Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 29 november 2012

Julstök

Av Lambergsfrua - 29 november 2012 16:13

Vädret ska jag inte tala om idag. Däremot ska jag tala om våra julförberedelser. MiML har gillrat upp all julbelysning i fönstren och på balkongen. Det sker alltid under viss frustration. "Nog hade vi en timer till den stjärnan"? "Visst ska det finns en längre skarvsladd"? Och liknande.


Mitt jobb är i att snygga till alla trassliga härvor med sladdar, som ringlar på golvet och det är alltid en utmaning. Ner på knä, snurra samman de som går att snurra samman och dölj så gott det går bakom gardinerna - och trägen vinner. Jag har ju fått en viss vana under årens lopp och nu ser det presentabelt ut.  Konstigt bara, att det börjar bli en utmaning att ta sig upp från golvet sen också...



Två julstjärnor är inhandlade. Det gjorde vi häromdagen, när det var plusgrader. De är så ömtåliga för frost och kyla, att de kan dö på den korta vägen från affären till bilen. Det har jag råkat ut för en gång, men man lär sig av misstagen.


Julgardinerna i köket och i arbetsrummet är strukna och på plats. Det är så behändigt att MiML är 1,93 i strumplästen. Han fixar gardinbyten lätt som en plätt - utan stege. 


Och så har jag bytt header på bloggen. Stort tack till min go'a vän som hjälper mig med det arbetet!


Snart kommer Dottern och Svärsonen hit för att prata bort en stund.
Önskar er alla en skön kväll.


Varm kram,

Lambergsfrua   

 
 
Anita

Anita

29 november 2012 17:08

Oj vad långt du kommit med adventsföreredelserna. Här har inte skett nånting. Men om en timme åker Livskamraten iväge några timmar och då skall jag böka runt här. Var så god !!! kul att du ville använda dem. Kommer två till så småningom. Vi har mycket snö nu och posten kom inte förrän klockan halv 5. Vintern är här !!! Ha det gott min goa vän !!!
Stor kram!!!

http://resenarskan.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

30 november 2012 12:40

Tack snälla!
Vi hade nog inte varit så effektiva om det inte varit för att vi åker bort snart. VIll ju ha allting klart innan dess.
Jag har förstått att det har snöat rejält hos dig och på många andra håll i landet. I Roslagen har de ca 30 cm blötsnö... Än så länge har vi barmark men det är -3, så jag hoppas det inte kommer någon nederbörd;)
Varma kramen!
Lambergsfrua

 
Ingrid

Ingrid

29 november 2012 17:31

Jag har också adventspyntat och upptäckte att jag måste nog skaffa en elektrisk adventsstake eller stjärna till sovrummet. Och så ska jag också köpa hem julstjärnor. Och jag har adventspyntat lite på bloggen också. Det är bara adventsstaken som fattas där, men den väntar jag med tills på lördag.

Din header är jättefin!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Lambergsfrua

30 november 2012 12:43

Jag tror ganska många har advenstpyntat nu. Man vill så gärna tända ljusen för att skingra mörkret. Jag tycker man får komplettera något nästan varje år om inte annat så kan det behövas en ny lampa någonstans.
Tack för berömmet, men jag kan bara ta åt mig äran för själva fotot.

ha en fin dag!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

margareta wårenius

29 november 2012 19:17

Man får inte ha bråttom metodisk och lugn måste man vara innan advent och julvekorna. Sen vaknar hon en morgon med hjärtklappning och undra var julgransfoten kan finnas!

margareta

Lambergsfrua

30 november 2012 12:44

Ja men precis så är det, Margareta! Som tur är har vi en konstgjord gran, så jag behöver i alla fall inte orora mig för julgransfoten;)
Kram,
Lambergsfrua

 
yvonne

yvonne

29 november 2012 19:59

Det blir nog lite ljusuppsättningar i morgon här, och det får jag klara alldeles själv! Fast det där med att ta sig upp från golvet känner jag faktiskt igen...jag ser ut som en skölpadda som hamnat på rygg tror jag! Haha! Ha det så himla gott!!

http://yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

30 november 2012 12:47

Sköldpadda?! En bra liknelse:) Jag känner mig oftast smidig som en betongblandare, när jag ska upp igen ;)
Ha det bra du också och lycka till med belysningen!
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

30 november 2012 10:04

Jättefin rubrikbild, riktigt stämningsfull. Dessutom gillar jag att det är en julbock med i stället för änglar och Jesusbarn ;) Minusgrader här i dag och dessutom fuktigt, så det är ganska rått i luften. Precis vad man kan förvänta sig mao. Hoppas kunna se skidsprinten i dag och dessutom ska jag fila lite till på mitt senaste mästerverk. Det börjar faktiskt kännas lite roligt att skriva igen. Vad gäller julpynt ligger vi i lä vid sidan av ert hem. Vi har en liten "Cape Coral-gran" och en ljusslinga, men det är allt. Med lite "tur" ska vi ju ägna julledigheten åt flyttstädning och då är det ingen idé att pynta för mycket i onödan. Fast levande ljus är alltid trevligt förstås. / Kram

Lambergsfrua

30 november 2012 12:54

Tackar! Men som vanligt kan jag bara ta åt mig äran för fotot. Sedan är det vännen Anita, som skapar stämningen - och jag får önska vad jag vill ha med. Då blir det profant innehåll;)

Vi har också minusggrader, barmark och råkall nordan. Tur att vi har en hel del innesysslor idag, för promenad lockar inte direkt.

Jag ska börja läsa din novell idag också, så jag återkommer om den.

Cape Coralgran kan aldrig bli fel och som sagt, förhoppningsvis får ni pyssla med packning i stället för att pynta. Vi håller tummarna!

Stora kramen från oss båda,
Ma

 
Loka

Loka

30 november 2012 14:36

Säger som sonen- otroligt fin header.
Nej inte är vädret mycket att hänga i granen just nu. Fortfarande grått och kallt och ingen snö! Det är kallare utan den, nu får den komma, det är ju första december imorgon.

Sköt om dig och ha det så gott med främmandet =)
Kramar

http://norrglimtar.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

30 november 2012 17:57

Tack snälla för de rosorna! Jag får alltså hjälp att skapa den från mitt eget foto - och jag blir alltid lika nöjd med resultatet. Min vän är så duktig med sånt här.
Jag kan inte riktigt fatta att vi går in i december i morgon. Jag tycker november har flugit förbi i ett nafs.
Ha det gott och var rädd om dig! Varm kram,
Lambergsfrua

 
wiper

wiper

1 december 2012 09:20

Jag gillar din vackra och stämingsfulla julheader. Ja du det är mycket med julbestyr nu och vi har inte hittat alla julsaker det fattas massor.

Känner igen detta med trassliga sladdar, vilket tålamod du har för jag lämnar över till gubben annars blir jag på dåligt humör ;)) Det är verkligen bra att ha en lång man men din man är ändå längre än min som är 1.86

Ha en härlig lördag
varm kram och hälsa din man. Mr T hälsar till er

http://wiper.bloggplatsen.se

Lambergsfrua

1 december 2012 12:35

Tack snälla du! Fotot är mitt och sen har min gora vän skapat julstämningen. Vi har fått upp alla ljus och saker som ska fram nu. Tålamod har jag bara ibland - när jag ger mig katten på en sak;)

I eftermiddag ska vi äta gott och se hockey live. Jag tror ju inte att Färjestad vinner mot Modo, men hoppet är det sista som överger oss;)

Ha det riktigt gott och hälsa tillbaka!
Varm kram,
Lambergsfrua

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards