Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 22 september 2012

NORDPILEN & HAPARANDABANAN

Av Lambergsfrua - 22 september 2012 22:45

Nu är hela resan klar.
Vill du läsa allt och dessutom kolla länkarna får du inte ha bråttom - men jag hoppas du ska tycka det är värt besväret.   

 

**************************************************







Både Mannen i Mitt Liv och jag gillar att titta på tåg och åka med dem och gamla tåg är något alldeles speciellt. När vi fick se erbjudandet om att resa till Boden med saligen avsomnade men för tillfället återuppståndna Nordpilen och sedan första ångtåget på nya Haparandbanan, slog vi till direkt.


Eller, nä det gjorde vi faktiskt inte. Vi velade fram och tillbaka ett tag, för det är ju l-å-n-g-t dit upp... Men vadå? "Ni har ju all tid i världen", sa Sonen - och vi slog till!


Resan var ett samarrangemang mellan Bergslagernas Järnvägssällskap och Malmbanans Vänner
(info på startsidans högerspalt). Nordpilentåget bestod av idel veteranvagnar, den äldsta från 1924.


Resan var så pass speciell att den lockade 115 personer från när och fjärran. Av dem var det max 20 kvinns - max, alltså! Där fanns tågenturiaster från bland annat Danmark, Norge, England och Frankrike. Talade med en norrman från Stavanger, som flugit till Oslo och sen tagot tåget till GÖteborg för att kliva på Nordpilen där.






  Som vanligt är alla bilder klickbara.

 

Dag 1 Karlstad - Hallsberg - vidare norrut

Återuppståndna Nordpilen gick från Göteborg redan 18.05 Vii reste från Karlstad för att ansluta i Hallsberg. Alltså stod vi förväntansfulla ut på perrongen på Karlstad Central och sökte upp vagnläge A - för där skulle vår vagn stanna. Längst bak alltså. När tåget stannade fick vi se, att man hade vänt hela tågsättet, så sista vagnen gick först...


Ingen tid att galoppera dit fram, utan vi klev på längst bak. Låt mig bara säga att 19-tåget mot Stockholm en fredag är ganska fullt. Karlstad är ju en universitetsstad. Det var folk (mest ungdomar) överallt, stående i gångarna, gående i gångarna - men inte gående åt vårt håll. Med väskan som en slags vågdelare kämpade vi oss mot strömmen genom hela tåget till vår plats i första vagnen. Puh!


Vi klev av i Hallsberg efter ca två timmar. Hallsberg en fredagkväll är som vilken annan liten svensk ort som helst - stendött. Vill man ha lite tjofaderittan får man söka sig till någon större metropol. Men det var vi ju inte ute efter heller. Järnvägskiosken var öppen och en pizzeria i närheten.



Vårt tåg kom i rätt tid. 14 vagnar långt! Vi var fem personer som steg på där under överinseende av den vänliga seniorkonduktören "Källis". Han hade stenkoll på både tåget och passagerarna. Imponerande med tanke på att han är 80+!


Vår sovvagn var byggd 1955 och den nyaste i tågsättet. Toaletterna var moderniserade till slutet system. Det var inte många som hade... Kupéerna var rena och sängarna hade utrustats med riktiga madrasser, sköna kuddar och var bäddade. Handdukar låg på sängen och på tvättstället låg en liten väldoftande tvål.

 

 

Varningsskyltarna under fönstren är lite roliga. Ingen ska kunna missa att man inte får luta sig ut oavsett hemspråk. Fast den skylten brydde ingen sig om på den här resan - alla ville titta och fotografera. Och alla kom hem med huvudet i behåll!


Vi kollade runt lite på tåget, innan vi drog oss tillbaka för natten.



**************************************************



Dag 2 - Bräcke - Döda Fallet - Långsele - Vännäs - Jörn - Boden



Frukost runt halv åtta i restaurangvagnen näst längst fram. Det blev en nätt promenad på cirka 500 meter tur och retur på skakigt och krängande underlag. En roligt utmaning och bra motion;) För vi traskade dit fram flera gånger - den kombinerade café- och sällskapsvagnen, liksom flera sällskapsvagnar låg där framme...


 
Fotostopp vid Döda Fallet som syns allra bäst från gångbron över järnvägen. Ett lämmeltåg av gubbs hjälptes tillrätta av vänlig och hjälpsam personal.


 
Slänten var MYCKET brant och de som skulle upp högg tag i all tänkbar vegetation för att dra sig uppåt. Ingenting för folk med dåliga knän eller höftproteser .


 
Vi stannade i stället kvar i café/sällskapsvagenen från 1924. Det är inte MiML som slumrar så sött där.



 
Upp gick väl an men att ta sig ner krävde betydligt starkare grepp om sly och högt gräs...


Järnvägen går alldeles ovanför Döda Fallet, men jag lyckades tyvärr inte få något bra foto därifrån.


  Däremot har jag det här fotot från vårt besök där för några år sedan





Bensträckar- och rökpaus i Långsele - fast den egentliga orsaken var ett tågmöte. MiML fick ett snack med seniorkonduktören "Källis" som såg till att alla var ombord, innan tåget fortsatte norrut.


Den mannen imponerar stort med sin finurliga humor och sitt kunnande. Tänk att få jobba med sin hobby ända upp i åren och dessutom få känna sig behövd.


 
Hur var det nu med den där varningsskylten "Ne pas se pencher au dehors"? Vadå "ne pas se pencher"? Man måste ju luta sig ut för att kunna kolla läget och fotografera!


 
Vännäs stationshus är ett av alla dem som byggdes på 1890-talet med fornnordiska motiv; drakhuvuden, takkammar och  utskjutande övervåning.



På sidospår för möte. Vi fick flytta oss för den ordinarie person- och godstrafiken, så det blev många stopp. Det gav å andra sidan rikliga tillfällen att dra ner fönstret, luta sig ut och fotografera...


 
Hösten har kommit mycket längre häruppe än i våra hemtrakter - visst är det vackert!


 
Ankom Bodens station ca kl. 18. Vårt lok var inlånat från Green Cargo. Föreningens egna lok var inte  tillräckligt  starka för att orka med de backiga spåren på Stambanan häruppe i norr och komma fram till Boden inom rimlig tid.


Info från Wikipedia: "Sedan slutet av 1800-talet är staden den viktigaste knutpunkten för järnvägen i landets nordligaste delar. Järnmalm från brytningarna i Kiruna och Malmberget transporteras genom Boden, där de antingen fraktas till stålverket i Luleå eller lastas i fartyg för vidare transport. Även Haparandabanan utgår från Boden. Stambanan genom övre Norrland till Bräcke förbinder orten med de södra landsdelarna. Banan byggdes under perioden 1883-1894, och elektrifierades 1939-1942. Den är både mycket mer kurvig och har större lutningar än som tillåts för nybyggda järnvägar. Medelhastigheten är endast 85 kilometer per timme trots en mängd förbättringar sedan banan byggdes, varför just denna sträcka tar mycket lång tid av en nattågsresa från exempelvis Göteborg."




Personalen bodde verkligen ståndsmässigt i en gammal vagn från Orientexpressen. Det var de väl värda, för de fick verkligen slita under resan.




  Jaha, vad är det för märkvärdigt med det här fotot då? MiML som kollar på stationsskylten är väl ingen höjdare att visa? Nä, förvisso - men kolla den svarta fläcken på himlen lite längre bort. Det är en helsvart luftballong, där folk betraktar oss från ovan. Eller vad de nu betraktar;)


 
Väggarna vid trappor och gångar under spåren är vackert bemålade med bilder från Bodens historia.


Målningarna är utförda av Anders Hjortenklev - som visade sig vara årsbarn med mig och skolkamrat från Högalids Folkskola på Söder i Stockholm!


 
Tänk vilket bra alternativ till klotter!


  
 
Simhallen Nordpolens duschavdelning var hyrd åt oss under ett par timmar på kvällen. Sen var det dags att äta middag på stan, eftersom restaurangvagnen var stängd denna kväll. Vi hittade en mysig restaurang där vi avnjöt en läcker rödingfilé med mangosås.


  

Vårt tåg stod kvar på stationen, så nattens sömn var lugn och stilla.



Personalen bodde ståndsmässigt i en gammal vagn från Orientexpressen. Det var de mel än väl värda, för de fick vekligen jobba på den här resan. 







  **************************************************


Dag 3 Boden - Morjärv - Kalix - Haparanda/Torneå - Karungi - Morjärv - Boden

 

Hela dagen ägnades åt resan med ångtåg på nya Haparandabanan. Här kan du se en del av personalens bilder


Vi hade bokat
plats i bistrovagnen och fick alla våramåltider där inklusive valfri dryck. DEt kändes skönt att ha sin egen (fönster)plats eftersom tåget var fullt.



 
Vi tuffade ut från Boden 7.30 och efter ungefär en timme var det dags för frukot. Vilken utsikt!
Jag har faktiskt inte mixtrat med färgerna här - naturen klarar sånt helt på egen hand;)

I Morjärv var det dags att "vattna" loken (jo vi drogs av två skönheter) och vi kunde gå ut och röra på benen. En brandbil skötte påfyllningen åt oss.

Sedan kom vi in på den Nya Haparandabanan ner mot Kalix.

Väl framme i Haparanda fick loken påfylning av både ko, och vatten, medan vi i bistrovagnen fick cateringlunch med rostbiff, potatissallad och fräsch sallad. Vin eller öl efter önskemål - och det önskade vi =D


Passerade Torneälv i eftermiddagssol för att på bangården i inne i Torneå rangera loken så de hamnade längst fram inför återresan.



 
Naturligtvis tömdes vårt tåg nästan helt på passagerare för att få en så bra fotovinkel som möjligt av de förbituffande loken.



 
Åter över Torne älv in i Sverige.



 
Nu åkte vi på den godstrafikbana Över Karungi, som kommer att läggas ner helt i december då Nya Haparandabanan öppnas för trafik - och det handlar bara om godstrafik.

Stationsbyggnaden i Karungi är helt förfallen och detsamma gäller andra stationshús längs den här banan. Det kallas utveckling, men är ändå lite sorgligt att se.




Strax efter fyra kunde vi njuta av en helt fanatstisk solnedgång. Den kala tallstammen ser ännu ensammare och kalare ut i det motljudet...




Tillbaka i Morjärv såg vi resans enda djur - en liten hund;) Dåligt foto men det är taget genom fönstret.

Där serverades också middagen för oss i bistron - fläskfilé och potatisgratäng med fräsch sallad. Vin därtill och sedan kaffe med avec. Man kunde välja mellan cognac och cointrau.


 
I Boden väntade vårt Nordpilentåg och där stod det kvar hela natten.




Haparandastågets två ånglok puffade och pustade efter sin färd. Medan vi passagherare kunde
gå och lägga oss i godan ro återstod mycket jobb för personalen.


**************************************************






Dag 4 Boden - Jörn - Bastuträsk - Ånge - Gävle - Stockholm

Vid 7-tiden på morgonen började tåget rulla söderut igen.


 
Vi satt i en förstaklasskupé och njöt av landskapet vackra höstfärger. Det här är ca 2 1/2 timme söder om Boden.



 
Här mådde vi gott!
Jag minns när jag kröp upp och la mig att sova på en sån där bagagehylla under en skolresa till Duved 1954. Fast då var det ju inte tal om några 1:a klasskupéer, förstås. Jag fattar bara inte hur jag lyckades klänga mig upp där...




Det var ganska kyligt på förmiddagen, så varje gång jag drog ner fönstret svepte kalla vindar in i kupén.



 
På många ställen längs Norra stambanan, jobbar man hårt med att rusta upp järnvägen för att möta moderna krav på säkra transporter av gods och människor. Moderna rallare har effektiva hjälpmedel, när de lägger ny räls.



 
Framåt förmiddagen blev det disigt med regn - men naturen blilr nästan ännu vackrare då.



 
Jag vet inte namnet på varenda plats eller vattendrag som vi passerade, men det är ju egentlige ointressant i sammanhanget. Naturen får tala för sig själv;)



 
Vilken söt liten "halvbom" - men det räcker nog här, där det inte verkar vara så hårt trafikerat.



 
Jag var nästan aldrig ensam om att hänga ut genom fönstret. Här befinner vi oss ungefär mitt i tåget.



 
Ännu ett tågmöte - och Nordpilen kör artigt åt sidan   



  Plötsligt bromsade tåget in mitt ute i ingenstans tycktes det som, men det var vid en nedlagd station som heter Katträsk. Där klev två gubbs av - den ena med en hopfällbar cykel!! Vänliga gliringar förljde dem från gubbsen på tåget.



  Tågtrafiken är viktig på Norra stambanan framför allt för godstransporter.



 
Ett sånt här godståg ersätter många långtradare på våra vägar.



 
I kvällningen närmade vi oss Gävle. Här ligger också Sveriges Järnvägsmuseum som vi passerade precis bredvid - på Rälsgatan.

Framme i Stockholm stra efter halv tolv. Vi övernattade på hotel Continental mitt emot Centralen och somnade ovaggade.

 


************************************************

 

Dag 5 Stockholm - Hallsberg - Karlstad



 
Vi hade rum högt upp med fin utsikt över folklivet vid Centralen. Taxibilarna dirigerades in i sin fil och kunderna anvisades till den första i kön. Så har det minsann inte alltid varit, så det var en stor förbättring.

Bakom de oranga planken pågår arbetet med den nya Citybanan. På planken stod roliga texter som: Sabla vandaler och liknande.



  Tog en liten promenad efter frukost. Vid Klara Kyrka fanns ett ambulerande soppkök - och gäster fanns i närheten.



 
Karlstadtåget kom i tid, gick i tid och var framme i rätt tid.




Regnet kom när vi passrade Södertälje Kanal.



 
Vi hämtade varsin maffig räkmacka i bistron, som bekostades av våra SJ-Prio-poäng. Gratis e' gott!   


 
Hemma igen - och hos oss hade hösten inte alls kommit lika långt som uppe i norr.




Fick välkommet besök av Dotter och Svärson. Satt förstås på balkongen en stund och berättade lite om våra upplevelser medan solen sjönk bakom Herrhagen.


Vi är så nöjda med vår resa. En fantastisk och annorlunda upplevele - även om det är väldigt långt från Karlstad till Haparanda!


Varm kram,

Lambergsfrua    


 













 
 
Ingen bild

Sonen

22 september 2012 19:11

Otroligt bra presenterat, jättekul att läsa och se :)

/ Kram

Lambergsfrua

22 september 2012 19:31

Tack käraste du!
Kram,
Ma

 
Ingrid

Ingrid

22 september 2012 21:06

Tack så hemskt mycket för att jag fick följa med på er tågresa, för genom alla dina vackra bilder och den informativa texten känns det nästan som om var med. Din sista bild är helt magiskt vacker!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

22 september 2012 21:59

Åh, men tusen tack för rosorna du ger mig Ingrid! resan var en upplevelse och sista delen kommer snart.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Maria

22 september 2012 22:11

Kul att se o läsa. Ser fram emot visningen i morgon.Kram

Lambergsfrua

22 september 2012 23:02

Ja, det blir ju lite annorlunda att se bilderna i storformat i TV:n - och jag har inte lagt ut alla här - he he=D
Kramar,
Ma

 
Ingen bild

Anita

22 september 2012 22:49

Oj,va jag har levt mig med i det du berättar. Platser som vi besökt per bil har du fått njuta av per tåg. Det är så rogivande och vackert däruppe fast jag har aldrig varit på hösten utan vår och sommar. Dödafallet som ju är och ser ut precis som namnet säger - ser annorlunda ut än man tror innan man sett det. Torneälven vacker som vanligt ... Norrlands karja skogar tycker jag är en mysig kontrast till vad vi är vana vid här nere. Hoppsan !!! Vännäs !!! Kärt återseende och visst håller du med om att stationshuset är vackert på sitt sätt. Boden är en mysig liten stad också. Där har jag varit på jakt efter leksaker till Jeppe när han var ganska nyfödd. Vet du den där resan verkar väldigt mysig ... Vilka fina vagnar och välordnat det var. Rostbiff blev jag riktigt sugen på nu ... Det var länge sen.
Tack snällaste goaste du för att jag fick följa med till dessa trakter igen ...Väntar spänt på resten ...
Stor kram från mig !!!

Lambergsfrua

23 september 2012 11:37

Vad roligt att du har haft nöje av resan Anita i trakter, som du och Livskamraten känner väl till. Visst är det vackert uppe i norr både sommar, höst och vinter,(har aldrig varit där på våren) men jag tror inte att jag skulle trivas att bo där för jämnan. Å andra sidan tar man trivseln med sig dit man flyttar;)

Jag är så sur på mig själv för att jag inte lyckades få till ett bra foto på Döda Fallet. Jag har visserligen gamla foton från vårt besök med Barnbarnet och traskade ute på de uppbyggda träbroarna - kanske jag ska lägga ut ett av dem.

Visst är de här gamla stationshusen fina! Synd bara att så många av den förfaller sedan stationerna lagts ner - dock inte Vännäs.

Boden besökte vi för några år sedan med Barnbarnet, men då var det i första hand fästningen som lockade och vi övernattade i Luleå.
Stor kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Anita

23 september 2012 09:27

Jaha du Lambergsfrua nu blev jag så fundersam ... Skrev en kommentar sent igårkväll när jag "ögonreste" med er men nu när jag gick tillbaka till din fina blogg för att titta på bilderna igen så kom jag med på den resterande färden mot Karlstad. Det var faktiskt väldigt fiffigt att lägga ihop alltihopa till ett enda blogginlägg !!! Tummen upp för det, vännen !!!
Fantastisk roligt att se och få följa med på eran resa. Att se skillnaden i mellan höstskiftningarna i norr och lite kvarvarande grönska i söder. Räkmackan såg maffig ut och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blev sugen ... Så långt har inte tekniken kommit ännu så man kan bryte en bit som "lästilltugg". Joo nog är det så att gratis är gott !!! och den var inte snålt tilltagen heller ... Tycker du att jag blivit tjatig nu så får du slänga kommentaren. Tack för ressällskapet vännen !!!
Stor kram till dig !!!

Lambergsfrua

23 september 2012 11:44

Ja, det blev kanske lite förvirrande, men jag valde att göra så här för att få allt i ett sammanhang. Jag tycker det känns så tokigt att läsa om slutet först.

Jag såg din första kommentar i går kväll, när jag la ut resans sista del, men var för trött för att svara då.

Jag måste säga att naturens växlingar från sensommar/förhöst hos oss härnere till rena hösten fascinerade mig nästan lika mycket som tågresan i sig. På den här veckan har det förstås hänt en del här också, men vi ligger nog 2-3 veckor efter Haparanda skulle jag tro. Det är jag inte ledsen för;)

Inte tycker jag att du är tjatig! Inte alls! Jag tycker det bara är roligt att du ville göra oss sällskap på resan och tycka till om den också.

Önskar dig och Livskamraten en skön söndag!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
yvonne

yvonne

23 september 2012 12:26

Helt klart värt att vänta på ett sånt här fint resereportage! Man ska inte stressa när man ska berätta om en resa :) Jag har ju aldrig varit högre upp i Sverige än...tja...Mora eller nåt. Kanske dags att ta sig uppåt nån gång. Vi gillar ju visor om rallare och livet då. Svarta Björn var ju en känd rallarmadam som fixade käket! Var er tågnördiga granne med också? Kramar!

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

23 september 2012 14:30

Tusen tack för de rosorna, Yvonne!Det är helt klart en upplevelse att få komma så långt norrut i vårt land. Svarta Björn ja, hon var nog en fascinerande ung kvinna. Hon blev ju bara 23 år gammal. Vi har faktiskt varit vid hennes grav på Tornehamns rallarkyrkogård.

Nej vår tågnördige granne var inte med. Vi pratade om den här resan, men han visade aldrig något större intresse - eller så krockade det man annat som han hade för sig.

Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Herrhags-TK

23 september 2012 19:26

Vilken härlig resa, berättelse & himla fina bilder. Tack för att jag fick ta del av resan! :)

Lambergsfrua

23 september 2012 22:53

Tack själv! Alltid lika trevligt när du tittar in!
Kram,
Lambergsfrua

 
Ruth

Ruth

23 september 2012 23:18

Jisses vilken fantastisk resa Å’du kan då verkligen återge den i bilder och skrift, så fantastiskt vackra foton. Vilken höstfägring det var där uppe i norr, vilken upplevelse att få vara med er på denna resan. Många vackra ord är du värd som har skildrat denna resa, men vill inte köra med upprepning av andras ord. En fantastisk reseskildring med underbara bilder från början till slutet.

Tacksam är jag så det förslår och ger dig en stor kram för detta intressanta inlägg.

http://bernamis.bloggplatsen.se/

Lambergsfrua

24 september 2012 11:30

Åh tusen varma tack för alla superlativ, Ruth! Jag blir jätteglad, att ni som läst om vår resa gillar det - precis som vi gjorde i verkligheten.
Visst var det långt, men med en hel grupp likasinnade fanns det alltid någon att prata tåg med och saker att titta på.

Jag skickar en solig kram tillbaka!
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

24 september 2012 09:44

Vilket fint resereportage du har gjort och så enormt fina bilderna är. Jag ska ta och tipsa några bekanta om det. Det är gamla släktingar till Åke som varit och hälsat på här några gånger, senast nu i sommar och maken, Peter, är tågfanatiker. Det här måste vara något för honom!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

24 september 2012 11:27

Tack för berömmet, Ingrid! Jag blir bara glad om fler vill läsa om vår resa, som vi tycker var så trevlig och intressant. Roligt att det finns fler tågfantaster;) Om Åkes släktingar har dator, kan de även kolla på de här två länkarna

Här kan man läsa om hur personalen fick slita uppe i Boden, medan vi passagerare kunde ta det lugnt.
http://absolutman.wordpress.com/2012/09/20/angloken-pa-haparandabanan-37-avslutande-vaxling-i-boden-och-nordpilen/

Den här länken gillar jag skarpt - ångtåget tuffar fram på nya Haparandabanan
https://www.youtube.com/watch?v=dksbmIEU7yM&list=UUwdq9woGX1su-T-EWHF5Rkg&feature=plcp

Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

24 september 2012 12:07

Har spanat in resten av bilderna nu också, utan Anitas kommentar hade jag inte fattat att du lagt ihop storyn till en enda den här gången, men det var faktiskt rätt bra. Jag hade nog inte pallat det långsamma tempot men å andra sidan går det inte att förneka att det är ett exotiskt och naturskönt land vi bor i. Även om vi saknar fjordar ;)

/ Kramis

Lambergsfrua

24 september 2012 13:57

Jag förstår att det kunde kännas lite förvirrande, men jag skrev faktiskt det allra först på inlägget;) Nåja, huvudsaken är ju att du har "läst" resan nu.
Jag håller med dig om att det var lite slow motion över resan, men det finns en tjusning i det också - om man inte har någon tid att passa förstås;)
Sverige är fantastiskt vackert och mycket beror det nog på alla sjöar, älvar och åar som vi har. Natur som "dubblar" sig i spegelblanka sjöar är en skönhetsupplevelse utöver det vanliga, tycker jag. OK att vi inte har några fjordar, men dem kan vi ju titta på hos grannen =D
Kramar,
Ma

 
wiper

wiper

25 september 2012 10:32

Ni njuter då av livet och jag njuter också av att ta del av ditt fina och väldokumenterade inlägg. Det kändes som om man var med på resan. Jättefina bilder också. Det ser nästan ut som ni bott på Hotell Adlon där vi bott många gånger för där har man sån utsikt. Järnvägsmuseet i Gävle var jag mycket på när jag bodde där på 80-talet och arbetade inom arbetsterapi. Det är en upplevelse att gå omkring där

Så tråkigt att stationshuset är så förfallet. Det är ju ett kulturarv och man tycker att det skall finnas pengar till sånt också för bevarande till kommande gernerationer.

En sån resa skulle jag vilja åka på också med min man.

kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

25 september 2012 12:59

Tack för snälla recensioner, Wiper! Resan var fantastisk och vi ångrar inte en sekund att vi följde med på den.
Vi bodde på hotell Continental, men det finns ju flera bra hotell i området. Adlon har jag aldrig bott på, men hört att det ska bara bra.
Nedlagda järnvägar och förfallna stationshus är tragiskt att se. Visst är det många kulturarv som försvinner på det sättet. Tur att det finns några riktigt fina exemplar bevarade.
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - Tisdag 14 sept 12:38

  Kvällarna kommer allt tidigare och det känns mysigt att tända ljus. Man kan ju hålla kvar lite av sommarkänslan med hjälp av väldoftande lavendel på ljusglaset.  Jag väljer att kalla den här tiden på året för sensommar, även om tidig höst är mer m...

Av Lambergsfrua - Fredag 9 april 16:45

  Det senaste året har helt överskuggats av Covid-19 med alla skrämmande rapporter om antal smittade, döda och biverkningar av olika vacciner. Mannen i Mitt Liv och jag har i möjligaste mån hållit oss isolerade och bara träffat vära närmaste utomhus...

Av Lambergsfrua - 17 december 2020 14:52


2020 är ett år som inte liknar något annat vi har upplevt och det närmar sig sitt slut. Den här julhelgen blir annorlunda för alla och även ensam för många. Vi kan inte träffas och umgås med familj och vänner som vi hade önskat, men på något sätt kom...

Av Lambergsfrua - 10 oktober 2020 15:19


Temperaturmässigt har vi inte fått höst här riktigt än, men det handlar nog bara om dagar, innan vi också har glidit in i den mörkare årstiden.Pandemin gör tillvaron lite ensam, men vi gör allt för att undvika smittan och håller oss på vår kant.   Då...

Av Lambergsfrua - 8 september 2020 15:15

Juli blev en blöt och förhållandevis kall månad, den månad då så många hade semester. Däremot bjöd både juni och augusti på fint sommarväder, ja några dagar till och med i varmaste laget för oss silverrävar.   Den här sommaren liknar ingen annan. Cor...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se