänk så snabbt tiden går ändå. Bara dryga veckan kvar till advent. Vi har redan monterat ljusslingan på balkongen. Vi gjorde det faktiskt för en månad sedan, en dag då solen sken och det var flera plusgrader i luften. Allt för att inte behöva jobba med slingan i kylan - med valna händer.
Men så fin er hund kommer att bli till jul med sin röda rosett. När vi hade katt för många, många år sedan gjorde vi samma sak med honom, men bara under julklappsutdelningen. Barnen gillade det nämligen mer än han;)
Kassler är en bra bas till många olika goda maträtter. Kasslerskivor med en ananas- och ostskiva på varje grillad i ugn, är inte heller dumt. Gärna med broccoli till. Det är gott det=D
Just nu väntar vi på våra nya sängar. De ska levereras mellan 13-14 - både roligt och spännande.
Jag skickar go'a varma kramar i retur till dig och din käre Leif!
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards