Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg under januari 2015

Av Lambergsfrua - 4 januari 2015 15:45

På förmiddagen var Dottern, Barnbarnet och jag och tränade på SATS. Jag har nu 5 dagar kvar på mitt "prova-på"-kort, men man kan ju inte träna varje dag. Jo det kan man nog, men inte jag i alla fall. Jag räknar med att hinna med en kanske två gånger till. Sen får vi se hur det blir i fortsättningen - om det blir någon fortsättning alltså.


Det var strålande sol och runt nollan. Lite narig vind, men annars helt perfekt vinterväder. Idag var det flera skridskoåkare ute på den fina isen. Jag har den största respekt för isar och skulle inte våga ge mig ut där, men tjärnen är grund och tydligen är isen tillräckligt tjock. Och spegelblank, ungefär som i Taubes Vals i gökotta -  "Fjärden ligger blank som ett nybonat golv..." Fast det handlar ju om våren det förstås. Eja, vore vi där!   

I kväll får vi besök av vännen R. som varit bortrest över nyår.
Önskar er alla en riktigt skön avslutning på den här helgen.

Varm kram,

Lambergsfrua     

Av Lambergsfrua - 3 januari 2015 22:35

I går hade vi åtskilliga plusgrader och all snön försvann här i stan. 


Idag var det ingen som åkte skridskor på den våta isen - men jo, framåt solnedgången såg jag faktisklt tre åkare med hockeyklubbor fara fram på tjärnens inre del. Det skulle jag aldrig ha vågat - inte ens utan hockeyklubba. 

 
Dagen har blivit några minuter längre även om det inte märks särkilt mycket ännu. Vetskapen om att vi går mot ljusare tider känns i alla fall mycket bra. Kvällens solnedgång i sydsydväst var i alla fall väl värd att beundra.

Önskar er en skön söndag.
Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 2 januari 2015 23:00

För si så där 10 år sedan tränade jag i fler år ett par gånger i veckan på SATS. Till slut tröttnade jag och sen har alla muskler, som inte är direkt förknippade med stavtrav sussat gott.

Dottern har tränat på SATS i flera år efter det och många gånger försökt peppa mig att börja igen, men jag har känt ett starkt motstånd. "Alla" är unga, smala och trendigt klädda. Jag passar inte in i mallen.

 

Dottern hade en kupong för en gratis prova-på-vecka för en vän och på nyårsafton lyckades hon övertala mig att i alla fall testa igen. Sagt och gjort. Idag hämtade Barnbarnet och hon mig och vi åkte ut till den nya anläggningen på Färjestad. Så fräscht och trevligt!

Jag hade förväntat mig köer till de olika maskinerna, men så var det inte alls. Jag fick en hel del support av Dottern och efteråt kände jag mig 10 kg lättare ( i alla fall till sinnet) och väldigt - hm - ja, glad.

 
Nu har jag veckan på mig att bestämma om jag ska fortsätta och därmed betala för ett år framåt eller lägga av. Inget helt lätt val faktiskt. Nu ska vi träna på söndag igen och sen får vi se. Orsa kompani lovar ingenting bestämt och det är ungefär så jag känner just nu.

Ha en fin helg!

Varm kram,

Lambergsfrua   

Av Lambergsfrua - 1 januari 2015 19:45

Vi fick en härligt solig dag med ett par minusgrader. MiML och jag tog en tur i omgivningarna med våra stavar. Det var så trevlig stämning överallt. Det var många leenden och önskningar om Gott Nytt År. 


Det var stor aktivitet ute på Tjärnen, där några duktiga personer skottat upp en fin skridskobana och dessutom en större oval isbana för dem som vill åka lite längre. 


Vid stranden hade man ställt en grill, där medhavda korvar skulle grillas när kolen blivit glödande.


På eftermiddagen slog det om och vi fick några plusgrader. Som synes är det dåligt med is under brom. Vi fick en vacker solnedgång och markdimma som vi trodde skulle riskera fyrverkerierna vid 12-slaget. Men det var ingen fara.

 

Dottern och Svärsonen tillbringade en stor del av kvällen hos oss. Vi satt på balkongen, men så småningom drog sig våra gubbs in till TV:n för att se hockey. Dottern och jag brydde oss inte så mycket utan satt kvar i lugn och ro.

Dottern och Svärsonen återvände hem till käre Barnbarnet och hans vänner, innan de gick ner till Sandgrundsudden för att se Kommunens stora fyrverkeri.


Det var ett riktigt maffigt fyrverkeri som brändes av - det tredje största i Sverige faktiskt. Bara Malmö och Göteborg har större. Och det mesta kunde vi se hemma från balkongen.

NYÅRSDAGEN 
Mulet och 5 plusgrder. Snön är borta, men man får se upp frö de förrädiska isfläckarna. Vi stavtravade vid middagstid och kunde bara konstatera att den fina skridskobanan och isbanan var ett minne blott. Vatten hade trängt upp på isen och gjort den osäker. Om det här mildvädret fortsätter, kommer isen att gå upp inom kort.

I kväll ska vi se på sista delen av Astrid och sedan Fjärde Mannen.
Önskar er alla ett fint slut på det här årets allra första dag.
Varm kram,
Lambergsfrua   





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards