Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 1 december 2011

I:a decmber

Av Lambergsfrua - 1 december 2011 13:05

Så har vi då kommit in i årets sista månad - julmånaden. Den inleder med gråa moln som jagas över himlen av blåsten och en temperatur på sju plusgrader. En riktigt bra dag för inneaktiviteter med andra ord. Jodå, vi ska ut en sväng ändå, men det får bli efter lunch.


Blåsten pressar ner vassen mot vattenytan och de tre kvarvarande båtarna rör sig oroligt vid bryggorna.



Som vanligt
har vi skaffat en adventskalender! Barnsligt? Jo men visst! Men det bjuder vi gärna på.   Vi tycker att det är ett trevligt sätt att räkna ner till julaftonen. För första gången är det en kalender med choklad bakom varje lucka.


 
Vi öppnar luckorna varannan dag och ojämna dagar är mina, så jag fick börja. Min chokladbit var i form av ett litet ånglok - till MiML:s förtjusning.


Som vanligt ska vi bänka oss framför TV:n för att se årets Julkalender. Den handlar om tjuvar och lär ska ha lite Dickensatmosfär. Vi får väl se hur det är med den saken och om den är värd att offra tid på.   


Önskar er alla en fortsatt bra dag - oavsett väder!

Varma kramar,

Lambergsfrua   

 
 
Anita

Anita

1 december 2011 14:34

Åhh, vad spännande med en adventskalender. Det köpte jag när pojkbarnbarnen var små. Jaa, med choklad ... Den äldste öppnade alla när han kom hit (nää vi såg inte det men vi såg hans mun som var söligt brun efteråt. Vi såg och hörde den minste som grät av avundsjuka och inte hade fått smaka en enda bit. *skrattar*

Jag tänkte också se kalendern på TV få se vad det är för något.
Regnigt och blåsigt här ... inget adventsväder alls.
Stor kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

1 december 2011 14:54

Jag hade själv adventskalender som barn och var särskilt förtjust i Aina Stenberg-MasOlles fantasifulla och mysiga kalendrar. Eftersom MiML och jag gifte oss den 23 december var det extra roligt att ha en kalender då före bröllopet - och det har vi fortsatt med under alla år. Barnen fick varsin och vi en tillsammans. Eftersom han fyller på ett jämnt datum och jag på ett ojämnt har det aldrig varit några problem att minnas vem som står i tur att öppna luckan ;)
Konstigt nog har vi aldrig haft en chokladkalender förr. Jag kan inte minnas att barnen haft det heller.
He he, jag kan riktig se din pojkar den ena nöjd och belåten med chokladkladdig mun och den andra besviken och ledsen - men ren om munnen =D
Jaså, ni har också blåst och regn. Hoppas bara att det lugnar ner sig till söndag eftermiddag då vi har årets glöggträff för medlemmarna vid grillplatsen...
Varma kramar!

 
Ingen bild

Maria

1 december 2011 18:11

Känner en viss längtan efter Eriks kalender - även om det var mycket pyssel. Såg att Body Shop lanserat en kalender i år så det kanske är dags för en Maria-kalender i år:-)
Kommer du ihåg vilka tjusiga kalendrar jag o Peter gjorde åt er? Slår choklad med hästlängder :-D

Lambergsfrua

1 december 2011 21:36

Jadå Maria, jag minns mycket väl de kalendrarna som du och Peter knåpade ihop åt oss. Det låg mycket jobb bakom och vi tyckte att de var så fina. Varför sparade vi inte någon??? Det hade varit roligt att visa Erik idag.
Jag tycker absolut att du är värd en Maria-kalender. Go for it girl!
Många kramar,
Ma

 
yvonne

yvonne

1 december 2011 19:20

Men å, jag skulle också velat haft en chokladkalender...jag minns min barndoms kalendrar och det var alltid lika spännande att öppna. Ibland höll jag upp dem mot en lampa så jag såg igenom ;) Men några chokladkalendrar fanns inte då. Tror jag. Iaf så hade aldrig jag någon...

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

1 december 2011 21:34

Ha ha! Jag gjorde också så, höll den mot ljuset för att kunna se bilden. Jag tror att chokladkalendrar är ett senare påfund. Egentligen hade vi önskat en kalender utan choklad, men de var så fula. Det måste vara lite tomtar, snö och julstämning;)
Varm kram!

 
Ruth

Ruth

2 december 2011 10:52

Jag har ingen Adventskalender suck, men det finns ute på nätet att öppna. Missade den på TVn i går, men det går att kika på i efterhand på play. Hade en bak och pysseldag i går, det var så roligt.
Vaknade med huvudverk i dag, men efter ett piller har den lindrats. Samma trista väder även i dag, nu spyr jag på detta vädret om det inte kommer lite vitt på marken snart.
Ha en fin 2:a Advent och helg !
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

2 december 2011 15:32

Jag tycker att årets adventskalender på TV verkar lovande. Det är bra att man kan kolla missade program på Play. Jag såg senaste Berg flyttar in på så sätt.
Skönt att pillren hjälpte mot huvudvärken.
Här har vi haft sol och runt nollan. Det bet i kinderna på promenaden.
Nu ska vi snart iväg på årets första och enda julbord. Det ska bli trevligt.
Önskar dig en trevlig helg också!
Varma kramar!

 
Suss

Suss

2 december 2011 23:21

Jätteroligt med en adventskalender. Jag nöjer mig dock med TV.s och den ser vi i skolan varje morgon också. Jag jobbar på grundsärskolan, så den passar bra. Hoppas ni får en skön helg. Kram!

http://leontina.blogg.se

Lambergsfrua

3 december 2011 13:08

Vad roligt att du också gillar adventskalendrar! Jag förstår att den här typen av aktivitet är mycket uppskattad av särskoleeleverna.
Jag har i alla år haft en kalender i skolan och en för oss själva här hemma. Man har inte roligare än man gör sig;)
Varm kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2011 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards