En god vän har nyligen blivit änkeman. Hans fru hade eget mobilabonnemang hos Telenor, vilket han efter fem (!) samtal lyckades avsluta.
Efter en tid kom en skriftlig bekräftelse adresserad till kvinnans DBO, alltså XX:s DBO.
"Vi tycker det är väldigt tråkigt att du har valt att lämna oss och vi hoppas naturligtvis att snart få se dig som vår kund igen. Du är alltid välkommen tillbaka!"
Det här brevet gjorde hennes man fruktansvärt upprörd och ledsen och han kände sig helt uppgiven.
Det har varit och är fortfarande tufft för honom ändå både känslomässigt och med alla praktiska göromål kring dödsfallet. Det här blev som en käftsmäll, som att strö salt i öppna sår.
MiML och jag tog brevet med oss till en av konsumentrådgivarna här i stan. Hon skakade på huvudet och lovade att ta upp ärdendet med en kontakt, som hon har på Telenor. Förhoppningsvis kommer det en ursäkt till vår vän, men det är semestertider nu, så man vet aldrig...
Kan det vara så, att den som skrivit ut det här brevet bara har använt ett standarsformulär för uppsägning av abonnemang, utan att ha en susning om, att DBO betyder dödsbo. Jag vill gärna tro det, för ingen människa skickar väl ett sånt här brev för att såra någon.
Nu önskar jag alla en skön lördag!
Varm kram,
Lambergsfrua
Anita
30 juni 2012 18:26
Blir man förvånad?? Nää, tyvärr är det så att jag har hört talas om flera som fått såna oförskämda bekräftelsebrev. Telenor eller något annat vet jag inte. De borde få böta för sånt här.
Det vittnar också om att de här olika teleföretagen har bara ett i sikte och det är att sälja abonnemang. Ungdomar sitter på de där försälningskontoren och har inte en aning om vad DBO betyder. Frågan är också om de en gång bryr sig. Detta skulle egentligen komma i kvällpressen på första sidan och löpet och göra flera människor medvetna om den dåliga moral som teleföretagen har. Jag ryser när jag läser ditt inlägg för jag förstår hur han känner sig. Skulle det behövas 5 samtal för att avsluta??? De har ju fått veta att hon avlidit eftersom det stod DBO.
Tack för att du bloggar om det för det behöver spridas.
Stor kram från mej !!!
Lambergsfrua
1 juli 2012 11:57
Vet du Anita, jag blev faktiskt förvånad - men ändå inte. Av storföretag kan man vänta sig vad som helst, men jag trodde kanske inte att man skulle hantera ett dödsboärende så klumpigt.
Jag tror inte hellar, att hon som skickat brevet, vet vad DBO betder, men varför i hela friden ska man förkorta ordet. Skriv dödsbo i klarskrift för att undvika fadäser av det här slaget.
Vi hade på förslag att gå till någon tidning med det, men mannen var inte säker på att han orkade med den uppståndelsen nu och konsumenrådgivaren ansåg det vara ganksa olämpligt. Bättre att hon påpekar for sin komntakt på Telenor och att man jobbar därifrån för att få en rättelse. Jag hoppas innerligt, att man där tar till sig klagomålet, så inte fler råkar ut för samma frustrerande upplevelse.
Och så började det regna! Jag hoppas ändå att du och Livskamraten får en fin dag.
Varma kramar till er båda,
Lambergsfrua
Lasse
1 juli 2012 19:56
Helt otroligt!! :(
Men, då Telenor bara säljer s.k "Smartphones" så behöver dom tydligen inte vara smarta själva....
Lambergsfrua
2 juli 2012 16:24
En fantastiskt bra kommentar! Tack, Lasse, där slog du huvudet på spiken!
Kram,
Lambergsfrua
Marianne
2 juli 2012 16:41
Kan berätta att detsamma gör Telia, när min mamma dött och vi sagt upp abonnemanget med hänvisning till att hon avlidit. Efter en vecka kom ett likadant brev där hon hälsades välkommen tillbaka. Naturligtvis ringde jag och talade om att jag blev jätteledsen. Svaret jag fick var att "de skulle se över saken".
http://solangen.blogg.se
Lambergsfrua
3 juli 2012 11:25
Man vill ju tro att sådant här är ett misstag och en engångsföreteelse, men så är det alltså inte. DEt räcker inte med att se över saken, de måste ändra rutinerna och sina bekräftningsbrev. Ett särskilt formulär, som gäller enbart dödsbo är det minsta man kan begära, tycker jag.
Tack för att du berättade, Marianne!
Vänlig hälsning,
Lambergsfrua
Sonen
4 juli 2012 08:41
Jag håller nog med Anita; det borde gå att bötfälla den här typen av kränkande oförskämdheter.
Lambergsfrua
4 juli 2012 12:02
Ja, egentligten - kränkande behandling, kanske.
Kramar,
Ma