Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 23 december 2013

Av Lambergsfrua - 23 december 2013 09:00

Julgranen köpte pappa och jag i Högalidsparken några dagar före julafton. Det var alltid lika svårt att hitta en riktigt fin gran med grenar jämt fördelade runt om. Å andra sidan skulle den stå i ett hörn, så det gjorde inte så mycket, om det var lite glest med grenar på ena sidan. När vi valt länge och väl, tog pappa upp sin svarta plånbok och betalade. När vi bar hem den höll han i den tunga nederdeln och jag i toppen. Granen ställdes ut den på balkongen, där den fick stå till julaftonens morgon. Då bars den in för att kläs.


    
Min goda vän M brukade komma för att vara med och klä. Hon hade alltid med sig en bukett tulpaner från sina föräldrar till mina föräldrar. Hon åt lunch med oss innan hon gick hem till sig för fortsatt firande.




TOMTEN

    

När jag var riktigt liten kom Tomten förstås till oss. Hans ansikte doldes av en grotesk mask med långt vitt bomullsskägg, den röda luvan var djupt neddragen över öronen och hans långa rock var grå. Flera år var jag livrädd för Tomten och gömde mig snabbt bakom en fåtölj, n'r han knackade på dörren. Där satt jag kvarhopkrupen, tills han behagade försvinna. Som tur var lämnade han alltid säcken kvar på vardagsrumsgolvet...


Så småningom lät jag mig övertalas att i alla fall komma fram från mitt gömställe och hälsa på Tomten - men det var med stor tvekan jag gjorde det. Hade det inte varit för de fina julklappspaketen hade jag aldrig gjort det!


 

Jag vet inte hur gammal jag var när jag plötsligt upptäckte att Tomten hade virat vår gröna ”Spenaten”-halsduk runt halsen! Den såg så fullkomligt malplacerad ut – och den var ju VÅR! Varför hade Tomten den och hur hade han fått tag i den?

Mamma var inte inne för tillfället och pappa förklarade lite vagt, att Tomten nog lånat den i hallen, för att det var så kallt ute. Vaddå? Detta var mycket skumt och lite omtumlande. Det var bara att inse: Mamma var alltså TOMTEN!?!  Här hade jag fått lära mig att aldrig ljuga. Vad var det här med Tomten om inte tidernas största lögn!


Sedan Tomten hade blivit avslöjad, placerade vi fortsättningsvis ut julklapparna under granen. Jag brukade få läsa vad som stod på paketen och sedan dela ut dem. Vi delade bara ut ett paket i taget och alla tittade intresserat på, medan snören klipptes av och papper prasslades upp. Det var så roligt att se hur presenterna togs emot. Mamma och pappa visade alltid stor glädje över vad de än fick. När det var tomt under granen hade vi varsin liten hög med klappar. 


 

Jag fick alltid en eller flera böcker i julklapp. Jag älskade att lägga en kudde under granen och sedan krypa ner och ligga där och läsa den nya boken i skenet av julgransbelysningen. Det var mycket speciellt och nästan magiskt.

 

Det doftade skog om granen och den elektriska julgransbelysningen skimrade i kulor och glitter.

Och i fönstret spred vår orange pappersstjärna sitt milda sken. Ja se, det var riktigt julefrid det.





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards