Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 18 augusti 2013

Av Lambergsfrua - 18 augusti 2013 10:00

DAG 3 HELSINGBORG - FALSTERBO - LÖDDEKÖPINGE 
Vi började dagen med att ta oss ner till Falsterbo och goda vännen E bor med sin katt sedan många år.
Eftersom min pappa var från Malmö har jag ett speciellt förhållande till de här trakterna. I Falsterbo badade jag som barn för allra första gången i "riktiga havet" och kan lätt minnas, hur dynernas vita sand gnisslade under fötterna för varje steg jag tog mot det klara och salta vattnet.


Vännen E. har en fin liten trädgård, där hon gärna planterar blommor som drar till sig humlor och bin. Dessutom odlar hon både potatis, grönsaker, bärbuskar och fruktträd om än i liten skala. Tyvärr hade sommarens torka gått hårt åt växtligheten. "Regnvädren blåser förbi oss här i Falsterbo och drar in över Landskrona" sa hon lite uppgivet.  


Hennes katt är en lugn och lite avvaktande herre på hela 13 år. Han betraktade oss inkräktare med milt överseende.


Quiche Lorraine med fräsch sallad till smakade mycket bra. Även om det faktiskt är tre år sedan vi sågs senast flöt samtalet på hur lätt som helst. Vi harju hållit kontakten via brev och mai.


Katten hade naturligvis en vattenskål, men föredrog det friska kalla vattnet - direkt ut vattenkranen.


Framåt eftermiddagen drog vi oss norrut till Löddeköpinge, där vi välkomnades av min kusin M. och hennes man. Även deras lilla trädgård är prunkande. Man märker att det är stor skillnad på växtzon 1 och V...

 

Vi hade som vanligt mycket att prata om. Vi satt ute i trädgården bland blommor och humlor - och fjärilar. Vi åt en härlig 3-rätters middag som senare avslutades med kaffe och dessertpaj.

DAG 3 LÖDDEKÖPINGE - KRISTIANSTAD - LAHOLM
Vi hade läst att järnvägsmuseet i Kristianstad hade renoverats och hade mycket att erbjuda tågfantaster som MiML och mig. Alltså styrde vi kosan dit.


Ute på spårområdet stod ett fint gammalt ånglok med vagnar. Hm, det såg lovande ut.

Inne i den gamla ombyggda vagnhallen fanns en fotoutställning och lite allmän info om järnvägsbyggande. Två små modelljärnvägar drog förstås till sig vårt intresse, men tågen stod stilla "på grund av tekniskt fel, som vi ska lösa så snart som möjligt". Det klingade oroväckande likt SJ.


Vid den nya perrongen i f.d vagnhallen tog Mannen i Mitt Liv ett snack med stinsen,. som tyvärr inte var särskilt meddelsam.   


Själv fick jag sällskap av en elegant klädd rersenär, som tydligen väntade på sitt tåg. Jag anar att hon fick vänta länge...*Flin*

Ett lok med vagnar, en spårbunden lastbil, en rälsbuss och ja, så var det inte så mycket mer att titta på. Jag måste nog säga att det museet var en besvikelse - men det kostade inget att gå in där.


Vi tog oss sedan till den lilla idylliska staden Laholm vid Lagan. Det är här Björn Hellberg har sitt hem. Vi hade bokat rum på Stadshotellet vid Hästtorget.

 
1882 invigdes hotellet med en stor bal i festsalongerna. Handlaren Henrik Hemriksson "Kungen av Laholm" ville att staden skulle utvecklas. Då måste man kunna erbuda gästerna "ett gott bord och en god säng".

Sedan 2002 har hotellet renoverats och varje rum har sitt tema efter olika årtionden - det har blivit ett Retrohotell.

 
Redan innanför den kraftiga och tunga porten möts man av en riktig hatt - och slipsparad.


Vi fick 1900-talsrummet som också kallades Kungasviten. Oscar II bodde här vid sitt besök i Laholm 1905. Det är hotellets enda rum med balkong och på bilden kan man se hur fint balkongen är dekorerad med flaggor vid beöket. Där steg kungen ut och vinkade till folket. 


Tidstypiska möbler i vinröd plysch och mahogny, äpplen i en vacker tennskål och telefon på väggen - och en fullt modern plattskärms-TV. 


Sängarna var mycket sköna. Det var bara "ramen" som var  från 1900-talets början. Jag bör kanske tillägga att badrummet var helt modernt och helkaklat. Jag tror inte att man hade kunnat locka gäster med utedass på bakgården.   Fast det hade man kanske inte heller då, vid kungens besök ...

Intressant informationstavla om det aktuella årtiondet fanns i varje rum. 

I trappan ner till bottenvåningen stod vevgrammofonen redo att snurra igång och på väggen hängde inramade tapeter från de olika årtiondena. 


Efter ett par regnskurar gav vi oss ut på upptäcktsfärd. Gammalt och nytt möts vid Stortorgets gamla telefonkiosk. Jag har min lilla moderna smartphone i handen.

 

 

 

FORTSÄTTNING FÖLJER DEN 19/8 KL. 10


 






Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards