Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under april 2012

Av Lambergsfrua - 16 april 2012 12:13

Nu trodde ni kanske, att jag skulle bjuda på en riktig rysare, men så är det inte. Det var ironiskt menat.   

 
Det mest spännande
är kanske, att en fin vit båt nyss gled ut från Tjärnen mot Vänern med en väl påbyltad kapten vid rodret - eller ratten, för moderna båtar styrs förstås med ratt. Eller joystick...


Vi har tvättstugan idag, vi ska ut och stavtrava lite och sedan har vi styrelsemöte i vår brf. Visst är det upphetsande!   


Önskar er alla en trevlig dag!

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 15 april 2012 19:30

Ja kära nån vilket rabalder det blev, när första avsnittet av TV3-serien Wermland forever visades i veckan. Kritiken var inte nådig varken i lokaltidningarna eller rikspressen och Karlstadpolitikerna var djupt upprörda och vill ha pengarna tillbaka. 150 000 tusen kronor har kommunen satsat på den manusstyrda dokusåpan i hopp om bra reklam för solstan. Om man med det menar, att folk pratar om Karlstad, så har man i alla fall lyckats.


Eftersom jag inte brydde mig om att se programmet i tisdags, kunde jag inte alls uttala mig. Därför bänkade jag framför TV:n i eftermiddags för at se reprisen. Man vill ju hänga med!  


Jaha, vad tyckte jag då? Tja, ingenting var egentligen bra. Ett gäng unga partylystna killar óch tjejer försöker leva livet i Karlstad som vore de Stureplansbrats. Dialogen stapplar fram på kryckor och agerandet är taffligt. Å andra sidan har ingen av dem utgett sig för att vara skådespelare. De har troligen valts för sitt utseende.


Killarna "paxar" för vilka av tjejerna de vill ragga på vid kvällens poolparty, medan tjejerna fixar håret både på huvudet och andra ställen och väljer och vrakar bland sina bikinis. Klädseln är viktig, när man ska gå på fest! 


Och för den marknadsföringen har vi drygt 84 000 skattebetalare i kommunen satsat ca 1 krona och 75 öre per person. Kanske inte världens smartaste investering...


Önskar er en bra fortsättning på kvällen!

Soliga kramar,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 14 april 2012 15:30

Den har nog funnits i trakten några dagar, men det gills inte. Bara vårtecken som man ser med egna ögon räknas och vi såg sädesärlan först igår.



"Sädesärlan trippar, lustigt stjärten vippar mellan gräs och blommor på den smala gångens sand! Kmmer ni ihåg Jeanna Oterdahls dikt "Hos mor Malena" i Blommornas Bok.


Vår sädesärla trippade inte bland blommor än och gångens sand blev till nyspirande gräs och fjolårslöv.



I en villaträdgård nära oss blommar blåaste blå scilla, röda tulpaner, gula påskliljor och lysande gul forsythia.



Det finns två kastanjeträd i vår park och knopparna är stora och svällande, precis på väg att spricka ut.


Vi såg sett Let's Dance igår och fattar ingenting av omröstningens resultat, men det är väl så det ska vara.


Önskar er alla en fin fortsättning på dagen!

Varma kramar,

Lambergsfrua   


Av Lambergsfrua - 11 april 2012 12:30

Regnrock är det som gäller idag, om man ska ut. Det är visserligen + 7 och ganska vindstilla, men grådisigt och som sagt duggregn.


Vi skulle ha gått yttre fastighetssyn i morse tillsammans med en sakkunnig, men han ringde och ändrade till fredag på grund av vädret. Inte lätt att gå runt och göra anteckningar, när pappret blir blött...

Så vi kom upp ur Loppelådan tidigare än vanligt - helt i onödan  


En stund av förmiddagen har jag ägnat åt att leta fram fina bilder ur mina fotomappar för att trycka upp som kort att skicka till vänner som fyller år eller till de två vänner som inte har datorer. Jag gör det lite då och då och nu är det dags att förnya lagret. Jag tycker att "köpekort" har blivit så dyra och egentillverkade kort uppskattas faktiskt.


Här är ett exempel på foto som jag ska trycka. Det är taget i Skottland förra året - dessutom passar motivet en sån här regndisig dag.



Jag får alltid sån beslutsångest, när jag sitter där och letar efter lämpliga foton. Skulle jag själv bli glad för ett kort med det motivet, eller kan det kanske missförstås? En vacker blomma med regndroppar på kronbladen kan ju uppfattas som sorglig - som tårar. Men nej, jag ser nog i första hand en vacker blomma, så den trycker jag upp.   


Önskar er alla en bra fortsättning på dagen!

Varma kramar,

Lambergsfrua    

Av Lambergsfrua - 10 april 2012 10:45

Den 10 april har vi två vänner som fyller år fast, det skiljer 25 år mellan dem.



Barnens kusin Agneta fyller jämnt och vill  helst inte höra talas om detta.


Mannen i Mitt Liv och jag skickar våra allra varmaste gratulationer och anar att de allra närmaste bjöd på en minnesvärd dag i Stockholm - redan igår!



Vännen Arnold firar i dagarna två hemma på Utö, lite i förväg redan på annandagen och självklart också idag på den riktiga dagen.



Vi höjer våra glas för de båda jubilarerna och önskar dem allt gott - ja, även ett och annat  glas vin.  


Önskar alla en fin dag!

Varma kramar,

Lambergsfrua    

Av Lambergsfrua - 8 april 2012 15:59

Så har jag då äntligen fått plocka mig en liten minibukett med vitsippor.



Nu pryder de sin plats på soffbordet och jag blir glad  varje gång jag ser dem. Jag tycker egentligen att  vilda blommor ära allra vackrast där de står i naturen, men ett tiotal vitsippor hemma hos mig unnar jag mig gärna  


Idag är det ju påskdagen och kanske flera av er minns den kulturkrock jag utsattes för någon gång på 50-talet vid besök hos den Blivande Mannen i Mitt Liv just på påskdagen. Han växte upp i ett strängt religiöst hem - det gjorde inte jag  .  


Så kära vänner - oavsett om ni är troende eller inte, säger jag med stort och varmt leende: "Krist är uppstånden!"


Soliga påskkramar,

Lambergsfrua

Av Lambergsfrua - 7 april 2012 12:49

Om en liten stund kommer Sonen hit med tåg från Göteborg. Det ska bli roiktitg roligt för vi har inte setts sen i julas, då hela familjen var nere i Bergamo.


Hela "klanen" kommer hit på middag i morgon, men vi har fått lova att inte bjuda på trditionell påskmat. Kanske blir det ändå ett litet smakprov på vår goda Janssons...  


Solen skiner och det är +1, men kyligt i blåsten. Trots det börja redan björkarna på andra sidan Tjärnen att skifta i grönt.


 

VÅREN är här trots ett och annat bakslag!


Önskar er alla en trivsam påskafton!

Soliga kramar,

Lambergsfrua  

Av Lambergsfrua - 6 april 2012 16:00

Vi har mycket att fira i april och idag hissar vi flaggan för Svärsonens pappa, vår gode vän Melker, som fyller år.



Vi har redan pratats vid i telefonen och önskar honom nu en fin dag tillsammans med nära och kära.


Janssons frestelse är en av mina favoriträtter, men jag/vi gör den mycket sällan, eller ja, nästan aldrig.

Med gemensamma ansträngningar fixade MiML och jag ihop en riktigt krämig variant idag, som fick bli vår långfredagslunch. Jag säger som hela Sveriges Tina: "Ååh så gott!"


Ibland blir man lite förundrad.  Runt stammen på en av träden vid Lambergstjärn har någon satt en kätting och förseglat den med ett hänglås. Någon som är rädd att trädet ska stjälas? Nej, det tror jag nog inte. Några olika teorier kring mysteriet:


1. Kättingen har varit längre och ena änden fäst vid en båt i Tjärnen. Ägaren hittade inte nyckeln och klippte av kättingen med en bultsax. Hm, varför klippte han inte av kättingen direkt vid stammen i så fall?


2. Kättingen är avklippt med bultsax av en tjuv. Ja, kanske. Men det verkar så välgjort. Inga lösa ändar utan kättingen runt stammen är precis lagom lång för att kunna fästas ihop med hänglåset.


3. Ett förälskat par har monterat kättingen runt stammen som en ring, stängt låset och sedan slängt nyckeln i Tjärnen = evig kärlek. Njäe, det är kanske lite väl romantiskt och gulligt - eller kanske ändå...?



Ser ni staren där till höger om stammen? De har säkert funnits i trakten ett tag, men den här och han/hennes fru/man ärd e första vi har sett i vår. Varje nytt vårtecken är ren glädje! 


Jag tror att det här är tibast men är inte hundraprocentigt säker. De blommar ju på bar kvist, men här sticker bladen redan fram. Hur som helst är de vackra.


Önskar er alla en skön fortsättning på denna dag, som började med snö - men nu har vi barmark igen

Varma kramar,

Lambergsfrua   



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14 15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards