Lambergsfruas  blogg

Direktlänk till inlägg 25 maj 2013

Vår resa till Azorerna del 3 - Tvillingsjöarna

Av Lambergsfrua - 25 maj 2013 17:30




I vårt fotoalbum från besöket 1986 hittade jag den här kartan över Sao Miguel. Den turen jag beskriver nu, omfattde alltså den centrala och västra delen av ön.  De rödprickade vägarna på den gamla kartan, får man försöka bortse från. Som vanligt är de flesta av mina bilder klickbara till större format.



 
Den här bilden är från samma år, men faktum är att mjölk från en del gårdar fortfarande transporteras på detta sätt till små minimejerier, som ligger utspridda i landskapet. Tyvärr hann jag aldrig forografera den vi såg nu.



Däremot hann jag "knäppa" den här mjölkskjutsen. 


 
Böljande vackert landskap och så havet långt därborta. Buskarna i förgrunden är hortensia, som ännu inte börjat blomma. Buskarna växer alldeles för bra, så längs vägarna beskärs de kraftigt för att inte inkräkta för mycket på vägbanan.



Förra gången vi besökte vi ön i slutet av juli och då såg det ut så här - blommande hortensia överallt.


 
Från utsiktsplatsen Visto do Rei har man en strålande utsikt över Tvillingsjöarna. De ligger i den stora kratern Sete Cidades, som är 12 km i omkrets. De  är mest kända för sina färger, den ena är grön och den andra är blå - något som inte framgår särkilt tydligt på mitt foto. Den Gröna Sjön närmast sägs få sin gröna färg avden omgivande skogen, som speglar sig i vattnet. Blåa Sjön längre bort lär få sin färg från himlen. Kanske var det på grund av molnen, som den Blåa Sjön inte var särskilt blå just då...


Enligt legenden blev en blond och blåögd prinsessa förälskad i en mörkhårig fåraherde med gröna ögon. Det passade inte pappa Kungen ocn mamma Drottningen, men de gav ungdomarna tillåtelse att träffas en sista gång för ett farväl för alltid. De två grät då så ymnigt, att två sjöar bildades - en blå och en grön.



Utsikten åt andra hållet från Vista do Rei mot havet var minst lika vacker. Det var azaleornas blomningstid - och det finns massor av dem.


1985 byggdes ett stort femstjärningt lyxhotell häruppe med utsikt över sjöarna och havet, Monte Palace. Nu är det så att platsen ofta är insvept i moln, som ger noll utsikt och på den tiden var vägarna hit upp mycket dåliga och resan från flygplatsen vid Ponta Delgada tog flera timmar. Gästerna uteblev och redan året därpå stängdes hotellet och lämnades helt åt sitt öde med all inredning, förråd och till och med en exklusiv vinkällare.


Man hade vakter och ilskna hundar för att hålla borta eventuella klåfingriga personer. Trots det lär det finnas många hem i trakten, som har dyrgripar i sina hem, bland annat bekväma möbler, sängkläder och textilier. Jag har en känsla av att vakterna kanske såg åt ett annat håll ibland - mot en liten slant...


Nere i kratern vid stranden till den Blåa Sjön ligger den lilla staden Sete Cidades. Där tog vi en paus för kaffe - men vi tre valde svalt vitt vin, som avnjöts i trädgården med blommor och apelsinträd. Vägen hit ner var brant och smal. Det påstås finnas människor därnere, som aldrig någonsin varit upp på kraterkanten, men det tror jag nog var vanligt förr. Knappast idag - men man vet aldrig. 


Staden är i stort sett självförsörjande och de produkter man inte har själv, byter man till sig av grannarna. Du har höns, jag har mjölk, jag har potatis, du har kål och så vidare.



Ner till sydkusten och tillbaks till Punta Delgada igen och vårt hotell.  En dag full av upplevelser och fantastiska naturupplevelser.


MEN HÅLL UT - DET KOMMER MER ATT OM DENNA FANTASTISKA Ö!


Varm kram,

Lambergsfrua   




  

 
 
Ingen bild

Anita

25 maj 2013 18:58

Hahaha ... Säkerhetskoden nu är uffe. Det du !!!
Tvillingsjöarnas olika färger märktes och med dina ord syntes de allt mera. Kärlekshistorien var tragisk och jag hoppas den inte var sann ... Mjölken måste ju må dåligt av att forslas i den värmen på en hästkärra för det tar väl lång tid i anspråk medan solen gassar. Tänk va fint med blommande hortensior överallt. Det skulle jag vilja ha också ...

Du har säkert rätt i dina misstankar om vakternas blindhet för en liten nätt slant ... Vinkällaren skulle jag själv gärna besöka ... njaa, en liten slant skulle jag väl kunna gräva fram för att ha med mig vin hem som ett litet minne eller hur?? Det kanske inte har varit så begärligt att ta heller eftersom man säkert kan köpa vin för småpengar i det landet.

