Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 9 september 2012

Sensommarsöndag - eller förhöstsöndag

Av Lambergsfrua - 9 september 2012 12:33

I veckan som gått har tre vassröjare mufflat omkring i Tjärnen och rensat.


 
De har varit mycket effektiva och "slåttrat" ända upp på kanterna, så även en hel del av den strandnära gråbon som trivs där, fick vika sig.    


I fredags tog jag mig samman och tvättade alla våra fönster inklusive dem på balkongen. De fönstren är lite tunga och bökiga att lyfta ur, så det kräver en insats från Mannen i Mitt Liv - som därmed tycker, att två gånger om året för detta projekt är på tok för mycket...


Ovasett hans åsikt var det minst sagt behövligt och när allt var klart, kände jag mig så otorligt nöjd och belåten. Jag får nog erkänna att glorian tryckte lite på ena örat   




I går vräkte regnet ner! Jag tittade dystert ut och misstänkte att allt jobb varit förgäves. Men icke! Konstigt nog blev det varken prickar eller ränder på fönstren. Tänk bara så det hade sett ut om jag INTE hade tvättat dem! DÅ hade de sett helt bedrövliga ut. Så jag är fortfarande nöjd och belåten med mitt jobb.


Önskar er alla en skön söndag!

Varm kram,

Lambergsfrua

 
 
Ingen bild

Loka

9 september 2012 17:15

Hejsan,

Jag står i valet och kvalet att börja blogga här men tycker det är så mycket reklam. Men när jag kommer till din blogg så är det minimalt med reklam. På min sida är det en hel drös med reklam på höger sida men inte hos dig, har du betalat för att slippa den? Vill bara veta så att jag kan besluta lättare =) Du har en fantastiskt fin blogg, varm och välkomnande
Hälsningar Loka

Lambergsfrua

9 september 2012 22:26

Tack snälla rara Loka du för berömmande ord, som givetvis gör mig glad!
Vad gäller reklamen, har jag inte gjort någonting. Jag ser inte heller mycket reklam.när jag besöker andras bloggar på Bloggplatsen, men jag vet att några sagt att de ser reklam hos mig. Det är lite knepigt det där. I vilket fall som helst är jag väldigt nöjd med den här bloggplatsen, som jag tycker fungerar alldeles utmärkt. För mig var det viktigt att kunna ladda upp foton utan begränsningar i antal och krångel även om de är "tunga". Hoppas du hittar en bloggplats som du blir nöjd med.
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

9 september 2012 19:29

Vilken tur i oturen att du hade rentvättade fönster när det började regna. Här känner jag att det börjar bli dags för lite ordentlig fönstertvätt också.
Hoppas att du slipper allergin nu.
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

9 september 2012 22:22

Visst var det tur att fönstren inte blev värre av regnet, för så kul tycker jag inte att det är att tvätta dem. Vår och höst får räcka för min del. Tur man inte bor i Holland där man rengör fönstren varje vecka....
Allergin är i det närmaste borta nu och det kan jag nog tacka vassröjarna för.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
yvonne

yvonne

9 september 2012 20:38

Jag skulle behöva ta mig i kragen och putsa här med innan det blir för kallt...det får bli ett höstprojekt! (Jag stod en stund precis till vänster om Timmys!)

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

9 september 2012 22:19

Man behöververkligen pusha sig själv för att ta itu med sådana där tråkiga projekt som fönsterputs.
Då stod vi inte många meter från varandra! Fånigt att jag inte tittade mig omkring, men jag hade full koll på folk framför mig (så de inte skulle drulla i älven) och på andra sidan älven, där allt "flottigt" hände.
Varm kram.
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Anita

9 september 2012 22:44

Det var väl tur kära du att ditt fönsterputsjobb inte var förjäves. Det skulle ha känts i hjärteroten det !!! Man är ju så glad när man väl tagit sig samman och gjort något sånt där träljobb och skulle då väder och vind spöka till det - ja då hade MiML blivit orolig att det förmodligen blivit 3ggr/år. Karlar är lustiga i överkant ibland men för det mesta när de behöver ge ett handtag.*skrattar*
Hoppas du får en fin vecka - vi äker till Marstrand i morgon och det skall bli jätteroligt. Vi hörs vännen !!!
Stor kram från mig !!

Lambergsfrua

10 september 2012 11:13

Ja du har så rätt. Gubbsen hjälper så gärna till, men helst ska initiativet komma från dem själva. MiML blev allt lite ororlig där =D Inte nog med att de där fönstrn är tunga, passformen på ett av dem är inte så bra, det kräver en hel del lirlnde för att det ska koma ur och i spår.

Önskar er också en fin vecka!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

9 september 2012 23:18

Vilken tur att dem rensar och håller undan vassen i tjärnet, då blir det fint och rent, precis som dina fönster har blivit. Finns inget värre en när fönstren är skitiga av flugor och måsskit, det har jag haft på mina fönster i sommar. Klart man skall känna sig nöjd och stolt när det är gjort, det är ett av dom tristaste jobben som finns i ett hem enligt mig.
Hoppas ni får en fin sensommar/förhöst vecka med sol.
Kram och god natt vännen.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 september 2012 11:38

Ja,jag blev så glad, när de började röja bort vassen för jag misstänker att även vasen är en stor orsak til min allergi - ch jag bor ju vekrligen i "Vassland" ;)
Fönsterputs är uttrist och därför bir det inte så ofta. Nu hade jag också visitkort från någon fågel på ett av balkongförnstren ch det irriterade migvarje gång jag såg det. Nu är det borta :)

Önskar dig en riktigt fin dag!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Loka

Loka

10 september 2012 06:01

Hej igen,
Det enda jag ser hos dig är lite reklam mellan inläggen men det är inga problem alls. När jag är på min egen sida här på bloggplatsen så ser jag till höger en sida med reklam från mötesplatse med alla singlar, det poppar upp en chattruta och under står det unionen. Detta finns inte på din sida men när ja gslumpar runt för att titta hittar jag samma reklamsida här och där, kanske du lagt till en egen bakgrund så reklamen försvunnit? Ursäkta alla frågor, vill nog bara stilla min egen osäkerhet =) Just nu befinner jag mig på blogspot men skulle gärna vilja vara på "svensk mark" helst då utan alltför mycket reklam.
Önskar dig en skön måndag

http://hosika-ika.blogspot.se

Lambergsfrua

10 september 2012 11:30

Hej!
Du får så gärna fråga, men jag vet inte om jag har några bra svar.
Jag ser som sagt ingen reklam hos mig inte heller hos en del av de andra bloggvännerna. Det kanske beror på att jag (och de?) lagt in både yttre och inre bakgrund, som det kallas - fast jag vet ju ite om det är anledningen.

Trolgen beror på att jag använder den alternativa webbläsaren Modzilla Firefox, som förhindrar pop up-fönster. Kan jag varmt rekommendera. Finns att lada ner gratis från nätet

Jag hoppas att du kan använda bloggplatsen
och slippa alltför mycket reklm - eller rentav all reklam.

Ha det riiktigt bra!
Kram Lambergsfrua

 
Ingen bild

Loka

10 september 2012 15:55

Hej igen,

Om du går in på min sida, ser du reklamen på höger sida?
http://norrglimtar.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

10 september 2012 23:03

Loka!
Jag följer länken till din sida och där finns inga inlägg att se från september. Det funkade inte att klicka på augusti heller. Kan du ge mig ett annat alternativ?
Kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

11 september 2012 21:24

Slåtterbåtar som mufflar omkring, det är grejor det ;) Jag har vid två tillfällen varit nära att trilla ut genom fönstret när jag tvättat dem, varav en gång på Surbrunnsgatan vilket hade medfört en säker död. Därför tar jag det lite piano med den biten, särskilt som Göteborgsluften gör dem skitiga igen på ett par dagar. Men visst är det fräscht när man väl kommer till skott. Två till fyra gånger per år är ändå max. / Kram

Lambergsfrua

13 september 2012 12:41

Bättre lite skit på fönstren än en säker död! Fyra gånger per år känns ändå som en alltför stor utmaning... ;)
Stora kramen,
Ma

 
Loka

Loka

13 september 2012 18:34

Det är okej =)
Varför du inte kunde se inlägg är för att inga är skrivna ;)
Egentligen borde det räckt att komma in på bloggen för att se reklamen till höger. Tack för att du ville hjälpa mig.
Är tyvärr inte här på bloggplatsen utan på blogg.se som numera heter Webblogg.se. Du får gärna kika in någongång, lägger till dig på min blogglista =)

Varma kramar/Loka

http://cogitatio.webblogg.se

Lambergsfrua

13 september 2012 21:29

Hej Loka! Jag ser som sagt väldigt lite reklam, när jag är ute på bloggarna och det påstår kära barnbarnet beror på att jag har Firefox som webbläsare.
Jag har varit inne hos dig och kikat och gillade vad jag såg. Jag lägger gärna till dig på min länklista också, men jag är väldigt dålig på att kommentera, när jag bloggvandrar, så det hoppas jag du ursäktar.

Ha det gott!
Stor kram,
Lambergsfrua

 
wiper

wiper

14 september 2012 12:54

Vad härligt att dom rensar så det håller sig fint i den vackra kanalen. Tur att vi har vår män som ta tag i sånt som är lite för tungt. Vi skulle också behöva tvätta fönstren men vi väntar tills regnet upphör. Just nu blåser det hemskt också

kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

14 september 2012 14:54

Ja Wiper, det är så fint i både Tjärn och Kanal nu - men fönstren har inte mått så bra av de senaste dagarna regnande. Nu får de vara i alla fall.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
soffie

soffie

14 september 2012 22:55

vilka fina bilder du visar,i veckan har det varit så fint väder men i morse ville jag inte gå ut,ha en härlig helg

http://www.soffie69.blogg.se

Lambergsfrua

19 september 2012 22:51

Tack snälla! Har tänkt så mycket på dig och din oro. Känner med dig och hoppas allt slutar positivt.
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards