Lambergsfruas  blogg

Alla inlägg den 29 april 2015

Av Lambergsfrua - 29 april 2015 16:24

I måndags var det årsstämma i vår förening och för första gången sen vi flyttade hit 2001 var vi inte där. Vi var bjudna till Dottern och Svärsonen som hade bröllopsdag och vi valde att prioritera familjen.

 
Nu på vårkanten blommar många av de här gula växterna, som jag gärna skulle vilja veta vad de heter. Jag tycker inte att de är särskilt vackra, men de lyser gula och det är en förmildrande omständighet.


Tulpanerna är på gång och vid den här värmande och läande söderväggen blommade de redan rikligt. Det är vackert med så många och i olika färger.

 
Här vid bron över till Herrhagen vid grillkiosken fanns det nästan dubbelt så många påskliljor till i söndags. Då kom en mamma med sina två barn i 6-7-årsåldern (tror jag). Barnen plockade och sprang sedan upp på bron och slängde blommorna i vattnet. Barn gör så i rent oförstånd, men jag tycker det hade varit lämpligt att mamman hade talat om för barnen, att påskliljor inte är vilda blommor som kan plockas hur som helst. Men hon tog också en blomma och var fullt upptagen med att röka sin cigarett...

 
Utanför vår port lyste de första maskrosorna så vacker gula för någon vecka sedan. Nu har de förvandlats till luftigt skira dunbollar redo att spridas för vinden.

 
En annan dunboll stötte jag på av en tillfällighet, när jag försökte få lite ordning på mina dagböcker sedan tidiga 80-talet. Då föll den här pressade ängsullen ut ur en dagbok! Ängsull är en riktig favorit (jodå, jag har flera favoriter), där de växer i drivor i lite fuktiga områden. Den här var troligen plockad vid ett besök i Idre Fjäll - och kommer att bevaras.

Jag avslutar med hur en tidning beskrev senaste programmet i serien Ernst i Toscana: "Ernst ställer till med en picknick bland Toscanas vinfält. Till picknicken syr han en filt av kökshanddukar"... Jag såg inte programmet och inget ont om Ernst, men nog hade det varit enklare att behålla kökshanddukarna till disktorkning och bara ta med sig en vanlig filt dit ut på vinfälten - fast det låter kanske inte lika mysigt och "Ernstigt".   

Ha en skön kväll!
Varm kram,

Lambergsfrua   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

GÄSTBOK

______________________

Klockan är:

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Väder

Väder Karlstad

Tidigare år

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Länkar

Senaste besökare

RSS


Skapa flashcards