Tack snälla för suverän guidning och din berättarkonst gör det hela så fantastiskt roligt och roande. Ser naturligtvis fram emot nästa omgång. Den som väntar på något gott ...
Stora kramen och stort TACK även denna gången från mej !!!

Lambergsfrua

25 maj 2013 22:32

Vad kul att säkerhetskoden var uffe - tänk vad det kan toka till sig ibland;)

Det är nog ingen fara med mjölken. Den forslas inte långt, för de små uppsamlingsplatserna med kyltankar ligger ganska tätt. De som bara har ett mindre antal kor har ofta inte råd eller möjlighet att bygga ett effektivt kylrum. Då fungerar det här systemet bra.

Vår guide hade själv varit inne i hotellet för något år sedan och såg inte röken av varken vakt eller hund - men inte heller något att ta med sig. Jag är säker på att vakterna med glädje tog emot en liten slant för att titta bort...

Tack för att du inte tröttnar på mina långa inlägg. Det kommer mer, men jag vet inte riktig när;)

Stora kramen,
Lambergsfrua :)

 
Yvonne

Yvonne

26 maj 2013 07:57

Fortfarande lika kul att följa med er här! Det är jättebra att pytsa ut såna här berättelser i lite småportioner, det är bara sååå roligt att läsa om ställen man inte varit på. Och du gör det så bra. *väntarmedspänningpånästa* Kram!

http://www.yvonneeblogg.blogspot.com

Lambergsfrua

26 maj 2013 11:39

Tack, Yvonne! Vad glad jag blir att du orkar följa med på resan och tycks trivas:) Håller med dig, man kan inte göra ett enda långt inlägg. Det skulle ingen orka läsa, inte ens jag själv. Jag tycker att inläggen blir ganska långa ändå, men det finns så mycket jag vill visa och berätta, då det får bli som det blir.
Varm kram,
Lambergsfrua

 
Ingen bild

Sonen

29 maj 2013 06:10

Jag lider lite med folk som satsar stort på sina drömmar, som med det där hotellet ovanför tvillingsjöarna, men samtidigt är det väldigt många som är helt aningslösa. Varför inte kolla sådant som väder- och terrängförhållanden innan man börjar? Obegripligt.

"Legenden" om prinsessan och fåraherden låter som något en trött förälder hittat på för att få tyst på ett frågvist barn, ha ha. De gröna kullarna är verkligen läckra. Hur är det internet och bredband på öarna? Man kanske skulle flytta dit. ;)

Kram

Lambergsfrua

29 maj 2013 15:12

Vad gäller det storslagna hotellet ovanför Tvillingsjöarna drabbade konkursen ett konsortium med investerare från Schweiz och Tyskland om jag inte missminner mig. De byggde ett par andra femstjärniga hotell på ön och de går bra.

Lite gulligt det där med prinsessan och fåraherden - en alldeles utmärkt go'nattsaga :)

Jodå det finns både internet och bredband, även om det stundtals var lite segt. Det fanns två gästdatorer nere i lobbyn, där pappa kollade senaste nytt och sportresultaten - i omvänd ordning förstås :))
Stor kram,
Ma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lambergsfrua - 19 februari 2023 12:45

  Januari brukar kallas  årets "längsta" månad. Den är mörk och många suger på ramarna efter julens julklappsutsvävningar. Vi har inte de problemen, men jag tyckte nog att årets januari var alldeles ovanligt mörk med sina korta dagar och långa nätte...

Av Lambergsfrua - 30 augusti 2022 20:15

  Morgnarna blir allt kyligare, kvällarna kommer allt snabbare och nätterna blir allt mörkare. Det verkar faktiskt som att hösten står och stampar i farstun. Men fortfarande har vi sensommar, så än behöver han (för det är väl en han?) inte göra sig ...

Av Lambergsfrua - 22 juni 2022 14:47

  Våren kom sent men nu har vi plötsligt passerat sommatsolståndet! Hur kunde det gå så snabbt??   Och det är ju nu sommaren börjar egentligen. Vi har många fina sommardagar och ljusa kvällar att se fram mot och njuta av.Allt gott önskar jag er fram...

Av Lambergsfrua - 11 juni 2022 12:45

 Vintern försvann och våren var efterlängtad men ack så tveksam. Det betydde att vi fick njuta lite längre av den, innan den plötsligt övergick till sommar. Här syns en flod av krokus i Museiparken.Maj och juni blommar mest heter det i ramsan och de...

Av Lambergsfrua - 10 mars 2022 12:30

  Vi Vi fick riktig vinter här i februari med ca 30 cm snö, som låg kvar ett tag. Snöröjarna jobbade dygnet runt, men hade ändå svårt att hinna röja allt,  innan mer snö föll. Följden blev halkolyckor och bland annat inställda tåg och bussar. Det bl...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards