Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under mars 2013

Av Lambergsfrua - 16 mars 2013 11:30

Tiden rusar iväg och plötsligt inser jag, att det bara är dryga veckan kvar till påsk! Jag har svårt och tänka mig, att det hinner blir en påsk i vårens tecken - men jag hoppas förstås.


Det innebär också att det bara är dryga veckan kvar till Barnbarnets födelsedag, något som självklart måste firas. Han får nog något mer än det traditionella påskägget.  Eftersom vi tycker det är roligt att ge något, som han verkligen vill ha, har vi bett om en önskelista. Där finns vettiga saker och däribland en del tekiska prylar, som vi inte ens visste vad det var. Nu har vi utökat både vårt ordförråd och vår kunskapsbank...*skratt*


I går hade vi trevligt besök på vår balkong. Nej inte Dottern och Svärsonen utan en granne och hans mamma från Östersund. Hon har just köpt en bostadsrätt i föreningen och ville förstås prata lite om flytten hit. Spännande!


 

Dottern är i Trysil den här helgen och åker skidor tillsammans med arbetskamraterna. Jag hoppas det är lika fint där som på fotot från Sunne.



Svärsonen är inte det minsta avundsjuk. Han är bara innerligt tacksam att slippa ge sig ut i snö och kyla och mest av allt att slippa göra det med hala plankor fastspända på fötterna. Han föredrar sol och värme på en strand.


Det ser ut som att solen ska kunna ta sig fram genom molnen idag, men inget är säkert. Det är bara några minusgrader, så lite "stavtrav" efter lunch känns helt rätt.


Hoppas ni får en skön och trevlig dag!

Varmn kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 14 mars 2013 11:30

I mars duggar fördelsedagarna tätt i vår vänkrets och idag fyller Bettan i Nacka "pensionär" - fast hon har inte lagt av helt ännu. Duktiga vikarier finns det alltid behov av inom alla yrken.


Vi bockar och gratulerar med lysande blåeld på en gotländsk strandäng.

I natt var det -19 hos oss, men nu har det stigit till mer humana -7. Solen skiner, så förhoppningsvis minskar kylan ännu lite mer framåt dagen. Då blir det "stavtrav" för att få lite sol på nosen - och nödvändig motion av "volangerna".


En bra dag önskar jag er alla.

Varm kram,

Lambergsfrua   



Av Lambergsfrua - 13 mars 2013 11:55

Igår var det till största delen snö- och isfritt på gator och gångvägar och unga Fröken Vår kändes inte alltför långt borta. I natt visade Kung Bore vem som bestämmer och skrämde tösen rejält. Han bredde ut sitt vita täcke över stora delar av vårt land - och ger på så sätt snöröjarna extra klirr i kassan. Jag tror minsann att de och Kung Bore står i maskopi med varandra.   

Förra året den 13 mars hade vi barmark och +12. Isen hade gått upp och änderna plaskade glatt omkring i det kylslagna vattnet. Ja ja, det lär väl inte dröja så länge, innan vi får uppleva dne glädjen igen.

Önskar er en fin dag!

Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 12 mars 2013 13:30

I dagens NWT såg jag en humorbild som faktisklt fick mig att skratt högt: En kvinna står franför ett torgstånd, där man säljer kött. Hon frågar: "Har ni något helt utan hästkött"? Handlaren svarar: "Jaa, vi har slanggurkor"!   


Det är väl ungefär så det känns nu, när så mycket inom livsmedelsbranchen är något helt annat än vad det påstås vara. Fast jag gillar rökt hästkött, som ju går under namnet hamburgerkött. Man får ju vara tacksam, om det verkligen är hästkött och inte riktiga hamburgare - alltså folk som bor i Hamburg.   


Vi tillhör dem som själva scannar våra varor på ICA Maxi. Vi tycker det är både snabbt och smidigt - och ganska roligt. Ibland blir man kollad och får packa upp alla varorna i kassan, men det är inga större problem. Det är ett tag sen sist nu, så vi blev inte alls förvånade, när vi datorn uppmanade oss, att tillkalla personal. Men det var inte alls frågan om en sådan koll. Den vänliga unga kassörskan kom snabbt, tryckte in sin kod och började skratt lite generat - det var ålderskoll!!!  


Egentligen var det väldigt bra, för vi hade köpt några öl för att bjuda kvällens gäster på. Datorn reagerade på scanningen "öl" och kunde ju inte gissa att kunderna var två silverpantrar, som klarade åldersgränsen - med råge. Vi fick oss i alla fall ett gott skratt.


Jag önskar er alla en bra fortsättning på den här dagen.

Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 11 mars 2013 16:30

Förra året skaffade jag mig en ny datorskärm och som den generösa person jag är, överlät jag min gamla  ganska lilla skärm till Mannen i Mitt Liv. Den var i alla fall större än den han tidigare hade.   


Med tiden insåg han, att den kanske var i minsta laget - eller rättare sagt omgivningen ansåg det...
Då kom jag på den geniala idén att själv köpa en ny större skärm och skänka min årsgamla skärm till honom. När MiML väl vant sig vid tanken, gav vi oss iväg till Wermlandsdata, där vi fick hjälp av den alltid lika trevliga och kunniga personalen. Traskade därifrån med en stor skärm.


 

MiML:s lilla skärm la jag beslag på och sedan käre Barnbarnet fixat och donat med sladdar och hopkopplingar, har jag nu två skärmar - som den värsta trafikledare *flin*


 
MiML är väldigt nöjd med sin stora skärm också. Så nu är alla nöjda och glada. Om vi behöver så stora och många skärmar? Men kära nån, vem har talat om behov? Här handlar det om rent och skärt ha-begär från min sida. Det är väl inte riktigt politiskt korrekt, men jag har i alla fall tillfört samhället momspengar genom mitt köp *flin*


 
Vi har haft några riktigt kalla nätter och soliga dagar men utan dasgmeja. Förra veckans plusgrader gick hårt åt den fina snögubben, som några byggde på isen här utanför och jag fotograferade den 20 februari. Nu ser den lite ankommen ut. Det ska bli spännade och se hur länge den orkar stå emot nya attacker från Gumman Tö - för hon står redo med sin kvast och rejäla galoscher på fötterna och räknar tydligen med att jobba nästa vecka igen.


Ha en riktig bra fortsättning på denna måndag!
Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 8 mars 2013 17:45

Igår fick jag äntligen se årets första krokus i vårt närområde. Visst blir man glad!



Intill en värmande södervägg lyser den som en liten sol och påskliljorna har också kommit en bra bit upp ur jorden. 


 
Utanför rabatten mellan husväggen och asfaltsgången har ett par krokus kämpat sig upp - vilken växtkraft!


Igår gjorde vi ännu ett besök på Chilli för att köpa en tvålpump till köket.
 
Nu är det så här fint i vårt kök.


Jag önskar er alla en trevlig helg!

Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 7 mars 2013 15:15

Idag fyller vännen Tommy jämna år och vi gratulerar så hjärtligt och hoppas dagen blir trevlig på alla sätt och vis. 


Självklart hissar vi flaggan också!

Vi har en härligt solig senvinterdag här idag - eller är det kanske inte rentav vår.

Önskar er alla en fin fortsättnng på den här dagen.

Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 4 mars 2013 16:30

Vi har en vän i Stockholm, som jag gratulerade på födelsedagen i februari. Då berättade hon att hon hennes man firade födelsedagen i Durban långt borta från mörker, snö och kyla. Idag fick jag ett nytt sms från henne. Just nu är de i Kapstaden och flyger till Victoriafallen i Zimbawe i morgon.


Avundsjuk? Jag? Näärå! Jag och MiML har idag varit på IKEA på jakt efter snygg förvaring för returavfall. Inte bara snygg, boxarna ska få plats i våra skåp också. Hittade inget lämpligt, men kom därifrån med en ny dörrmatta och en lutande ställning till "lappen".



Sen besökte vi nyöppnade butiken CHILLI. MiML kan tänka sig många andra aktiviteter, som är hundra gånger roligare än att traska runt bland möbler och inredningsprylar. Därför var det inte svårt att övertala honom, att placera sig i en riktigt snygg chersterfieldfåtölj vid kassan. Sedan botaniserade jag bland allt snyggt, roligt och fräscht. Möblerna intresserade mig inte speciellt mycket däremot inredningsdetaljerna.


Då vi lämnade butiken hade jag med mig en påse med några nya bordstabletter och en keramikflaska med pump för diskmedel.


Så vad är väl en rundresa i södra Afrika mot en shoppingrunda på Bergvik? Hm - tja - hm - troligen alldeles, alldeles underbart!


Önskar er alla en skön måndagskväll.
Varm kram,

Lambergsfrua   

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards