Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 26 juli 2012

Gammelvala i Brunskog

Av Lambergsfrua - 26 juli 2012 17:15

Ja, ni som inte bor i Värmland vet nog inte vad Gammelvala är, trots att det firar 50-årsjublieum i år och många researrangörer kör bussresor dit. Vid hembygdsgården i Brunskog anordnas under en vecka temadagar från "Förr i väla" "Förr i tiden" och det drar otroligt mycket folk från både när och fjärran.


Varje dag under Gammelvala-veckan har sitt eget tema:

Hembygdens dag, Spelmännens dag, Barnens dag, Husmödrarnas dag, Veteranbilsdagen, Tänkulemotordagen, Antikdagen ochg Skogens dag.


Vi har aldrig varit där förr, men tog oss åkte de sex milen dit till Veteranbilsdagen. Området är mycket större än vi anat och där kundevi bland annat beskåda ca 500 fantastiskt välskötta och omsorgsfullt upprustade veteranfordon, inget yngre än 50 år. Snacka om nostalgikick!



Vid infarten kom jag att tänka på dikten "Gamla mor Malena lever så allena i sin lilla stuga, vid den stora skogens bryn". Fast så var det förstås inte här.


 
Den som ville kunde ta sig en båttur på Värmelns blå böljor.



En Scaniabuss från 1957 som tydligen har gått på utlandstrafik. Det är annat än dagens moderna och bekväma turistbussar!


 
En läcker P 1800, så kallad "Helgonetbil" med sin stolta ägare.



En sån här VW-bubbla från 1960 hade vi, eller MiML rättare sagt, men jag gifte mig till hälften sen - he he.



Den här polisbilen kan inte ha hunnit ifatt alltför många tjuvar och banditer - om de inte fått motorstopp förstås. Tjuvarna alltså...  



Dagens absolut snyggaste bil i mitt tycke var den här läckert blå Cadillac Eldorado från 1956.



Bara att betrakta den elegant matchande skinnklädseln kan göra en knäsvag. Notera metallemblemen i ryggstöden.



Aj aj aj! Minns ni Essos reklamslogan på 1960-talet för 93 oktanig bensin "Lägg en tiger i tanken"  - här har man kanske tagit det väl bokstavligt.    



Minns ni? Man packade picnic-korgen, åkte ut till någon skogsbacke eller badstrand och fällde upp sitt campingbord, där de fyra pallarna låg sinnrikt inklämda.


 
Nä men titta! Precis en sån här Novelette-moped köpte jag begagnad 1958. Den krävde en hel del hjälptrampande i uppförbackarna. vill jag minnas.



Husvagn från tidigt 60-tal tror jag, eventuellt tidigare. Liten ja, men säkert ett uppskattat alternativ till tält.


 
Det här gamla fina ekipaget väckte glada leenden. Passageraren av veteranmodell hade hjälmen ordentlig nedtryckt över skulten, den hopfällbara rollatorn på "bagagehyllan" och ett stadigt grepp om handtaget, när föraren kickade igång och gled iväg.



Kolmilan var tänd och utanför den kunde man få grädda kolbullar  Det tog lite tid och var varmt, men roligt.


 
Det är en skrädmjölspannkaka med stekt fläsk som serveras med lingonlylt. Den las upp på en tunn träskiva och åts med bestick av trä. De flesta kolbullarna såg ut ungefär som min - något deformerade.


Naturligtvis kunde man köpa den värmländska specialitén nävgröt (motti) med fläsk också, men kön dit var längre än Midgårdsormen, så vi avstod.


 
Vid alla stugorna pågick olika hantverksaktiviteter såsom kardning, spinning (nä inte den sort man kör på gymmet), garnfärgning, tjärbränning och smide.


Bosse Bildoktorn fanns på plats och svarade på bilfrågor och finaste bilen röstades fram - men då hade vi redan åkt hem helnöjda med en lyckad sommardag i Brunskog.


Solig kram,

Lambergsfrua   










 
 
Ingen bild

Herrhags-TK

26 juli 2012 17:59

Vilket fint "reportage" från mina hemtrakter. Och så fina bilder. Jag har varit på Gammelvala som barn (har det berättats för mig) men aldrig senare & då har jag bott bara ett par mil därifrån som vuxen under närmare 20 år. Kanske får bli ett besök nu när jag bor

Lambergsfrua

26 juli 2012 21:43

Visst är det så, att det man har närmast till besöker man inte. Fråga Stockholmarna om de varit uppe i Stadshustornet, sä förstår du vad jag menar;)
Kanske du kan dig dit någon gång nästa år - eller varför inte någon av de dagar som är kvar av veckan;)
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Herrhags-TK

26 juli 2012 18:00

Oj. Kommentaren gick visst iväg innan jag var klar, men det mesta kom nog med. :)

Lambergsfrua

26 juli 2012 21:44

Jodå, det viktigaste kom med. Så där blir det ibland. Helt OK.
Kram,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

27 juli 2012 17:51

Vilken nostalgiresa ni har varit på i Brunskog, har hört så mycket om ”Gammelvala”. Det var som att skruva tiden tillbaka när man ser på fotona. Man skulle ha en husvagn och stannat där hela veckan, vilken upplevelse det hade varit.
Fick ett gott skratt när jag såg Polisbilen, men det var nog inte så mycket utryckningar dom åren den var i bruk, det räckte nog gott att dom visade att dom fanns.
En fin klädsel i denna Cadillac, ägaren är säkert mycket stolt.
Husvagnen ”Ägget” är en eftertraktad husvagn, en riktig dyrgrip om man har turen att komma över en sådan, den första husvagnstypen tror jag.
Nu blev jag sugen på Kolbullar, men vi använder filmjölk, vatten och mjöl också fläsktärningar så klart, det är givet uppe vid Höljes sjön, framför allt om vi har gäster långväga ifrån, det uppskattas av alla.
Ett härligt inlägg som väcker många minnen och bilderna är som alltid 5:ettor !
Kramen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

27 juli 2012 22:01

Ja måste säga att besöket på Gammelvala var en riktig höjdare. Inte bara för bilarna utan för hela anläggningen som är i toppskick.
Jag tror många hade åkt dit med husbil eller husvagn för att vara kvar hela veckan. Åtminstone såg det ut så på parkeringarna;)
Kolbullar var riktigt gott och jag förstår att det uppskattas av gäster från "utomvärmland".
Tack för berömmet och ha en skön kväll!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Lasse

28 juli 2012 17:37

Underbart att se!! Inte utan man önskar man hade varit med er en dagen.
Kram Biltokiga Lasse

Lambergsfrua

28 juli 2012 18:05

Lasse, jag tror att du skulle ha känt dig som ett barn i en leksaksbutik;)Det fanns så måna fantastiska fordon, alla omsorgsfullt renoverade och otroligt välskötta. Jo OK, det fanns några exemplar som inte var färdigbehandlade än, men visades upp ändå. Man behöver inte vara biltokig för att njuta av detta;)
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

30 juli 2012 17:48

Härliga fordon. Visst är det häftigt att det finns folk som ägnar sig åt sådant där och håller dem i så gott skick? För övrigt tror jag att det var den ursprunglige ägaren som satt bredvid sin P-1800, liksom jag tror att det var den ursprunglige ägaren som satt i motorcykelns sidovagn. Det skulle inte förvåna mig iaf. / Kram

Lambergsfrua

31 juli 2012 12:35

Visst är det mysigt med de här fina fordonen och ägarna utför en kulturgärning, när de satsar tid, energi och pengar på de gamla bilarna.
Jag fick också känslan att det var förste ägaren som satt vid sin vita P1800. Man får väl säga att bilen var i bättre skicka än ägaren numera;)
Däremot tror jag knappast att det var förste ägaren som satt i sidovagnen. Visserligen hade han all utrustning som behövs för men mc-tur, men han såg lätt förskrämd ut. Fast du har kanske rätt, när jag tänker efter. Och det var absolut inte första gången som den röda hopfällbara rollatorn var fastsurrad där bak. Kanske såg han så skrämd ut, för MC fick motorstopp och föraren hade just kickat igång ekipaget, när jag tog kortet.
Solig kram,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards