Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 26 februari 2012

Vårdagar!

Av Lambergsfrua - 26 februari 2012 15:13

Igår var det en solig och vacker dag - men ack, vad det blåste snält om öronen! Trots den kalla nordanvinten har jag bestämt att det är vår, eller i alla fall vårvinter. Därför har jag nu tvättat och hängt undan min tjocka jacka och ställt in vinterkängorna längst in i klädkammaren.   


På eftermiddagen fick vi välkommet besök av Dottern och Svärsonen - den senare avvek dock ganska snabbt, eftersom bastun väntade därhemma. Dottern och vi satt på balkongen och pratade om ditten och datten. Inglasad balkong är en välsignelse, som jag absolut inte vill vara utan!



Dottern gick hemåt igen vid solnedgången - magiskt vackert himlaspel.



De senaste dagarna har det bildats flera vakar och på vissa ställen har isen gått upp helt. Det här trodde vi var en vak tills vi fick se fotot - måsarna står faktiskt på vattentäckt is! Nu i eftermiddag är det i alla fall en vak...



På dagens "stavtrav" hade jag med mig Samsungen, som tar mycket bättre foton än Lill-kameran. Jag var ju bara tvungen att få ett riktigt foto av krokusen, som bara var två suddiga fläckar på förra fotot. MiML som är lång fick hålla i kameran, för den här trädgården omges av en vasstaggad häck, som jag inte riktigt når över. Och nu har det blivit fler än två blommor också.



På långt håll såg vi den här fint motivmålade husbilen. Det kändes rentav lite exotiskt här på Lamberget!


  

Här syns motivet bättre; delvis snötäckta fjäll, en brusande älv - och en törstig ren.


Vid gång- och cykelbron mellan Lamberget och Herrhagen är det öppet vatten och det lockar förstås änderna. Här putsar anddrakarna fjäderskruden, medan honan nog tycker att hon är fin som hon är.  


Sen måste jag bara få visa hur fina tulpanerna är, som jag fick av Svärsonen på Alla Hjärtans Dag. De har fått tillbringa nätterna på balkongen och stått i bara lite vatten. Nu efter nästan tretton dagar börjar det synas lite gult i bladkanterna. 


Nu önskar jag er alla en fin fortsättning på den här dagen och en avkopplande kväll!

Soliga kramar,

Lambergsfrua

 
 
Ingen bild

margareta wårenius

26 februari 2012 17:48

Vilken horizont du ser genom ditt fönster. Ett skådespel.

Redan krokus?!!!

margaareta

Lambergsfrua

26 februari 2012 22:21

Tack! Vi stornjuter av den utsikten varje dag - och ja, några krokusar, men det är ganska tidigt. En löftesrik tid går vi till mötes!
Kram,
Lambergsfrua

 
yvonne

yvonne

26 februari 2012 18:35

Här på västra sidan av stan har jag bestämt att det inte är vår än ;) Men jag hade faktiskt på mig jympadojjor på promenaden idag! Lite ovant när man travat omkring i klumpiga vinterskor ett halvår... Men visst är det lite vår här och var, även om det inte är så varmt i luften. Men det kommer väl...

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

26 februari 2012 22:19

Just den där härligt befriande känslan att slippa de tunga vinterkängorna är underbar=D Jympadojjorna känns som bomull för tassarna. Jag har bestämt att det är vår i stans östra delar, sen får det bära eller brista. Jag kommer åt vinterjackan om det skulle behövas...
ha det gott!
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Maria

26 februari 2012 18:58

Underbar husbil och härlig krokus-bild! Jag har varit ute o kikat i rabatterna men här är det bara små gröna blad som kikar upp.
Kram Maria

Lambergsfrua

26 februari 2012 22:17

Tack Gumman!
Jag tror det bara är en tidsfråga innan snödroppar och krokus dyker upp invid en varm husvägg på Herrhagen. Det brukar alltid vara tidigare där än här.
Kramar,
Ma

 
wiper

wiper

27 februari 2012 08:03

Underbar header, det känns som våren är på väg. Förstår att det är toppen med en inglasad balkong när det blåser för mycket. Det blir ju som ett extra rum. Vilka fantastiska bilder wow! jag njuter i fulla muggar och motivmålningen på husbilen är ju bara så häftig. Vilka fina tulpaner du fick av din gulliga svärson

Ha en fin början på veckan
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

27 februari 2012 16:45

Tack snälla Wiper för berömmet som jag direkt skickar vidare till den, som har skapat min header. Jag är jättenöjd faktiskt. Nu dröjer det nog inte så länge förrän svanarna mellanlandar här hos oss på väg till häckningsplatserna norröver..
Vi är alla så imponerade av att Svärsonens tulpaner fortfarande är så fina. Inget visset idag heller.
Önskar dig en fortsatt bra dag!
Varm kram!
Lambergsfrua

 
Anita

Anita

27 februari 2012 14:18

Härliga vårbilder Lambergsfsrua visar idag. Här är ingen snö men ingen sol heller idag. Snål isig vind så det är inget lockande utanför ytterdörren. Jag sitter vid brasan och njuter istället. Ingen släktforskning idag det brukar bli stopp emellanåt ...
Husbilen var inte fy skam !!! Skulle gärna sätta mig i och sticka iväg. Vilken härlig målning i bak. Farligt kanske att ligga efter den. Uppmärksamheten kanske viker från vägen. Inga krokus här men snödropparna börjar komma.
Stor kram från mej !!

http://minplats.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

27 februari 2012 16:42

Tack för rosorna du strör över mig - men håll med om att den fina toppbilden förstärker vårkänslan rejält;)
Här har det snöat nästan hela dagen, det är vitt på marken och gatorna är moddiga. I morgon utlovas dock åtskilliga plusgrader, så jag försöker blunda för den här missen i väderläget...
Husbilen var riktigt fin, tycker jag. Synd bara att de där ekipagen är så rackarns dyra. Man kan bo på hotell många nätter för den summan.
En värmande brasa låter underbart skönt. Jag frös om händerna idag på jobbet, så jag fick ta på mig mina torgvantar. Handkaminer kan man säga.
Jag har bara sett några ynka små snödroppeknoppar på cm-låga stjälkar, inget som räknas än.
Varma kramar tillbaks!
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

27 februari 2012 14:46

Ja nu ser man onekligen att det är krokusar och inget annat. Här syns inga sådana till ännu och utanför fönstret yr snön i vinden. "Tidig vår!" stod det i dagens Metro, jo man tackar. Ni har det som vanligt finare uppe hos er, även utan den inglasade balkongen. Kanske läge för mig att byta stad? / Kramis

Lambergsfrua

27 februari 2012 16:35

Det kändes som tidig vår tills idag. Vi har också fått vår beskärda del av snö och det snöar fortfarande lite. Mutter och suck. Jag tror nog att Karlstadsklimatet är ett snäpp bättre än det i Göteborg - du får kolla bostadsmarknaden här;)
Kramar,
Ma

 
Elisabeth

Elisabeth

2 mars 2012 00:45

Jag måste bara få berömma dig för dina otroligt fina bilder! =)

http://lajsa.com

Lambergsfrua

2 mars 2012 13:10

Tack snälla du - vad glad du gör mig!
Ha en fin helg!
Soliga hälsningar,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7 8 9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards