Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under augusti 2012

Av Lambergsfrua - 16 augusti 2012 22:15

I Museiparken visas under sommaren flera konstinstallationer.

Bland annat har en konstnär virat tunn koppartråd mellan tre vackra gamla träd. Skolugdomar är anlitade för att vandra runt träden med tråden, så att till slut en miljon meter ska bilda ett "rum" där.

Som alla vet är koppartråd otroligt populärt bland tjuvar och även om den här tråden är extra tunn och inte har mycket värde, finns det förstås folk som inte kan låta den vara. För fj'ärde gången har konstverket nu saboterats genom att någon stulit koppartråd - "men vi fortsätter," säger konstnären. Det är en del av installationen...

När vi gick ut där för att titta på installationen höll vi på att missa den. Hade inte solen lyst på tråden hade vi absolut inte sett den.

Önskar er alla en god natts sömn.

Solig kram,

Av Lambergsfrua - 14 augusti 2012 22:45

I slutet av förra veckan tog vi en liten tur söderöver på några dagar. Det gäller att passa på när MiML inte har tid för omläggning av sin krånglande tå.

När vi skulle fika hade vi sån tur och hittade en mysig plats med stenbord och blommor . Se bara så nöjd mannen i Mitt Liv ser ut. Jag slog mig ner på bänken bredvid - och for upp igensnabbt som en panter (nåja).

Jga hade inkräktat på myrornas territorium! Det myllrade av dem och de BET. De bodde nånstans under den här stenen och i gräset kunde man se en uppnött myrstig fram till en träddunge, där de troligen "mjölkade" sina små bladlöss - eller va de nu mjölkar.

Men varför bet de de bara mig, inte MiML? Se där ett av livets många mysterier.

Till slut valde jag att kliva upp på ena bänken och STÅ där medan jag åt - till stor förnöjelse får MiML kan jag tillägga.

En  natt bodde vi i Trollhättan på ett centralt hotell bara ett kvarter från Kanalen. På serveringen till höger avnjöt vi varsin  öl, medan solen sakta sjönk bakom träden och ett par segelbåtar tog sig in i gästhamnen till vänster.

Måsarna hade sitt after work på andra sidan kanalen.

SAAB Car Museum  ligger nära Slussområdet i f.d NOHAB:s verklstadslokaler. 1920 fick man en order på 1000 lok till Ryssland, något som senare reducerades till 500 lok. En enormt stor order, som krävde ombyggnad av verkstaden för bättre ljusinsläpp.

Men vad gjorde det. De 230 miljonerna betalades med 56 ton  rent guld!

Sista meningen imponerar - Den är inte renoverad! Här snackar vi kvalité.

Många SAAB:ar fanns det att titta på, bland annat rallybilar körda av Stig Blomqvist, Erik Carlsson "På Taket" och Värmlands stolthet Per Eklund - alla fullsmetade med reklam förstås. Ja bilarna alltså.

Den här bilen är nog museets absolut läckraste. Linjerna är så eleganta tycker jag. Bakrutan glider samman med takfönstret. Lite flygplanskänsla, kah jag tänka mig. Den finns bara i ett enda ex och vad det skulle ha kostat kan man bara gissa... Bränsleförbrukningen och -kostnaden är väl enorm och i bagageutrymmet kan man kanske klämma in två tandborstar.

En gnutta humor och en glimt i ögat kändes riktigt bra bland all teknik.

Bland alla bilar fanns också ett exemplar av den SAAB-byggda husvagnen SAABO som tillverkades 1964 - 1968. Den gjordes väldigt lätt för att kunna dras av inte alltför motorstarka bilar. MiML:s morbror var stolt ägare till en sådan.

Trots de små måtten var den avsedd för fyra personer. Ljus och fräsch - men det var nog fullt tillräckligt med två fullvuxna personer i den.

Nä men titta! Där på en hylla låg den pepitarutiga bilhjälmen!

På hemvägen gjorde vi en avstickare till Håverud med Dalslands Kanal och akvedukten. Inte en endaste båt där men ganska mycket folk.

Akvedukten är helt enkelt en 33,5 meter lång stadig plåtränna för båttrafiken ovanför forsen. De stora låtarna är sammangfogade med 33000 nitar och ingen enda av dem har behövt bytas ut sen bygget 1868. Där kan vi också tala om kvalité!

Nu får vi se vad vi hittar på härnäst. Till dess önskar jag er en god natts sömn.

Av Lambergsfrua - 13 augusti 2012 12:00

I helgen skulle man kunna se vackra stjärnfall i nordväst, förutsatt att det inte var molnigt förstås. Vi var ute på balkongen vid flera tillfällen och spanade men det var tyvärr för mycket moln från vår synvinkel.

Däremot kunde vi njuta av en vacker solnedgång. Den blir ju bara vackrare med moln omkring.

Idag har vi tvättstugan och sedan är det nytt besök på Vårdcentralen för koll och omläggning av MiML:s krånglande tå. Livet är fullt av roliga och spännande upplevelser.

Önskar er alla en fin start på veckan!

Av Lambergsfrua - 7 augusti 2012 17:00

Något sånt skrev bloggvännen Soffie i Facebook och jag hjälper gärna till att saluföra regnmolnen, som tycks ha parkerat över Solens egen stad. Jag kan till och med ställa till med en hejdundrande rea på dem.

Här började det regna och skvala i går kväll och sen har det hållit på mer eller mindre *oftast mer* tills nu på sena eftermiddagen - men molnen ser mycket regnstinna ut fortfarande.

Käre Barnbarnet har varit här och hjälpt oss med några småsaker på datorerna. Jag har varken kunnat skriva, kommentera eller gilla på Facebook via Firefox. När jag öppnat programmet med Google Chrome har det gått alldeles utmärkt. Adblock var problemet. Det blockerade allt - till och med mig.

Han lärde mig också några nyttiga kommandon på Photoshop, som jag nog får träna lite på för att få till det ordentligt.

Önskar er alla en fin kväll!

Av Lambergsfrua - 5 augusti 2012 13:30

Vi bodde med fin utsikt över gästhamnen och båttrafiken in och ut ur Göta Kanal. Det är något alldeles speciellt med kanaler tycker både MiML och jag, så vi gjorde en liten tur utmed kanalen både till fots och med bilen.

I den vackra parken längs Kanalen efter första slussen österut står Baltzar von Platen och övervakar fösta spadtaget till Göta Kanal.

Livet på och vid Kanalen känns som en annan värld fjärran från trafikbrus och stress - fast visst hörde vi trafiken här också.    Den här båten hade en flagga som vi inte kunde identifiera - vit med kors av två blå ränder som kors och ett rödgult "vapen" i övre vänstra hörnet. Inte ens Google har kunnat lösa gåtan - kanske en båtklubbsflagga?

Säkert himmelriket för en hungrig humla. Ja det finns faktiskt två humlor på bilden, men det såg jag inte färrän i datorn.

I Borenshult var slussningen i full gång. Hör finns 5 slusstrappor, som gör den till Kanalens näst längsta. Höjdskillnaden är 15,3 meter från sjön Boren. Det betyder att nivåskillnaden i varje sluss är drygt 3 meter - kanalens brantaste.

Nej men, det var ju "vår" båt från kvällskryssen Kung Sverker på väg tillbaks till Motala från sin kanalkryss.

Nästan uppe! Luckorna i den sista slussen öppnas och forsar in mot Kungen. Där skulle man inte vilja ramla i...

I Borensberg blommar det rikligt på bron över Motala ström.

Idylliskt läge vid Motala Ström. Det stora huset är Hotell Göta som är känt från bland annat filmerna Göta Kanal 1 och 2.

Hotell Göta har ett perfekt läge precis vid kanalen. Huset är över 100 år gammalt och mycket charmigt. Vi har bott där en gång för länge sedan, men det har bytt ägare och renoverats sedan dess.

Där hade Göta Kanalbolagets Wilhelm Tamm just gått igenom slussen.

Slussen i Borensberg är den enda på östgötasidan som inte är maskindriven. På västgötadelen av kanalen är Tåtorp den enda som är handdriven. Slusspersonalen får alltså  betalt för att träna arm- och benmuskler under sommaren!

Tillbaka i Motala tog vi oss en titt på den vackra 9-valviga stenbron från 1786. Fast i Karlstad har vi en stenbro med 12 valv - Sveriges längsta  med sina 168 meter *sa hon skrytsamt*

Hemresan gick samma väg som vi kom. Bron över Stora Hammarsundet är en ganska elegant skapelse, men kan aldrig mäta sig med de vackra gamla stenbroarna förstås.

Ca en mil söder om Laxå ligger Laxsjön som är en populär camping- och badplats. Sommarens väder har tyvärr inte lockat många gäster och vid stranden var det bara änderna som badade.

Välkomnande blomträd i Laxå vid korsningen till E 20.

Jag hoppas att du har orkat läsa ända hit eller åtminstone haft nöje av att titta på bilderna.
Man behöver inte vara borta så många dagar för att få nya upplevelser att lagra i minnesbanken.

Önskar er alla en fin dag!

Av Lambergsfrua - 5 augusti 2012 12:15

Så var det dags för Motormuseet! Det känns lite fel att begränsa namnet till motorer, för det finns så enormt mycket annat också, allt med stor nostalgifaktor. Tonvikten ligger på 1950 och -60-talen, men det finns både äldre och yngre föremål. Hela familjen kan finna nöje i ett besök, ja det finns något för alla tycker jag.

Den här läckert röda cabben är en amfibiebil och går alltså lika bra på land som på vatten.

Det finns en fast utställning, men många föremål finns under en begränsad tid och en del byts ut allt eftersom. Just nu har man fått låna en samling äldre polisbilar från Stockholm.

En fullt fungerande cykelverkstad från 50-talet.

När det är tvättdag flyr man gärna fältet på sin tuffa motorcykel med sidovagn

Den här telefonväxeln fanns på Linköpings Stadshotell fram till 1982 då den byttes ut mot den moderna skapelsen till höger.

Husvagnen "Rullebo" byggdes av pappa Norén i Boxholm 1959, då han ansåg att den tilltänkta SMW-vagenen hade för små fönster. Dragbilen var en Ford Zephyr och första resan gick till Öland.

1967 när högertrafiken kom ställdes ekipaget i garage. Nu är den utlånad till Motormuseet och all utrustning är original.

I dörrens
övre del finns handfat, handdukar och allt för den personliga hygienen. I nedre delen av dörren finns nattkärl (större potta med andra ord), toapapper m.m

Dottern var väl utrustad med leksaker för resan och jag tror inte alls att hon var så sur, som dockan ser ut, men det finns en begränsad tillgång på skyltdockor från den tiden - och de som finns är väldigt sköra.

Minns ni Steve med Loyden? Den som flög fram över de norrländska vägarna som en oljad blixt med Steve vid ratten. Verklighetens Loyd var en betydligt slöare variant, som aldrig blev riktigt populär här.

PÅ 1960-talets  Esso bensinstation tankades både en SAAB och en Novelett moped - med en blå "bag" på styret. På den tiden fanns det personal som pysslade om fordonen, tankade, putsade rutorna och kollade oljan.

På bilsemester med bagaget fastsurrat på takräcket och ett par souvenirvimplar glatt fladdrande för vinden. Jag tror nog att det var ett tält i den där tygsäcken.

En praktisk transportväska från sent 1950-tal för den lilla bebisen. Våra barn har åkt i en sådan fast mörkblå. Vi ställde väskan i baksätet med barnet sovande gott - vadå säkerhetsbälten???

En mobiltelefon för polisbil från 1980-talet!! Ficklampan var väl till för att stoppa eventuella fartsyndare.

Verner von Heidenstam vid sin Chrysler Imperial från 1931. Han bodde på Övralid inte alltför långt norr om Motala.

En replika av världens ädsta bil som skapades av Carl Benz 1886.

Kar de Mummas högt älskade Rolls Royce från 1951 finns att beskåda här...

...liksom Karl Gerhards Daimler från 1961.

En resegrammofon var ett måste om man skulle ut på picnic. I ett särskilt fack låg favoritskivorna ofta av märket Husbondens röst. Skivnålen fick bytas ganska ofta för att inte repa sönder skivan. Jodå, mina föräldrar hade en sådan på sommarstället - fast svart.

En fotoaffär från 50-talet med en intressant kamerautställning.

I och med TV:ns intåg i folkhemmet förändrades vardagsrummen. Man möblerade efter TV:ns placering och den fyllda TV-kannan och askkoppen fanns inom bekvämt räckhåll.

Det hände ju att TV:n gick sönder och då fick man hjälp av TV_reparatören som hade en för 50-talet välutrustad verkstad. Ofta var det ett rör som behövde bytas.

En replica av den exklusiva bilen Koenigsegg med superdyrt och superlätt kolfiberchassi får avsluta dagens inlägg.

Det här är bara ett litet axplock av allt spännande och intressant som finns att se på museet.
Önskar er alla en fin söndag!

Solig kram,

Av Lambergsfrua - 4 augusti 2012 17:45

Vi styrde först mot lilla pittoreska Askersund vid Vätterns norra strand, där sjön kallas Alsen. Vi åt vår medhavda lunch nere i hamnen, men det blåste lite "oskönt".

Stjernsunds slott ligger vackert på en höjd vid Alsen. Nej, det är inte MiML som går därborta.

Utsikten från slottet är nog magnifik - även om rosorna börjat vissna nu.

Här bedrevs storskaligt lantbruk med många djur. Kossorna utanför den gamla mejeribyggnaden ger nog inte mycket avkastning nu för tiden förstås.

Vi svängde in till Medevi Brunn, som ju är Nordens äldsta hälsobrunn. Det var Urban Hjärne som fann det hälsobringande vattnet 1678 och sedan dess har många druckit brunn här både kungliga och mindre kungliga personer.

Den s.k Högkällan byggdes in 1809 och i huset finns även en liten teaterlokal - allt i stort behov av upprustning.

"Är det här källan"? utbrast jag häpet till den utplacerade guiden, när vi klev över tröskel. Jo men visst var det så. Föga imponerande, men kanske nödvändigt ur hygienisk synpunkt. Om man ville ha en skurk av det hälsobringande (?)  vattnet, var det bara att öppna brunnslocket, greppa den långskaftade sleven och ösa upp i en plastmugg. Nä, det lockade inte oss alls.

Det kostade inget, men det fanns en burk där du kunde lägga i så mycket pengar, som du ansåg att slurken var värd.

Jag hoppas den här gästen, som noggrant granskade statyn av Urban Hjärne, blev hjälpt av vattnet. Både han och hans fru gick fasligt illa...

Väl framme vid hamnen i Motala, där vårt hotell låg möttes vi av den här skylten. Det var bara att snällt parkera på den stora parkeringen bredvid. Med bästa bästa vilja i världen kan man inte kalla vår lilla Silverpil för entusistfordon

Vår mycket vänliga och serviceinriktade receptionist var riklig dekorerad med egendesignade tatueringar på både höger arm och vänster ben.

Hotellet är sammanbyggt med Motormuseet och har fin utsikt mot gästhamnen och inloppet/utloppet till Göta Kanal.

Ett glas vin på balkongen smakade bra i solskenet.

Så här ska en husbåt se ut! Rejäla utrymmen op bottenplanet och ett stort soldäck på övre plan fast så kallas det förstås inte på sjön.

"MS Kung Sverker" från 1909 gör dagsturer på Göta Kanal och kvällsturer på Vättern med mat och underhållning. MiML var redo att borda för en kvällstur.

En trevlig trubadur underhöll på kajen och han följde sedan med på färden.

Jag ska inte trötta er med bilder på den goda mat vi åt, men jag visar gärna vilket fint porslin allt serverades på - och i.

Vi fick njuta av en strånade solnedgång.

Nere vid Vadstena vände vi tillbaka och då hade fullmånen gått upp bildade en glíttrande månskensgata på vattnet.

En riktigt spektakulär fontän med "segel" ligger vid inloppet till hamnen.