Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 19 januari 2014

Av Lambergsfrua - 19 januari 2014 13:45

Alla barn har väl någon gång under sin uppväxt samlat på något speciellt och många fortsätter av bara farten ända upp i vuxen ålder. Jag samlade på bokmärken ganska länge.

 
Inte de tråkiga rektangulära märkena, utan vackra märken med ett överflöd av blommor, söta djur  och mysande tomtar.



Jag hade också många änglar. Ljuva änglar som tankfullt vilade på ett moln eller svävade i skyn med vackra blomstergirlanger - eller lekande små barnänglar.


Märken med relieftryck och glitter var mina absoluta favoriter, men de var inte så vanliga  Pappa hjälpte mig att klistra in dem fint i ett stort brunmelerat spiralalbum. Många flickor delade min hobby, men ingen hade sina bokmärken lika fint arrangerade, som jag. Tyckte jag i alla fall. Jag var mycket stolt över mitt bokmärksalbum och njöt av att bläddra i det. 

 
En riktig favorit i bokmärkesalbumet var den här stolta påsktuppen. Pappa fullbordade elegansen genom att klistra fast en fjäder. Jättefint, tyckte jag.
 

När jag hade vuxit ifrån bokmärkena började jag och några vänner samla apelsinpapper i stället. Förr hade varje fruktodlare sitt eget varumärke, som trycktes upp på tunt silkespapper, för att svepas kring ett flertal av deras apelsiner. Det var riktiga små konstverk med fantasieggande bilder i guld och klara färger. Jag klistrade aldrig in mina papper i något album, som en del andra gjorde utan sparade dem i en ask. När jag flyttade hemifrån, hade jag redan tappat intresset för dem och jag slängde allihop…


Någon annan samlarvurm har jag inte haft. Nu i mogen (övermogen rentav!) ålder har Mannen i Mitt Liv och jag samlat lite på sjöfåglar, gärna änder. Vi har några stycken vid det här laget och vill inte ha fler - och kallar dem alla för ankor!


Vid närmare eftertanke hade det nog varit smartare och mer ekonomiskt givande att samla på självaste Herr Ankas tidigaste tidningar...

Önskar er alla en skön söndag.
Varm kram,

Lambergsfrua   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards