Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under januari 2012

Av Lambergsfrua - 21 januari 2012 14:13

Hur gick det nu till?
Jag som från början planerade att skriva i bloggen varje dag har nu börjat såsa till mig. Nu tycks det allt oftare går två -tre dagar mellan inläggen - och nu faktiskt fyra dagar.   Nåja, hellre det än inget alls.



Nu har i alla fall gubbsen som gräver i backen satt ut upplysande skyltar på flera ställen. Det personliga tilltalet förvånade mig lite, men jag tycker nog att det ser vänligt ut. Hej, hej! 


Den stora planen i närheten av grävarbetena kallas för Leret. Det är egentligen en före detta fotbollsplan, som mest används som hundrastgård och genväg för cyklister upp till Herrhagen. Och sommartid som extraparkeringsplats för dem som har båtar i Tjärnen.

Häromdagen fanns där ca 70-80  måsar, som klev omkring och pickade i gruset. Bilden är dålig och det är bara en liten del av alla som fanns där, men jag ville ändå visa. Äter måsar grus?



Närmare grävmaskinerna höll ett stort gäng kajor till i sällskap av några skator. De pickade också i gruset. I björken bredvid satt den här skatan och iakttog kompisarna därnere.



Nu börjar de första klockorna på vår amaryllis att ge sig, men i stället slår klockorna på den andra stängeln slår ut. Tur att det är höga kanter på krukan/vasen jag har ställt löken i, annars skulle hela härligheten tippa - trots stödpinne.



Företaget Rörinspektion håller på att renovera avloppsystemet i en del av våra fastigeheter. Deras logga sitter på trailern med alla maskiner och verktyg och jag tycker den är så mysig - fjärran från vad som kan finnas i avloppet... 


Önskar er alla en trevlig helg!
Varma kramar,

Lambergsfrua   


PS. Nu snöar det lätt... DS

Av Lambergsfrua - 18 januari 2012 15:26

Eftersom vi hade tid hos vår tandläkare kl.10 och 10.30 idag, tog vi frukost så där runt kvart i åtta. När jag hade läst klart min del av tidingen fick jag plötsligt se, att klockan var tjugo över nio! Funderade lite på varför MiML satt så lugnt med sin del av tidiningen, medan jag rappde på till badrummet, fräschade till mig rent allmänt och fräschade till tänderna mer än rent allmänt. Snacka om att vara ögontjänare   

När jag var klar tittade jag lite noggrannare på klockan - den var bara kvart i nio...


Tandläkarbesöket avlöpte väl för oss båda, så nu är vi nypolerade i munnen dessutom.


Gråtrist väder idag och runt nollan. Då fick IKEA ett besök av oss. Inte för att vi skulle handla något utan för att vi ville ha motionen. Jo, det är sant! På förmiddagen kan man ta sig fram i gångarna i ganska god takt och det är ju åtskiliga hundra meter från start till mål. Jag vet inte riktigt hur långt det är, men skulle gissa på minst 800.


Just 800 meter är sträckan från ICA Maxis entré ner till MAX hamburgari på Bergvik. Där stövlade vi också fram och tillbaks efter IKEA-besöket. Skillnaden var att vi handlade på Maxi - ännu några meters traskande.   


På Bergvik finns en frisörsalong. Jag gick in för att beställa tid för klippning - och fick sätta mig i stolen direkt! Jag hade sån tur att det fanns en ledig tid just då, innan nästa kund skulle komma.


Önskar er alla en bra fortsättning på dagen och en skön kväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 16 januari 2012 22:25

Ja, så var det dags för vår jobbarmåndag, som idag blev lite längre än vanligt. En av tjejerna, som kommer in på eftermiddagen för att fortsätta arbetet, var sjuk. DEt gick ovanligt bra att få tag i folk idag vilket förstås underlättade fär den enda tjejn som fortsatte jobbet, när vi gick hem.


Hem för middag och sedan var det dags för årets första styrelsemöte i bostadsrättsföreningen. När vi kom hem var det skönt, att bara slappa framför TV:n och koppla av hjärnfumktionen.


Nu väntar snart loppelådan, så jag önskar er alla en god natts sömn.

Varma kramar,

Lambergsfrua

Av Lambergsfrua - 15 januari 2012 20:54

I kväll var vi bjudna till Dottern och Svärsonen på lasagne. Vi gillar egentligen inte pasta, men i Bergamo fick de klart för sig, att vi verkligen gillar lasagne, något de tillagar ofta.


 
Lasagnen fick riven parmenasost som topping (köpt i Bergamo) och tomaterna fick några spraytryck med balsamvinäger. Mmmm....


 

Till dessert bjöds fyllig vaníljglass med sönderbrutna choklate chips cookies och björnbär. Helt delikat tillsammans med vitt vin. Ja ja, Mannen i Mitt liv gör allt för att undvika vitt vin, så han fick rött.


Käre Barnbarnet kom hem lite senare. Han har tillsammans med tre klasskamrater jobbat med sitt projektarbete om Chernobyl. Han kom hem helt slut: "7 timmars arbete blev tre minuter på film", sa han resignerat. "Men det blev bra, tilla han nöjt".


hH en skön kväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua   



Av Lambergsfrua - 15 januari 2012 14:52


Igår hade vi öppet vatten i stora delar av Tjärnen.


 
Ett 50-tal änder
roade sig kungligt i idet kylslagna vattnet.


 
I går kväll
frös det på och i morse var hela Tjärnen isbelagd. Jag vet inte för vilken gåpng i ordningen denna egendomliga vinter. Och för änderna var det slut på det roliga för denna gång.



I stället
tycktes måsarna  njuta av nyisen.


Önskar alla en fortsatt bra dag.

Varma kramar,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 13 januari 2012 17:15

Grävarbetet på Herrhagssidan av Tjärnen fortsätter och nu är det inte bara en utan två grävare, som mufflar runt i backen. Bloggvännen Yvonne föreslog, att det eventuellt skulle kunna vara Karlstads första tunnelbana som är på gång...   


Jag måste göra dig besviken, Yvonne. Vi var över i förmiddags för att prata med någon av gubbsen, men två satt i grävarna och två var nere i gropen och monterade samman rören.


Det är nog inte bara vi som undrar. En skylt upplyste om, att man lägger nya vatten- och avloppsledningar. Vi antar att det främst är för att ta hand om dagvatten. Kapaciteten på den nuvarande pumpstationen alldeles hitom viadukten under Hammaröleden är inte alls tillräckligt. När regnar kraftig blir det till exempel översvämning i brädgården hos Beijer Bygg (den vita byggnaden på foto).


När solen gick upp  8.52 hade jobbet redan pågått ett bra tag.


 
Både himlen och Tjärnens is antog en färg, som påminner om sommarens malvor.



Förra veckan köpte vi en tvåstänglad amaryllis, där två knoppar nu slår ut. Det kommer att bli fyra klockor på den här stängeln - om vi får den att överleva så länge...


Vi har ingen större erfarenhet av, hur man sköter en amaryllis, men på Dotterns inrådan har vi spolat av all jord och ställt löken i en skål med grus. Vattnet når bara upp till rötterna, inte löken. Än så länge kan vi njuta av den ståtliga växten.


Självklart kan jag inte låta bli att visa den här dagens solnedgång - heller. 


Årets omgång av Wild Kids börjar i Barnkanalen i kväll. Ja jag vet, det är ett barn- och familjeprogram - men vi har ju både barn och en familj. De förstår oss visserligen inte och stönar lätt åt oss, men det är smällar vi får ta.  


Senare ska vi ut på tågresa innan vi slår oss ner i en skön stol hos Skavlan.


Önskar er alla en skön och trevlig fredagskväll - oavsett vad ni gör eller ser.

Varma kramar,

Lambergsfrua  

Av Lambergsfrua - 12 januari 2012 21:53

Regn och +6 fram till ett-tiden var inte lockande för utomhusaktiviteter. Hade funderat på att gå över till gubbsen för att fråga, vad de sysslar med där på andra sidan tjärnen, men avstod. Kanske det blir i morgon i stället.


Idag har jag mest pysslat med småsaker härhemma bland annat städat ur kylskåpet. Sen försöker jag få klart alla fotona från vår Bergamoresa. Snacka om evighetsjobb, men jag har dagboken till hjälp.


I kväll kom Dottern och Svärsonen över för att prata bort en stund. Vi värmde upp balkongen - mysigt.


Inga foton att visa idag, så ni får nöja er med detta lilla textinlägg.


Jag önskar er alla en skön sömn i loppelådan.

Varma kramar,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 11 januari 2012 19:30


I går morse var det full aktivitet på andra sidan av vår lila sjö (ja, ja. tjärn kallas det här i Värmland). Hela dagen fortsatte arbetet. Vadan detta?


Vid solnedgången avtecknade sig en av hamnens kranar mot den intensiva färgen på himlen.


I morse dalade månen i väster medan solen steg upp i öster - eller någonstans i de väderstrecken i alla fall. Fläcken upp i överkant är en fågel som flaxade förbi...



Hela dagen har maskiner och gubbs jobbat med att gräva och lägga ner stora betongrör. Vid solnedgången hade de kommit så här långt.


Solen gick ner 15.32 hos oss idag  - och då såg det ut så här.


Önskar er alla en skön kväll!

Varma kramar,

Lambergsfrua    



 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards