Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 2 mars 2013

Av Lambergsfrua - 2 mars 2013 13:15

Mars månad har börjat som februari slutade - med sol, plusgrader och dagsmeja. Mars är vårmånaden, som Linné kallade såningsmånaden. Än kan man inte så på friland i våra trakter, men inomhus går det säkert bra i väntan på vårens intåg.


Mars är en händelserik månad och bjuder på både Barnbarnets födelsedag, Vårfrudag, vårdagjämning och ändring till sommartid! Dessutom kommer påsken redan mars i år.


"Mars med sitt långa skägg, lockar barnen utom vägg", rimmade man förr och med skägg menade man då istappar.



Så här såg det ut på vår balkong för nästan på dagen 7 år sedan - den 5 mars.


 
Många personer har genat över Tjärnens is i vinter och glada hundar har skuttat omkring där. Kanske också en och annan hare, för såna finns här på Lamberget, liksom räv. I går eftermiddag, när vi satt på

balkongen, glänste solen i spåren ute på isen - och jag tyckte att några av spåren bildade ett hjärta. Visserligen fattades det några spår uppe till höger, men jag är inte så petig.

"Ja ja, med väldigt god vilja livlig fantasi kanske", sa Mannen i Mitt Liv.




OK, då har jag väl begåvats med både ock. Bara för att visa, har jag fyllt i spåren med gult här - och visst är det ett hjärta.    



 

Där utanför balkongfönstret kom plötsligt en vinterslö fluga surrande, troligen på sin premiärtur. Jag tänkte förstås fotografera den, men hann inte. Mannen i Mitt Liv är milt sagt minimalt förtjust i flugor. Snabb som en kobra  fick han upp fönstret, fram med flugsmällan och smackade till premiärflugan - och där låg den stackarn med vingarna fladdrande i blåsten. Så jag fick nöja mig med en bild av en tillplattad premiärfluga.


Jag önskar er alla en bra fortsättning på den här lördagen.

Varm kram,

Lambergsfrua

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards