Lambergsfruas  blogg

Teater och bio

Av Lambergsfrua - 17 november 2013 22:30

LÖRDAG

Förra lördagen följde vi med Gruppresors buss till huvudstaden för att gå på teater. Det var SPÖK på Cirkus som lockade. Svärsonen ställde upp och skjutsade oss till stationen i arla morgonstunden.

Vi bodde på trevliga Royal Viking alldeles vid Centralen. Vår sänggavlen var av det originellare slaget.

På Centralplan har Tornbergs klocka kommit tillbaka till sin plats efter en välbehövlig renovering med ny färg, nytt bladguld och allmän översyn av urverket.

När den först kom på plats 1910 blev den snabbt en populär mötesplats. Sen dess har den funnits på många olika platser på Centralen, men togs bort helt, när tunnelbanan byggdes på 1950-talet. I många år fanns den sedan hos Posten i Tomteboda - men har nu hittat hem igen.

Det var regnigt och grått, men vi tog en liten promenad ändå. Sergels Torg är under ombyggnad och Öhrströms glaspelare mörklagd. Betongskivor som torget vilar på har mattats ut och det läcker in i taket på butikerna som ligger under.

Bussen tog oss till Cirkus på Djurgården och SPÖK, musikalen som Björn Skifs och Bengt Palmers skrev 1981. Den blev en dundersuccé då och spelades i hela två år på Maximteatern.

Den nya upplagan har fått växlande kritik, men vi hade i alla fall mycket roligt åt tokerierna på scen. den härliga spelglädjen hos artisterna - och vilka dansare! Jag kan varmt rekommendera den.

SÖNDAG

På söndagen hade vi planerat att strunta i bussresan hem och i stället ta oss till Årsta Brygga för att besöka goda vänner på Utö. Hela veckan hade det varit strejk på båtarna dit ut liksom på en del båtlinjer nere i Göteborg. Vi trodde nog, att parterna skulle komma överens ganska snabbt, eftersom strejken i Stockholms skärgård slog så hårt mot de boende där.

Många av dem pendlar till jobb på fastlandet. Utö värdshus till exempel fick stora problem att få ut  bland annat konferens- och helggäster , matleveranser och de anställda som bor på fastlandet. ICA-butiken var i stort behov av sina leveranser, högstadieeleverna saknade sin skolskjuts och post och tidningar uteblev - om man inte anlitade en sjötaxi för 1.500 kronor enkel resa förstås.

I jämförelse kändes vår uteblivna resa ganska futtig - även om vi så innerligt gärna hade önskat få träffa våra vänner därute. Det blir ju inte så ofta, när man bor åtskilliga mil från varandra.

Vi hoppades i det längsta, men icke, sa Nicke. Nåja, vi gjorde det bästra av situationen. Eftersom vi hade köpt en icke ombokningsbar tågbiljett i första klass med middag (jo, ibland måste man få lyxa till det lite), valde vi att stanna i Stockholm.

Söndagsvädret var inte det allra bästa, men helt OK för lite stadsvandring.

Över Drottninggatan svävade ett spöke som tydligen förirrat sig vid Halloween. Det såg ut att vara ett vänligt och glatt spöke och det var inte många som tog notis om det - eller ska man kanske kalla ett spöke för hen ;)

I början på Drottninggatan mot Gamla Stan ligger butiken Bok & Bild, som förutom böcker säljer alla typer av kort, vykort och gratulationskort till mycket låga priser. Och det är fina kort, inget krafs. Dessutom har de ett stort urval av klistermärken för 5 kronor/förpackningen. Såna märken använder jag gärna på brev och kuvert till vänner, som inte har dator. Jo, det finns faktiskt såna personer.

Efter traskandet kände vi för att sitta ner och vila benen en stund. En trappa ner i PUB-varuhuset ligger Café Sense, som vi besökt några gånger och tycker om. Den här gången nöjde vi oss med varsitt glas vin i lugn och ro.

På Hötorget förekommer ingen torghandel på söndagar, däremot loppmarknad. Och det var förvånansvärt mycket folk om flockades runt borden på jakt efter ett fynd eller kanske en julklapp.

Svärsonen och Dottern hade sett rymddramat Gravity med Sandra Bullock och George Clooney och rekommenderade den. Vi blev förstås nyfikna och såg den på Sergel vid Hötorget. Samtidigt i Göteborg såg Barnbarnet den med sin Morbror.

Den här 3D-filmen har fått strålande recensioner och den var fantastisk rent tekniisk sett, mycket effektfull och många andlöst vackra scener. Ändå irriterade vi oss på att allt som möjligen kunde gå fel däruppe i rymden också gjorde det. Ändå ångrar vi  inte att vi såg den filmen.

Middagen intogs på nyöppnade Holiday nära hotellet. Där serveras riklig och välsmakande asiatisk buffé. Dit ska vi gå fler gånger.

MÅNDAG
Vilken skillnad på antalet besökar i frukostmatsalen mot på söndagen. Måndagen var så tyst och stilla. Vi åt vår frukost och läste tidningen i lugn och ro.

Det var en härlig höstdag med strålande sol.  Vi gav oss sen ner till Centralens T-bana för att ta oss till Alvik och sen vidare med Tvärbanan, som är snabbförbindelse mellan Solna i norr och Sickla i sydost. Vanligen går t-banelinjerna in mot centrum. Den här banan går mest ovan jord i en halvcirkel runt stadskärnan. Man har faktiskt så mycket som ca 60 000 passagerare dagligen! När vi åkte på förmiddagen var det lugnt.

På tillbakavägen tog vi oss till Slussen för att gå genom Gamla Stan. Snett emot Storkyrkan ligger Café Sten Sture djupt ner i källarvalven från 1300-talet. Där var det tidigare fängelsehåla och här satt Gustav III:s mördare Jacob Johan Anckarström, innan han avrättades.

Förr i tiden fanns det hemliga gångar härifrån till Slottet. Idag är det en mysig cafélokal.

Därnere fick vi en föraning av julen med smakrik glögg och gyllengula lussebullar.

X3000 rullade in på Stockholms central med destination Karlstad kl. 14.25 Ca en halvtimme senare avblåstes båtstrejken och båtarna började gå till Utö igen.

Skönt då att kunna trösta sig med en god middag. Entré: marinerade musslor med chorizo och paprika Huvudrätt: örtig kyckling med pasta tagliatelli. Dessert: choklad- och björnbärsmousse. Därtill ett gott vin.

Och vid centralen väntade vännen R för att skjutsa oss hem. Trots att vi missade besöket på Utö blev det en riktigt trevlig långhelg i huvudstaden - och Utöbesöket finns kvar i planeringen.

18 november 2013 12:09

Vilken trevlig resa ni hade, för att inte tala om det mysiga källarcafeet. Det har jag missat totalt när jag varit i El Stockholmo. Bara inte Hr. Anckarström spökade som de andra spökena på teaterföreställningen gjorde ;)

18 november 2013 14:53

Ja, det var faktiskt en rakt igenom trevligt resa, trots att vi missade våra vänner på Utö.
Café Sten Sture kan jag varmt rekommendera för sin mysiga atmosfär. Har dock sett på recensioner, att maten inte är helt uppskattad av alla - men det kan ju räcka med ett glas vin, en öl eller som i vårt fall en kopp glögg. Och nä, vi stötte inte på herr Anckarströms spöke ;)

18 november 2013 15:20

Spök såg jag då det begav sig för 30 år sedan och jag kommer ihåg den som kul, men jag har inget som helst minne av handling, skådisar eller dansnummer. Café Sten Sture är helmysigt - vilket den gode Anckarström säkert inte skulle hålla med om ;) Vad gäller er bedömning av Gravity håller jag helt och hållet med. Maken till motflyt, var min kommentar.

Kram!

18 november 2013 17:35

Enligt de flesta recensenter var originalet av SPÖK mycket bättre än dagens upplaga. Eftersom vi inte såg den, har vi ju inget att jämföra med och var alltså väldigt nöjda. OM du klickar på länken jag lagt in till SPÖK kan du läsa handlingen i sammandrag.
Anckarström och andra stackare som tvingades ner i de där källarhålorna kunde nog inte förställa sig hur fint det en gång skulle bli där.
Trots motflytet tycker jag nog ändå att Gravity var klart sevärd - om man gillar den genren av berättelser.

Ingrid

18 november 2013 15:30

Nu har ni varit ute och haft en så trevlig resa igen, även om ni missade Utö, så låter det som om ni haft det jättebra. "Spök" var sonhustrun och såg förra helgen tillsammans med några klasskompisar och hon tyckte att den var jättebra.

På söndag åker jag till storstaden för att hälsa på några dagar hos min syster på Lidingö. Hon har bokat biljetter till Svansjön på måndagskvällen och det ser jag fram emot. Vi var och såg den tillsammans med mamma och pappa när jag var i 12-årsåldern, så det bli rena nostalgitrippen.

Varm kram till dig och tack för ett trevligt reportage!
/Ingrid

18 november 2013 17:37

Ha Ingrid, det gick absolut ingen nöd på oss, även om inte planerna gick helt i lås.
Vad roligt att ni ska se Svansjön! En av mina favoriter och den ska helst upplevas på Operan - men det går bra på andra platser också.
Förstår att du ser fram mot att träffa din syster.

Anita

18 november 2013 15:43

Tack goaste vännen för att du tar oss med på eran stadsupptäktsfärd (kan man ju kalla det delvis)... Till våren åker vi upp för då skall jag göra alla de besök som jag pratat om länge och väl och känner mig mogen för.
Om herr Anckarström hade behagat komma fram som spöke hade ni ju blivit historiska så det var ju riktigt synd eller vad säger du?? Jag skulle inte haft något emot att ställa honom några frågor.
Jag skall komma ihåg Café Sten Sture och ta mig ett glas vin eller något liknande.
Tack än en gång vännen för underbar läsning i det ruggiga vädret.
Stor kram till dig !!!

18 november 2013 22:20

Vad glad jag blir att du ville följa med på vår resa till Stockholm :) Stockholm är en fantastisk stad som har så mycket att erbjuda både av upplevelser och skönhet.
Jag tror att herr Anckarström hade blivit mer förvånad och chockad än vi, om han hade dykt upp där i källarvalven och hamnat i vår tid - och i det mysiga caféet. Men det hade varit en spännande upplevelse - för oss alla tre.
När ni kommer till Stockholm till sommaren tycker jag absolut att ni ska ta er till café Sten Sture för platsen är en upplevelse i dig.
Stora kramen,
Lambergsfrua :)

Maria

18 november 2013 19:17

Tänk jag har för mig att vi såg Spök med Björn Skifs i Stockholm, eller gjorde jag det själv med ngn kompis?
Riktigt kul att läsa om Tvärbanan som jag helt missat. När jag såg att den ursprungligen kallats "Snabbspårvägen" ringde en lite klocka (med betoning på liten). Blev riktigt sugen på att ta en tur :)

18 november 2013 22:23

Nej, vi har inte sett SPÖK tillsammans med dig eller någon annan. Peter har sett den. Kanske ni var uppe i stan med kompisar och såg den nån gång på 80-talet. Hur som helst var den rolig.
Det trevliga med Tvärbanan är att den går ovan jord, så man får se så mycket av områden man sällan rör sig i numera - och som har byggts ut så enormt sen vi lämnade storstaden.
Varma kramen,

Ditte

18 november 2013 20:06

Nu blir jag sugen på att åka till hufvudstaden igen! det ser så mysigt ut att gå runt sådär, även om jag har varit där hundra gånger förut... Valven har jag varit nere i, men bokhandeln har jag missat..jag älskar också klistermärken... :D

18 november 2013 22:27

Ditte, jag är säker på att du skulle älska butiken Bok & Bild. Deras utbud av böcker går inte av för hackor - det finns ytterligare en hel avdelning en trappa ner. Och klistermärken har de hur mycket som helst till verkliga lågpriser. Jag var på Panduro för en tid sedan och där kostade billigaste klistermärkena 19 kr/kartan...

18 november 2013 22:33

Hej! Det var ett tag sedan jag kikade in här, har varit ganska lat med både bloggande och bloggläsning. Desto trevligare att nu direkt få följa med er på ett givande besök i Stockholm! Utö finns ju kvar och nu har ni ju anledning att åka uppåt snart igen. Den som spar... har kvar.

F ö så är Bok & Bild ett stående inslag varje gång jag besöker Stockholm! Massor med fina fynd brukar det bli.

Kram

18 november 2013 22:47

Hej min vän!
Ailas!
Vad roligt att du tittar in hos mig. Bloggandet och bloggvandringarna går i perioder, åtminstone är det så för mig. Jag har haft trögt med bloggeriet en tid och nästan slutat bloggvandra. Jag tycker att det tar så mycket tid från annat, som jag också gärna vill göra.
Utö finns kvar och våra vänner också. Vi hade gärna tagit en tur till någon julmarknaderna i adventstider, men vi är upptagna av annat då. Annars är det en mysig tid därute.

Bok & Bild är en pärla, som lätt försvinner bland grannarna med sina souvenirer och vykort ute på gatan - men ingen av dem kan mäta sig med Bok & Bild. Kllarvåningen är en guldgruva :)

19 november 2013 01:36

Tack för den härliga rundturen i kungliga huvudstaden! Spök var jag i Stockholm och såg 1981 - och eftersom Björn Skifs alltid varit (och fortfarande är!) den stora idolen hos mig så vet jag att jag njöt av varje stund och tyckte den var jättebra!! Det har ju gått ett par(!) år sedan dess, så helt säker på handlingen är jag väl inte, men att jag fullkomligen älskade den, det vet jag, men det kan ju ha något med huvudrollsinnehavaren att göra också...

19 november 2013 13:14

Visst är Björn Skifs fantastiskt bra och det är inte helt enkelt för Måns att axla hans mantel. Jag har inte sett den första upplagan, men alla som sett båda verkar eniga om, att den första var strålande - och därmed bäst. Troligen hade det nog att göra med den karismatiske huvudrollsinnehavaren ;)
Ha det gott!

21 november 2013 07:00

Maria, jag vill minnas att du såg Spök tillsammans med mig, Magnus och min klasskamrat Heléne och någon till. Hon dejtade Benny Norman vid tillfället och han hade givit henne biljetter som vi fick ta del av.

21 november 2013 22:31

Så var det nog, för pappa och jag var inte inblandade i den första upplagan av SPÖK.

22 november 2013 08:27

Precis. Och naturligtvis heter han Lennie Norman, inte Benny. Stackar'n ;)

22 november 2013 11:47

He he! Jag fattade det. Någon Benny Norman är väl knappast kändis ;)